Samsung tv (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 09-03-2014, 15:25 (4149 dagen geleden)

Hallo met Johan,

Ik ben niet sterk in deze tv`s te repareren :-| maar omdat ik hem heb gekregen wilde ik toch proberen om weer beeld in te krijgen.
En te redden van de sloop.
Wat doet hij niet en wat doet hij wel.
Ik heb wel geluid hij schakelt ook door met de afstandsbediening
Het probleem is er komt geen licht uit (of wel geen beeld)
Weet hier iemand van u wat de oorzaak kan zijn.
En is het te verhelpen.
[image]
[image]
TYPE TV LE32562B (JA32EO)

GR-Johan.....

Samsung tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-03-2014, 15:58 (4149 dagen geleden) @ johan

Geen licht... Daar gaat de langwerpige printplaat links op de foto over, dat is de backlightinverter.

Meest voorkomende mankement is dat 1 van de in totaal 16 secundaire trafowikkelingen onderbroken is. Op elke trafo zitten 2 wikkelingen, steeds tussen de buitenste pennen aan de korte kant. Normaal meet zo'n wikkeling op de multimeter ergens tussen 800 en 2000 ohm. De preciese waarde kan per type verschillen, maar je moet dus 16 maal binnen een paar procent nauwkeurig dezelfde meetwaarde krijgen. Als er eentje afwijk of volledig onderbroken is, is de betreffende trafo defect.

Samsung tv

door johan @, Waalwijk, 11-03-2014, 08:25 (4147 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
dat licht scherm is dat ook door te meten (buisjes)
Als er daar een van stuk is werkt het dan ook niet het hele scherm...

GR-Johan....

Samsung tv

door johan @, Waalwijk, 11-03-2014, 18:22 (4147 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De tv werkt weer het was een zekering de F3

GR-Johan....

Samsung tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2014, 22:12 (4146 dagen geleden) @ johan

Hallo Johan,

Ik had je berichtje even gemist, sorry.

Mooi dat het weer werkt! Zekering zat op die inverterprint? Kan inderdaad dat die gewoon zonder oorzaak doorgaat.

Samsung tv

door johan @, Waalwijk, 14-03-2014, 08:11 (4144 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Om dat het moeilijk is om te achterhalen van de zekering heb ik het zo maar mee opgelost met zekering van 500m AMP.
[image]
GR-Johan.....