Philips Pionier II (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 01-02-2013, 13:21 (4125 dagen geleden) @ Jacobus

Dag Gidi.

Ik had het al eens eerder gezien.

Alhoewel je in het schema over de basis en collector een weerstand van
tenminste 100 k zou verwachten blijkt dat niet per se nodig in sommige gevallen.

Dit is er één van.

Het zou m.i. beter zijn geweest om wèl een collector-basis weerstand aan te brengen.
Maar die schakelingen dateren uit de tijd van de dubbeltjes.
En elk dubbeltje was er 1.
Amroh deed het echter wel in het Step by Step 3 ontwerp, wat min of meer vergelijkbaar is.

Hier wordt gebruik gemaakt van de eigenschappen van vroege germanium-transistors.
Er wordt gebruik gemaakt van lekstroom.

E.e.a. staat beschreven in: "Doe het eens met transistoren".
Een Muiderkring uitgave.

Als je zelf geen exemplaar hebt kan ik wel een exemplaar te leen meenemen
naar de eerstvolgende Driebergen.

Groeten,

jaap

P.S. Valt mij nu pas op.
10 uF lijkt me wel een beetje ruim.

Toen ik destijds als tien jarige de Pionier Junior 2 zelf bouwde, maakte ik er mij niet druk om dat de eerste OC13 geen basis weerstand heeft, wist ik veel. Maar als 14 jarige, toen ik de Radio Bulletin ging lezen en zelf schakingen ging bouwen, vond ik het merkwaardig, het schema van de Pionier Junior 2.

Het weglaten van de basis weerstand is, denk ik, typisch Philips: het scheelt weer een dubbeltje.

De OC 13 was zeker een niet te beste transistor, lage versterking en veel ruis. Bovendien was de OC 13 lichtgevoelig, als je de zwarte verf van het glazen huisje afkrabde, reageerde de OC 13 op licht. Uit aardigheid heb mijn OC 13's uit de Pionier Junior bouw doosjes nog steeds bewaard.

Toen ik de Radio Bulletin begon te lezen, ontdekte ik ook de AMROH-ATES germanium transistors. Die deden het beter dan de OC 13 en OC 14 en deze waren bovendien flink goedkoper - belangrijk voor een scholier met beperkt zakgeld.

met vriendelijke groet, Pieter.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum