Stofzuiger (Toestel of techniek)
Gisteren wilde ik iets afzagen toen de stozuiger (Nilfisk alto) niet begon.
Ook handmatig was er geen reactie.
Nu is ie nog niet zo oud(garantie is wat moeilijk, de winkel is inmiddels gesloten)dus dan maar zelf opereren.
De oorzaak bleek een stuk verbrande printplaat en in ieder geval een van de twee in serie staande weerstanden voor de voedingsspanning.
Vermoedelijk toch een soldeer/warmteprobleem daar alleen het vrij grote verbindingsspoor is losgebrand.
De juiste waarde is niet te bepalen, twee bruine?ringen(buitenste) en twee witte
binnenste ringen, misschien door de hitte??
De ene weerstand gaf ongeveer 6k2 aan, maar dat hoeft niet de goede waarde te zijn.
Een 10k weerstand bracht de machine weer tot leven, maar deze werd na enige tijd behoorlijk warm.
Ik had er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat de schakeling ook stroom trekt als er geen stroom door een apparaat (zaag, schuurmachine e.d.)wordt afgenomen.
Dat het wel kan zonder overmatige verhitting van onderdelen is al jaren bewezen, bijv.bewegingsmelders welke ook dag in dag uit aan de netspanning hangen zonder trafo.
Om dat ik geen zin had om lang te wachten op reparatie is er in plaats van twee weerstanden een oude beltrafo tussen geplaatst, de 5 volt is voldoende om de schakeling met microcontoller op ongeveer 3 volt te laten werken.
In de stofzuiger is ruimte genoeg voorradig.
Groeten vanaf mijn vacantieadres (lekker thuis!!) Dirk.