Simpel print ontwerp programmaatje. (Toestel of techniek)

door Laurens48711, 15-08-2013, 19:54 (4354 dagen geleden)

Ik ben op zoek om voor mezelf mooie print lay-outs te kunnen maken. Ik maak alleen kleine simpele schakelingetjes op een printje en dus erger ik me kapot aan al die handige gratis PCB EDA programma's die al meteen een 4 laags print willen routen voor een simpel voorversterkertje...

Heeft iemand een alternatief waar ik gewoon heel simpel, de grootte van het printje in kan geven, dan met de hand eilandjes aan kan brengen en daar baantjes tussen kan tekenen?

Dus zeg maar een programma ter vervanging van de oude wrijfsymbolen?

Misschien kan dat ook met de programma's die ik geprobeerd heb maar ik kom er dan niet achter hoe, dus een handleidinkje is ook welkom.

Ik zoek echter wel een print programmaatje want ik heb ook met paint ed lopen klooien, maar dat wordt hem ook niet.

Simpel print ontwerp programmaatje.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-08-2013, 21:28 (4354 dagen geleden) @ Laurens48711

Ik gebruik Sprint Layout van Abacom (niet gratis), maar ook Eagle (wel gratis).

Sprint Layout kent een uitprobeerperiode. De ontworpen pcb's kunnen dan niet worden opgeslagen.

door Roland Huisman @, Zwolle, 15-08-2013, 21:43 (4354 dagen geleden) @ Laurens48711

Dus zeg maar een programma ter vervanging van de oude wrijfsymbolen?

Misschien kan dat ook met de programma's die ik geprobeerd heb maar ik kom er dan niet achter hoe, dus een handleidinkje is ook welkom.

De basis van een gemiddeld PCB programma is dat je uit een schema werkt.
Zonder schema > geen sporen. Bij de meeste programma's zijn er wel trucjes
om de 'degign rule check' uit te schakelen. Dan kun je wel ordinair lijnen trekken.
Maar je zal wel eerst je juiste shapes moeten plaatsen. En die koppel
je al aan de componenten in het schema.

Pakketten zoals de gratis http://www.designspark.com/ vind ik veelbelovend.
Relatief nieuw en ik heb er nog maar weinig mee gedaan.

Eagle is een heel veel gebruikt programma. Maar deze is niet gratis
voor grotere boards of boven een aantal pinnen.

Groeten, Roland

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 16-08-2013, 01:26 (4354 dagen geleden) @ Laurens48711

Hmm... Simpel zei je. Helaas hebben in mijn ervaring ook de simpele programma's nog een aardig steile leercurve.

Tegenwoordig wordt Eagle veel gebruikt. Gratis voor printen tot maximaal 8x5cm (halve eurokaart). Kan veel meer dan je nu wilt.

Voor eenvoudiger programma's moet je terug naar die goed oude DOS-tijd, toen we allemaal nog zo ongelukkig waren en toen ik nog jong aan zorgeloos was. (Jaren geleden dus.) Toen was onder andere smARTWORK van WINTEK in gebruik. Twee lagen, twee spoorbreedtes, twee maten eilandjes en alles op een 0.5e raster. Gebruikt nog CGA mode video. Lengte en breedte op het scherm zijn verschillend. Bepaald niet op schaal en zeker geen WYSIWYG. Is nog op internet te vinden maar je hebt kans dat het onder de DOS-box van XP niet lopen wil. In dat geval dien je dus een andere DOS-emulator te gebruiken. Ook op internet te vinden, heet heel origineel DOSBOX en is in verschillende smaken verkrijgbaar.

Ongetwijfeld zijn er meer te vinden maar deze ken ik goed omdat ik hem vrij lang gebruikt heb. Ondanks zijn simpelheid moet je echt wel even de tijd nemen om ermee te leren werken.

petrus bitbyter

door Laurens48711, 16-08-2013, 04:11 (4354 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Bedankt voor de tips! Maar dat biedt niet veel hoop dan...

Ondanks dat ik nog wel een Tulip zou willen zie ik het toch niet zitten om weer op een EGA scherm te gaan zitten klooien :-D Al kan ik dan ook wel weer LHX en Deathtrack spelen ter afleiding :-P Misschien heb ik zelfs nog een illegale crack van ultiboard op disk liggen!

Het programma dat Ed noemde Sprint-layout doet eigenlijk precies wat ik wil, maar ik vind de prijs erg buiten proporties. Het mag me best geld kosten, maar als ik 5 tientjes af zet tegen het gratis pakket van Designspark, kiCAD of andere programma dan vind ik het het geld voorlopig niet waard.

Ik zal Eagle eens proberen. Daar zou ik dan eerder mijn geld aan uit willen geven.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-08-2013, 05:03 (4354 dagen geleden) @ Laurens48711
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-08-2013, 05:05

Bedankt voor de tips! Maar dat biedt niet veel hoop dan...

Er zijn nog meer van die pcb-programma's schoot me later te binnen. Op het forum Circuits Online staat een hele lijst.

Misschien heb ik zelfs nog een illegale crack van ultiboard op disk liggen!

Eh, een simpel programmaatje? ;-)

Het programma dat Ed noemde Sprint-layout doet eigenlijk precies wat ik wil, maar ik vind de prijs erg buiten proporties. Het mag me best geld kosten, maar als ik 5 tientjes af zet tegen het gratis pakket van Designspark, kiCAD of andere programma dan vind ik het het geld voorlopig niet waard.

