Branson ultrasoonreiniger (Toestel of techniek)

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 12-12-2012, 16:30 (4160 dagen geleden) @ Piet Jansen
Gewijzigd door Jan Dirk, 12-12-2012, 16:37

Vrijwel zeker zijn de drie transistoren defect. Maar bij de controle van de transducers weet ik niet waar ik moet letten. Alledrie zijn ze ohms een isolator, en elk hebben ze ongeveer een capaciteit van 2 nF. In het doorzichtige deel zitten een paar heel kleine barstjes, maar niet door het hele lichaam. De transducers maken zelf al kontakt met massa, want de massadraad meet losgemaakt al 0 ohm tov massa. Kloppen die waarden?
Groet, Piet

Hallo Piet,

Eigenlijk moet je de transducers meten met een "megger" omdat de spanning die daar op staat behoorlijk hoog wordt opgeslingert tot enkele kilovolts.
De capaciteit komt mij bekent voor maar zeker weten doe ik het niet, het ontbreekt mij op dit moment ook aan de volledige gegevens hierover.
De barstjes (zie foto) zijn waarschijnlijk gebruikssporen want deze zie ik ook bij mijn US reiniger, maar als je de massa-draad van de transducer los soldeerd dan mag je geen contact meer met massa meten omdat het matje waarop de transducer is gelijmd dat verhindert.

[image]

groet JD.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum