potmeter 20k+80K (Gezocht)
goedemiddag
ik zoek een potmeter om een voorversterker te bouwen.
ik weet nog dat ik de potmeter uit een defecte philips radio heb gedemonteerd, blijkt dat deze potmeter een gebroken koolbaan heeft
wie heeft er nog zo iets liggen, prijs komen we wel uit.
groet,
arjan
potmeter 20k+80K
Die aftakking is alleen nodig als je een fysiologishe volumeregeling wil. Anders is elke potentiometer met een geschikte waarde ok.
Voor een volumeregeling wordt doorgaans een logaritmische potentiometer gebruikt. In toonregelschakelingen komen zowel log als lin voor,
Soundman2
potmeter 20k+80K
hoi soundman
ja de potmeter had ik uit een transistor apparaat gedemonteerd, maar is voor een buizen project. tja dus dubieus waar ik het plaatsen moet.
de potmeter is inderdaad voor de volume regeling.
groet,
arjan
potmeter 20k+80K
hoi soundman
ja de potmeter had ik uit een transistor apparaat gedemonteerd, maar is voor een buizen project. tja dus dubieus waar ik het plaatsen moet.
de potmeter is inderdaad voor de volume regeling.groet,
arjan
Voor in een buizenproject als volumeregelaar is de waarde eigenlijk wat laag. Meestal ligt de waarde tussen 500 K ohm en 1M ohm, vanwege het hoogohmige karakter van de buizenschakelingen.
Als de potmeter zich helemaal aan de ingang bevindt, kan een lagere waarde wel, zolang je geen hoogohmige bronnen aansluit, zoals een pick-up met een kristal element. De uitgangen van de huidige transistorapparatuur zijn zo laagohmig, dat een waarde vanaf 10K ohm al voldoende is.
Soundman2
potmeter 20k+80K
In dit geval zit de potmeter achter een laagohmige uitkoppeling (kathodevolger). Zie schema
potmeter 20k+80K
In dit geval zit de potmeter achter een laagohmige uitkoppeling (kathodevolger). Zie schema
Had de link gemist, maar hier is het een probleem.
Soundman2