motortje voor Sony TFM C380E (Gezocht)

door francisgrey, 14-07-2013, 16:25 (4382 dagen geleden)
Gewijzigd door francisgrey, 14-07-2013, 16:38

Vandaag op een vlooienmarkt deze Sony gekocht omdat ik het klokgedeelte leuk vind . De radio speelde prima tot ie uitgekast werd ( alles plakte van vet en vuil en er moest geweld bij te pas komen om het te demonteren ) . De klok werkt echter niet .
Is er iemand die een dergelijk motortje heeft liggen ( of een wat passend te maken is ) ????[image][image]
[image]
MVG
Francis

motortje voor Sony TFM C380E

door franc @, Loosbroek, 14-07-2013, 16:39 (4382 dagen geleden) @ francisgrey
Gewijzigd door franc, 14-07-2013, 16:47

Hoi Francis,

Als je aan het tandwieltje wilt draaien op de motor zal er weinig beweging komen of je draait het stuk.
Achter op de motor zit in de uitsparing een klein trommeltje waar je op de foto tegenaan kijkt.
Probeer dat eens te draaien, dat moet heel licht gaan.
Verder draait het tandwieltje uiteraard zo langzaam dat je het bijna niet ziet en zie je op het inwendig dekseltje soms een sticker of streepjes zitten ter indicatie van het draaien.
Heb je het motortje al geprobeerd aan te sluiten op een wisselspanning die er op aangegeven is?
Tevens kun je met k.ohm meting vaststellen of de spoel al dan niet onderbroken is.

Ik kan me niet voorstellen dat het inwendige allemaal vastzit of er moet reeds geweld gebruikt zijn voordat jij het had.

Groet Frank

door francisgrey, 14-07-2013, 17:00 (4382 dagen geleden) @ franc

Hallo Frank ,

Het motortje draait inderdaad , maar zeer langzaam . Er zal wel wat doldraaien in het overbrenggedeelte omdat het eindtandwiel muurvast zat ( nu niet meer zo erg is met een tangetje te draaien nu maar niet met de vingers ) In elk geval de plaatjes van de klok die opzich goed soepel gaan veranderen niet ...dus het klokje loopt niet .... Ik mag niet klagen want ik heb bij dezelfde man een hele mooie Philips 22AH904 combi (zonder boxen) gekocht waarvan alles zelfs de cassette het fantastisch doet
MVG
Francis

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-07-2013, 17:15 (4382 dagen geleden) @ francisgrey
Gewijzigd door Maurice, 14-07-2013, 17:16

Nooit aan externe tandwieltjes draaien waaraan je ziet dat er een tandwiel boxje onder zit.Zeker niet met tangetjes. Breekt het zaakje af.

Motor zal prima lopen echter nu in gearboxje zal nodige los liggen.
Misschien is er nog wat te plakken en lijmen.
Goed ontvetten met alcohol en een drupje sec lijm.

Motor is zelden stuk.
Plastic kapje er af halen en kijken wat er gebeurd-welk tandje er stil blijft staan.

door francisgrey, 14-07-2013, 17:38 (4382 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door francisgrey, 14-07-2013, 17:45

hallo Maurice ,

Ik heb het kapje erafgedaan en met een viltstift tekens gemaakt om te zien welke liepen . Na het eindtandwiel weer wat WD 40 en wat korte heen en weer bewegingen te geven met een tangetje begon het motortje ineens heel wat sneller te lopen en bladerde op zijn tijd de minuten om . Toen ik het klokje juist wilde zetten kreeg ik na een paar uur doordraaien een zwaar punt van heel wat minuten waar het motortje ook weer op zal gaan stokken .... dus het zal niets worden . Als je ooit zo'n werkend bladerklokje voor weinig tegekomt laat mij maar weten ... ik vind het een leuk hebbedingetje .
Weer heel wat WD 40 op de as van de cijferblaadjes verder loop alles soepel :-D
maar ik blijf uitkijken naar een goed werkend klokje
MVG
Francis

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-07-2013, 18:47 (4382 dagen geleden) @ francisgrey

ik kijk uit naar de dozen.
Weet dat ooit ver verleden ik echt wel dergelijke gedemonteerd heb.

Maar of het hier nog ergens rond dwaalt?

door francisgrey, 14-07-2013, 19:19 (4382 dagen geleden) @ francisgrey

Buiten het kastje speelde de radio niet meer ... nu alles terug in elkaar zit werkt de radio ook weer .

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-07-2013, 21:14 (4380 dagen geleden) @ francisgrey

Let op. WD40 is op lange termijn niet echt gezond voor plastic tandwieltjes. Ze gaan er sneller door verouderen en barsten. Bij gelegenheid de zaak eens uitspoelen en een plastic-vriendelijke olie aanbrengen bespaart je ellende in de verre toekomst.

groeten

Kris

door francisgrey, 16-07-2013, 22:13 (4380 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris voor de tip !
MVG
Francis

door Jac Janssen @, Eindhoven, 14-07-2013, 17:32 (4382 dagen geleden) @ francisgrey

Francis,

Het zou best eens kunnen zijn dat het vet bij de tandwieltjes erg hard is geworden.
Dat had ik ook eens bij een motortje:

[image]

Openen, ontvetten en nieuw vet zou dan moeten helpen om alles weer soepel genoeg te laten lopen.

Jac

door francisgrey, 14-07-2013, 17:50 (4382 dagen geleden) @ Jac Janssen

Bedankt Jac voor het meedenken . Het klokje loopt nu . Het is niet zo degelijk als jouw afbeelding : alle tandwieltjes ( behalve het eindtandwiel van de motoraandrijving zijn van plastiek .
MVG
Francis

door Erik @, 14-07-2013, 22:28 (4382 dagen geleden) @ francisgrey

Hoi,

Mijn ervaring met die klokjes is, dat als ze eenmaal weer lopen, ze wel blijven lopen:-)
De warmte van het motortje houd de olie/vet wel vloeibaar.

Een lastiger probleem is de magneet, de binnenkant van het (aluminium) draaiend gedeelte van de motor is voorzien van een heel dun, magnetisch laagje, met meerdere noord / zuid polen.
Met het verstrijken van de jaren wordt dit (toch al zwakke) magneetje steeds zwakker.

Als het motortje dan ook nog stil staat, doet het 50hz magneetveld van de spoel, het magneetje ook nog verder demagnetiseren
Goed opletten dat het dus blijft lopen, als het te lang geblokkeerd wordt, is het game over :-(

Grtz,
Erik

door francisgrey, 16-07-2013, 22:14 (4380 dagen geleden) @ Erik

Bedankt Erik ,
Zal ik zeker doen .
MVG
Francis