reparatieverslag HP spectrumanalyser type 8553B/8552B (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-07-2012, 16:22 (4318 dagen geleden)

Hallo mede hobbyisten,
Op de laatste NVHR beurs werd een spectrumanalyser van HP type 8552B met RF sectie 8553B aangeboden. De prijs was zo extreem laag (75 Euro ). Ik kon dit aanbod niet laten lopen.
Reparatie verslag:

DE VOEDING
Eerst heb ik alle zekeringen gecontroleerd, één zekering was defect en van deze zekering houder was een lip afgebroken. De zekering zat vast gesoldeerd.
Bij het voorzichtig, met een variac, opdraaien van de netspanning ging de ventilator draaien en het netspanninglampje branden.

Het apparaat heeft de volgende voedingsspanningen:
+100 V
-100 V
+248 V
-12,6 V
-10 V
+20 V
6,3 V AC
+6600 V
+2444 V

Geen van deze spanningen waren aanwezig. Alle basis spanningen voor de stabilisatoren waren (op de elco’s) aanwezig. Ook de rimpel was niet te groot. De fouten moesten dus wel in de (serie) regulatorenschakelingen zitten.
Een aantal voedingsspanningen verzorgen onderling elkaar voor de juiste instellingen.
Gelukkig is de voedingsprint gemakkelijk benaderbaar in het display frame.
[image]
Ik ben dus begonnen met de voedingsspanning die het meest op zich zelf werkte. Hiervan was bij de +100 Volt een driver transistor defect. Na vervangen was deze spanning er weer.

Bij de 248 V was een diode defect.
Bij de - 100 V was ook de driver transistor defect.
Bij de -12,6 V was een weerstand en transistor defect.

Er was nog geen hoogspanning van 2444 en 6600V. In dat gedeelte was nog een diode defect (volledige sluiting).
Hierna kwam er veel (te veel) leven in het apparaat. De hoogspanning stond te knetteren en op de voedingsprint stond ook iets te vonken.
Uiteindelijk waren twee printsporen op de voedingsprint waar veel stof en vuil op zat de oorzaak van vonken daar.

Nu de oorzaak zoeken van de overslag bij de hoogspanning. De vonken sloegen over tussen drie geleiders die als flatkabel naar de beeldbuis gingen. Deze flatkabel gaat onder de metalen bescherming van de buis naar de voorkant.

De vonken ontstonden in het deel tussen het aansluitblok en ongeveer 2 cm voordat de flatkabel in de buis verdween.

De flatkabel bestond uit twee lagen kunststof? Met daar tussen drie platte koper draden. Het koper was geoxideerd en de twee kunststof lagen van de flatkabel waren vuil en voelde plakkerig aan. Ik heb eerst geprobeerd met wattenstaafjes de binnenkant van de kunststof schoon te maken met aceton, thinner, etc. maar niets hielp. Steeds ontstonden er weer op andere plaatsen vonken.

Daarom heb ik besloten om het vonkende deel met een schaar er af te knippen. De originele draden zijn buiten het aansluitblok weer aangesloten op de resterende flatkabel. Op onderstaande foto zie je het aansluitblok (soort kroonsteentje) dat verwijderd is.

[image]

Op de volgende foto zie je hoe met hot glue de twee overgebleven kunststof plaatjes tegen elkaar geplakt heb. Ook de drie koperdraden zijn met deze lijm gefixeerd heb.

Daarna heb ook de hoogspanningsleiding met een extra beugel gefixeerd.

[image]

Hierna was er geen gevonk/gesis meer waarneembaar. De constructie is wel niet meer origineel, maar dit kan nog jaren zo blijven werken.

Eindelijk ben ik klaar met de voedingen en kan ik dus gaan bekijken hoe de spectrum analyser functioneerde.

Deze analyser beschikt over een gekalibreerd uitgangssignaal 30 MHZ en -30 DB.
Na aansluiten van dit signaal op de ingang kon ik de analyser wel afstemmen op het 30 MHz signaal.

