Rohde & Schwarz SMDU met warme voeding (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-08-2012, 14:27 (4306 dagen geleden)

Als er lezers zijn die over zo'n meetinstrument als de Rohde & Schwarz SMDU beschikken kunnen zij mijn vraag waarschijnlijk direct beantwoorden.

[image]

De voeding van mijn radiomeetplaats liet het afweten, na een kort brommend geluid van de trafo viel alles uit. Netzekering defect.
De oorzaak was snel gevonden, bruggelijkrichter GL5 die de spanningen +28V, +21V en -24V verzorgd had 1 kortgesloten diode.
Gelijkrichter vervangen en de voedingsspanningen gecontroleerd.

[image]

Na een uurtje proefdraaien waarbij ik de gelijkspanningen regelmatig controleerde vond ik dat de koelplaat waarop de spanningsregelaars zijn gemonteerd wel erg warm werd. Mijn universeelmeter met temperatuurmeting wees aan dat het koelblok na 30 minuten de hoogste temperatuur van 52 graden had bereikt. Transistor T4 (2N2905), die de -24V regelt en niet op de koelplaat is gemonteerd, wordt nog net iets warmer, 55 graden.
Ik ben nog niet eerder een apparaat tegengekomen waar je je hand zo snel van de koelplaat moest terugtrekken bij een normale belasting van de voeding. En ondanks dat ik de SMDU al 10 jaar in gebruik heb, heb ik nog nooit eerder aan de koelplaat gevoeld.

[image]

Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik nogmaals gecontroleerd wat de gelijkgerichte wisselspanningen over de afvlakelco's zijn.
Die wijken niet af van de informatie die bij het schema staat afgedrukt. Ook de rimpel over de elco's komt overeen met de opgave van R&S.
De netspanning heb ik nog extra gecontroleerd. De spanning bij mij in huis is 231 Volt. De spanningscarrousel van de SMDU staat op 235V.
Met de variac gekeken bij welke netspanning de spanningsstabilisatoren hun werk beginnen te doen; bij 210V produceren zij hun nominale uitgangsspanning.
Het opgenomen vermogen van de SMDU bij 231V is volgens mijn simpele kWh-meter (EKM265 van Conrad) 85 Watt. In de documentatie van de SMDU en op het apparaat zelf wordt niets vermeld over het opgenomen vermogen. Dat zal te maken hebben met de verschillende optionele modulen die erin kunnen worden geplaatst.

Na deze lange inleiding over de voorgeschiedenis nu eindelijk mijn vraag: Is die toch vrij hoge temperatuur van de ic's en transistors normaal?
Misschien maak me onterecht ongerust over de gezondheid van dit boatanchor (30 kg) onder de meetinstrumenten. Kan een andere eigenaar van een SMDU voor mij even voelen hoe warm de koelplaat na een half uur is?

Alvast bedankt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum