50 jaar Philips Compact Cassettebandje (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2013, 18:47 (3953 dagen geleden)

http://www.ed.nl/economie/philips/eindhoven-viert-50-jaar-compact-cassette-1.4115872?ref=home-cat...

Las de tip op een ander forum.
Is al weer 50 jaar oud die bandjes.

Zelf ook nog altijd boel deck's in huis.
Hieronder ook mijn eerste aangeschafte HiFi apparaat de Philips N2228 :D
http://84.86.9.180/Collectie/cassetterecorder/n2228.htm
Met eerste centjes als 10 jarige.
Lees ook de anekdote met de onlangs gevonden 1,5V batterijen uit 1978.

Zal ook de EL3300 extra afstoffen zo, die heeft dan wel reeds nodige meegemaakt.
Verder N2205,2207,2208,2214,2228,2229,2401,2509,2510,2520,2521,2533.
Extra genoemd de Technics M-206 (1984) gekocht van eerste verdiende geld in een fietsenfabriekje.
Deze staat heden nog geregeld bandjes te draaien.
Enkel als nuvoteit heb ik een Philips 951 DCC. Mooi ding en speelt ook gewoon analoog af.
Geeft einde tijdperk Cassettes aan hoewel opnames daarmee perfect zijn.
Als cassette liefhebber een aanrader die in huis te nemen.

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-12-2013, 19:11 (3953 dagen geleden) @ Maurice

Voor mij eindigt het Cassettebandje tijdperk met mijn DCC-recorders. DC 170 en DC175.
Heb afgelopen vrijdag aan een Tjech deze twee recorders, een hele stapel Digitale Cassette bandjes en de bijbehorende randapparatuur/documentatie verkocht. Is een verzamelaar van DCC apparatuur. Hier in nederland was er geen interesse voor. Jammer.
ruud PA0ROJ
[image]

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door lee, 01-12-2013, 19:24 (3953 dagen geleden) @ Maurice

Als ik op de rommelmarkt voorbespeelde cassettebandjes tegenkom
neem ik ze mee, Elvis, Jerry Lee Lewis,ABBA,Willie Nelson enz. enz.
Het voordeel is dat ze bijna niets kosten

Lee

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Pieter Vos @, 01-12-2013, 19:57 (3953 dagen geleden) @ Maurice

In bepaalde situaties gebruik ik nog steeds cassette bandjes. Een voordeel ervan vind ik dat als je het afspelen stopzet, de volgende keer dat je wilt luisteren het afspelen daar begint waar je laatstelijk bent gestopt. Bij CD afspelen wordt er niet zo iets onthouden, de begint de CD weer bij nummer 1.

Gelukkig heb ik een aantal jaren geleden tweedehands twee Nakamichi cassette decks kunnen kopen waarmee cassete bandjes met hoge kwaliteit kunnen worden opgenomen.

Video cassettes hebben hetzelfde voordeel van daar beginnen waar je voor het laatst gestopt bent, dit in tegenstelling tot DVD.

mvg, Pieter

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door snameroc @, Etten Leur, 01-12-2013, 22:18 (3953 dagen geleden) @ Pieter Vos

Mijn autoradio gaat gewoon verder op de cd waar je hem uitgezet hebt tenzij je de cd eruit haalt natuurlijk.

Zo een 2228 heb ik ook nog maar die heeft de zogenoemde plakwiskop dus die maar verwijdert dan speelt hij nog goed ik heb ook zijn voorganger de 2208 en die heeft geen last van een plakkop.
Wel schijnen de tandwieltjes tandjes te verliezen als je besluit hem regelmatig te gebruiken. Dus zuinig op zijn als hij het nog doet.

Johan

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2013, 17:19 (3952 dagen geleden) @ snameroc

Johan.

Tja plakkoppen, in de 2228 jaren geleden eens last van gehad en vervangen.
Klopt inderdaad dat een serie wiskoppen de lijm vergaat tot snot.

Ik heb een groene 2208,
denk dat je bedoeld die geelachtige zachte tandwielen, die vergaan in al die type recorders waar ze in gebruikt zijn ook de videorecorders.

Ach ja houd je bezig , is het niet die teerknollen dan wel moderne elko's of de tandwielen, snaartjes, torren germanium die inwendig haartjes krijgen.

Je zou bijna weer een reparatiebedrijf gaan opzetten.:-D

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-12-2013, 20:55 (3952 dagen geleden) @ Maurice

Ik schafte in 1976 een SONY cassettedeck aan voor 2498 Gulden (!) Het was destijds een topdeck van SONY onder het typenummer TC-177SD, een bovenlader.
3 motoren, drie koppen, opnemen en de band afluisteren tegelijk, 2 grote VU meters en 4 grote schuiven, 2 voor mic en 2 voor line, wat een machine. Hij staat nu te pronken in een museum (van Correct) in Rotterdam.

Later kocht ik een PCM processor (van SONY, de PCM-F1) voor over de 4000 gulden (geldboomje in de tuin :-D) om digitaal op te nemen via een willekeurige videorecorder. Deze processor gaat binnenkort naar het museum in Rotterdam maar je kon er loepzuiver mee opnemen, hoge dynamiek en geen spat ruis.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2013, 22:52 (3952 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Dat is geen kinderachtig spul.

PCM-F1 werd dus ook samen met de Betamax gebruikt.
Weet dat een neef van mij ooit een Beta Sony-C7 omgebouwd had om daar audio cq de data van computer op te zetten ten tijde dat dat nog met Cassettes ging.
Dus de informatie via de videokop op de band.

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 02-12-2013, 22:54 (3952 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met die processor heb ik m'n eerste digitale opnames gemaakt (op proef) hij was toen niet meer leverbaar dus werd het een PCM501 (nog steeds aanwezig), later een PCM701 met RTW interface (ook nog aanwezig maar niet 100%)Wat cassettedecks betreft : ooit begonnen met een Akai CS34D , via vele omzwervingen geëindigd met een Nakamichi Dragon en voor de fun een Nakamichi DT550en RX202E , alledrie nog perfect werkend . En ik moet eerlijk zeggen dat een Dragon met Maxell MX tape een moeilijk te verslaan apparaat is !

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door ruudtx @, Utrecht, 03-12-2013, 18:33 (3951 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De PCM werkte niet bij Philips 2000 machines, dat stond ergens aangeveven.
Dat had te maken met de drop-out compensator die bij dropouts het signaal van de vorige beeldlijn invulde. De werking kon je een beetje zien als er geen band in zit, kreeg je allemaal verticaal bewegende strepen, daar waar andere systemen ruis gaven.
Maar die drop out compensator kon heel simpel uitgeschakeld worden, heb ik zelf ontdekt, heel lang geleden, en dan werkte PCM dus ook bij 2000.

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-12-2013, 18:46 (3951 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De erbij behorende betamax videorecorder heb ik ook nog maar heeft jaren stil gestaan. Ik denk dat er wel het nodige aan rubber aan vervanging toe is.

Onder een afbeelding van een folder destijds.

[image]

Het leuke is en dat wilde ik even vermelden dat ik iemand kende die zweerde bij het Philips V-2000 systeem vanwege de hogere bandsnelheid (kan ook een ander systeem geweest zijn dat weet ik even niet) want in het geluid zat minder ruis (FM audioregistratie met de draaiende koppen was er nog niet)
bij betamax zat vrij veel ruis in het geluid.

Hij wist niets van het bestaan van audioprocessoren en ik had er een en liet een opname van een CD (DDD, toen nog een nieuw medium) vanaf een betamax band horen en hij kon zijn oren niet geloven hoe zuiver en zonder ruis in stille passages' Ik heb het een tijdje zo gelaten maar later verteld dat er middels het PCM procede op de (in zijn oren) ruiserige betamax werd opgenomen en uitgelegd wat PCM zo een beetje inhoud.

Hij had ook wel een beetje gelijk dat de betamax in het geluid (stationair spoor) wat meer ruis had met een tapespeed van 18mm. VHS had 24mm en V-2000 weet ik geen eens.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door ruudtx @, Utrecht, 03-12-2013, 19:06 (3951 dagen geleden) @ Hans van Kampen

V2000 had dezelfde bandsnelheid als VHS dacht ik.
Betamax liep veel langzamer en jengelde ook nog heel hard, dus HiFi geluid waarbij het geluid in FM techniek werd opgenomen met roterende koppen was bijna onontbeerlijk.
VHS had ook een HiFi systeem, Philips 2000 niet.
Toch was het laterale geluid van 2000 inderdaad verbazend goed, gelet op lage bandsnelheid.

50 jaar Philips Compact Cassettebandje

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 03-12-2013, 19:19 (3951 dagen geleden) @ ruudtx

Een leuke anekdote : nadat ik de PCM 501 gekocht had bij de firma Eringa alhier hebben ze hem een paar keer van me geleend om een opname te maken icm een Sony Betamax . Beide opnamen in de mist door een colourburst in het signaal . Heb hier zelf nooit last van gehad icm met een Blaupunkt RTV 301 . Deze combinatie werkt ook nog steeds perfect , wordt nog regelmatig gebruikt voor feestjes , 2 uur topkwaliteit per band !!

Groet , Henk .

--
Nuntius Transmittendus !

powered by my little forum