Alles is relatief. Een paar keer de auto laten staan en je hebt het weer terug verdiend. Even een halve tank benzine uitsparen.

Ik zal Eagle eens proberen. Daar zou ik dan eerder mijn geld aan uit willen geven.

Voor de hobbyprintjes van 10 bij 16 cm voldoet de gratis versie van Eagle voor mij uitstekend. Het voordeel van Eagle ten opzichte van Sprint Layout is dat je begint met een schema te tekenen en dat de print layout "automatisch" wordt gegenereerd. Er zit een autorouting in de software, maar je kan de routing veel beter met de hand doen. Dat geldt overigens voor vrijwel alle pcb-ontwerpsoftware heb ik uit de discussies op Circuits Online begrepen.
Eagle heeft ook een veel uitgebreidere bibliotheek met componenten dan Sprint Layout.

door Laurens48711, 16-08-2013, 05:35 (4354 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Haha ja dat is waar. Al rij ik motor dus dan wordt het een weekje rust...

Maar dat laatste valt mij inderdaad ook op. Bijna alle programma's die ik geprobeerd heb maken er echt een potje van en kunnen niks fatsoenlijk routen zonder 4 layers. Je kunt ook nergens draadbrugjes laten genereren, daarom doe ik het het liefst met de hand.

De beperkingen van de gratis Eagle zijn nu geen probleem voor mij. Ik zal niet snel een eurokaart nodig hebben en als dat wel is dan zit er een trafo bij op de print of anders maak ik gewoon twee sjablonen.

Ik zal het vanavond eens installeren en uitproberen.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-08-2013, 06:14 (4354 dagen geleden) @ Laurens48711
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-08-2013, 06:33

Met de Eagle Tutorial bij de hand (ik heb hem uitgeprint en tot een boekje gevouwen) lukt het wel na een tijdje oefenen.
En op Circuits Online zijn heel veel discussies en tips over Eagle te vinden.

EDIT: Even een fout in mijn vorige bericht herstellen.
De maximum afmetingen van een print in de Light versie van Eagle zijn 10 x 8 cm. Voor de meeste hobbyontwerpen nog groot genoeg.

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 18-08-2013, 14:09 (4351 dagen geleden) @ Laurens48711

Ik heb even een blik geworpen op Design Spark. Mogelijk een (veel) goedkoper alternatief voor Eagle als je grotere printen dan een halve eurokaart wilt kunnen maken. Dit programma biedt veel meer mogelijkheden dan ik tot nu toe bekeken heb maar er is er één die in dit verband interessant kan zijn. Je kunt PCB's ontwerpen met uitsluitend pads en traces. Hierbij zijn de grote van de eilandjes (pads) en de spoorbreedte (traces) naar believen in te stellen. Dit gaat al verder dan de basismogelijkheden van het eerder door mij genoemde smARTWORK. Uiteraard zal je ook hier moeite moeten doen om er mee te leren werken maar je kunt wel heel eenvoudig beginnen.

petrus bitbyter

door Laurens48711, 18-08-2013, 18:06 (4351 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hey Petrus,

Dat is inderdaad precies wat ik zoek, maar ik ben helaas niet zo bedreven in het doorgronden van programmatuur :-(

Zou je een korte uitleg kunnen geven van hoe je dat doet, want mij lukt het niet.

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 19-08-2013, 14:11 (4350 dagen geleden) @ Laurens48711

Ik neem aan dat je Design Spark geïnstalleerd hebt en dat je het op kunt starten.
Dan: File->New
In het dan verschijnende menu kies je "PCB Design" -> OK
Je komt nu in een wizard van verscheidene windows waarin je een paar zaken op moet geven. Bij één er van moet je het gewenste grid (raster) opgeven. Als je DIL-ICs in je ontwerp hebt, kun je het beste "mil" opgeven. De laatste is de naam van je ontwerpbestand. Na OK kom je nu op het ontwerpscherm. Dit heeft het raster waarvan je de eenheden in de wizard gekozen hebt.

Er is een enigszins overweldigend aantal knoppen en balken maar de enige die in eerste instantie van belang zijn, zijn de tweede en de vierde van boven in de linker balk. Dit zijn respectievelijk de eilandjes (pads) en de sporen (tracks). Als je op één van die dingen gaat staan met je muis en je drukt de rechterknop in, krijg je een lijstje eigenschappen (properties) waarin je nog van alles aan kunt passen.

Hiermee heb je de belangrijkste zaken gehad zodat je een printje kunt tekenen. Dat wil niet zeggen dat je niets meer nodig hebt. Afhankelijk van je ervaring zul je nog best een paar uurtjes of meer moeten oefenen.

petrus bitbyter

door Laurens48711, 19-08-2013, 21:24 (4350 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hmm dat ga ik dan eens mooi uitpluizen, bedankt voor de stap in de juiste richting.

En dat het tijd kost is niet erg, dat is ook een belangrijk deel van de hobby, niet dan.

Ik vind designspark wel echt een mooi programma, dus het loont de moeite. Ik zie bij (bijna al) de moderne programmatuur echter door de bomen het bos niet meer, en nogmaals: ik hoef geen prints voor moederborden of grafische kaarten te ontwerpen dus ik haak meestal ook te snel af.