Dat was toch al een leuk resultaat na al die voedingsproblemen. De buis gaf een helder beeld en was niet ingebrand.

Ook het storage deel werkte goed. Het storage van signalen is bij deze analyser noodzakelijk bij metingen met zeer smalle bandbreedtes zoals bijvoorbeeld 20 Hz. De analyzer kan alleen met deze bandbreedtes werken als de sweepsnelheid zeer laag wordt ingesteld bijvoorbeeld 1 sec/div.


Gelukkig werkte ook de geheugenfunctie van deze buis nog zeer goed (als nieuw) en was ook niet ingebrand.

Echter de niveau aanwijzing klopte niet er was ongeveer 20 DB te laag. Ook stond het beeld te “kraken” en sprong het niveau soms erg om hoog of om laag.


DE REPARATIE VAN IF EN RF SECTIE
Zoals de verkoper al aangaf is reparatie van dit apparaat erg lastig. Zeker ook omdat de RF en IF sectie volledig ingepakt zijn een ook nog via connectoren aan elkaar vast zitten.
Per unit zitten er aan de voor en achterkant afregel punten. Dus voor een deel kan je ook dus niet zomaar bij de afregelpunten komen.

HP heeft hiervoor een set reparatie kabels gemaakt waardoor het mogelijk is beide units van elkaar los te koppelen en buiten het displayframe te kunnen plaatsen. Via extenders kan je dan de printplaten benaderen.

[image]

De ergste fout die ook het meeste voorkomt is een opgeblazen ingang door te hoge gelijkspanningen. De diodes in de eerste mengtrap zijn dan defect. Dit zijn zeer moeilijk bereikbare diodes en ook nog moeilijk aan te komen.

Ik bezit niet de speciale reparatie kabels en heb alleen de extender boards. Dus voor iedere beredenering van de fout moet je, als het gaat om metingen op punten die zich tussen de twee units bevinden, hulp draden aanbrengen.

Gelukkig kon ik de fout in de eerste mengtrap (in de RF-unit) uitsluiten na wat controle metingen. Deze meetpunten waren via coax kabels makkelijk bereikbaar.

[image]

Ook zouden er bij defecte mengdioden veel meer modulatie producten zichtbaar moeten zijn. Dit zag er dus zeer hoopvol uit.

De fouten moesten dus in het IF gedeelte zitten. Door de beschermplaten van de IF unit te verwijderen was het mogelijk om alle printen via een extender te benaderen.

Omdat de units nog wel in het displayframe zaten, moet je wel steeds eerst de units uit het frame halen, een print er uit trekken daarna de units (op elkaar gedrukt) terug plaatsen. Hierna de extender met printplaat plaatsen.

[image]
Uiteindelijk zijn er drie defecten onderdelen gevonden.
Een lekke condensator was de veroorzaker van “kraken” beeld.
Een defecte transistor had tot gevolg dat een 1 MHz oscillator niet werkte. Deze oscillator zorgde voor synchronisatie. Omdat deze er niet was werden signalen soms wel/niet goed weer gegeven. Dit was dus het enorme niveau verschil in weergaven.

Een defecte indicatie lamp maakte ook deel uit van een circuit dat de keuze schakelaar voor lineaire en 2 dB log schaal instelde. Voor mij was het een verassing dat een defect lampje ook nog invloed kon hebben op de werking van het apparaat.

Er moest nog wel het één en ander worden afregelt, maar uiteindelijk werkte het apparaat weer helemaal goed.

Totaal ben ik er 3 weken iedere avond (5 dagen per week) mee bezig geweest van 18.00 uur tot 1.00 uur in de nacht (het laat je niet los hé).

Er is veel tijd besteed aan het beredeneren waar de fout zou zitten. Elk onderdeel dat je los haalt (zeker in het HF-deel) dat niet nodig is, daar ontregel je het apparaat mee. Op onderstaande foto is de “buit”te zien van de defecte onderdelen.
[image]

Nu nog op zoek naar een trackinggenerator voor dit apparaat. Heeft iemand iets voor mij, mag ook defect zijn?

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum