Stofzuiger (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 30-07-2013, 18:46 (4369 dagen geleden)

Gisteren wilde ik iets afzagen toen de stozuiger (Nilfisk alto) niet begon.
Ook handmatig was er geen reactie.
Nu is ie nog niet zo oud(garantie is wat moeilijk, de winkel is inmiddels gesloten)dus dan maar zelf opereren.
De oorzaak bleek een stuk verbrande printplaat en in ieder geval een van de twee in serie staande weerstanden voor de voedingsspanning.
Vermoedelijk toch een soldeer/warmteprobleem daar alleen het vrij grote verbindingsspoor is losgebrand.
De juiste waarde is niet te bepalen, twee bruine?ringen(buitenste) en twee witte
binnenste ringen, misschien door de hitte??
De ene weerstand gaf ongeveer 6k2 aan, maar dat hoeft niet de goede waarde te zijn.
Een 10k weerstand bracht de machine weer tot leven, maar deze werd na enige tijd behoorlijk warm.
Ik had er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat de schakeling ook stroom trekt als er geen stroom door een apparaat (zaag, schuurmachine e.d.)wordt afgenomen.
Dat het wel kan zonder overmatige verhitting van onderdelen is al jaren bewezen, bijv.bewegingsmelders welke ook dag in dag uit aan de netspanning hangen zonder trafo.
Om dat ik geen zin had om lang te wachten op reparatie is er in plaats van twee weerstanden een oude beltrafo tussen geplaatst, de 5 volt is voldoende om de schakeling met microcontoller op ongeveer 3 volt te laten werken.
In de stofzuiger is ruimte genoeg voorradig.
[image]
Groeten vanaf mijn vacantieadres (lekker thuis!!) Dirk.

Stofzuiger

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-07-2013, 23:32 (4369 dagen geleden) @ doktordirk

tja, zelfs met 2 maal 10 K in serie moet iedere weerstand nog ongeveer 3 watt wegstoken, dat produceert een hoop hitte.

In de PIR bewegingsdetectoren laat men de spanning vallen over een seriecondensator. Produceert een hoop minder warmte, maar kan op de lange duur ook problemen geven omdat de zelfherstellende veiligheidsklasse X of Y (of een adere letter uit het alfabet :-) ) C langzaam opbakt (denk aan het senseo verhaal).

Niks zo zeker/zuinig als een kleine trafo.
bedankt voor de info.

groeten

Kris

Stofzuiger

door soundman2 @, Wouw, 31-07-2013, 11:01 (4369 dagen geleden) @ doktordirk

Gisteren wilde ik iets afzagen toen de stozuiger (Nilfisk alto) niet begon.
Ook handmatig was er geen reactie.
Nu is ie nog niet zo oud(garantie is wat moeilijk, de winkel is inmiddels gesloten)dus dan maar zelf opereren.

Als de garantie niet verlopen is, kun je toch contact opnemen met de serviceafdeling van Nilfisk.
De winkel doet toch niets meer dan het ding opsturen. Niet meteen beginnen over zelf repareren. Soms vervalt de garantie als je zelf wat open maakt.

Soundman2

Stofzuiger

door ruudtx @, Utrecht, 31-07-2013, 15:16 (4369 dagen geleden) @ doktordirk

Weer een aanwijzing om bij niet gebruikte apparaten de stekker eruit te trekken.
Scheelt hele windmolenparken als de mensheid wordt geleerd te stekkertrekken.

Stofzuiger

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2013, 16:23 (4369 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Maurice, 31-07-2013, 16:24

UIT schakelaar is ook een zeldzaamheid.

En eergisteren een of ander combi PC-LCD scherm maatje kano en der zat me een joekel van losse adapter bij...
Ja zo kan ik ook een scherm plat maken, en dan 5kg adapter los op de vloer en maar ampéres slurpen in standby.

Nilfix - die hebben toch levenslange garantie.
Ooit de fout gemaakt met Daaldrop boiler, lek na 5 jaar, opgedoekt,.
nieuwe besteld.
Pas daarna vernam ik dat daar gewoon 10jr garantie op lekken ketel zit.
Had gewoon even Daaldrop moeten bellen.
Wijsheid achteraf.

Zanker, Droger uit 1988, lager is al 15 jaar stuk :)))
Bij toevallig eens een zoektocht, plop 15,- een nieuw lagertje.
Had mij 15 jaar piepen kunnen voorkomen, wat een rust heden.

Dus
Zoek je wat van huishoud apparaten
www.radioBBB.nl
Wereld zaak.
Volgens mij hebben die toegang tot een mega magazijn onderdelen.

Heb er jaar of 3 geleden zelfs beeldbuizen 16:9 besteld.
100,- deed tv het weer.

Stofzuiger

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 31-07-2013, 16:40 (4369 dagen geleden) @ Maurice

en dan 5kg adapter los op de vloer en maar ampéres slurpen in standby.

Zanker, Droger uit 1988, lager is al 15 jaar stuk :)))

Had mij 15 jaar piepen kunnen voorkomen, wat een rust heden.

15 jaar droger....en dan klagen over een slurpende adapter ????? Hoeveel had het wel niet gescheeld als je die 15 jaar gewoon je was opgehangen had ....:-P

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Stofzuiger

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2013, 17:15 (4368 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Henk

Gebruik ding wanneer het moet, vandaar dat 2013-1988 = 25 jr.
En 't was een dure dus voelt of de boel reeds droog is dus geen onnodig uren door waaien zoals die goedkope rommel met tijdklok.

Sokken wikkel ik om netadapters om te drogen:-D