Telebox Totaalnet Zuid Limburg (Aangeboden)
Telebox Totaalnet Zuid Limburg
Ik heb ooit gekocht maar nooit gebruikt 2 TV tuner sets waarbij het beeld digitaal verwerkt wordt en zodoende is een stilstaand beeld mogelijk. Een set bestaat uit een tuner, een klein draadloos toetsenbord en een voedingsadapter 5V en 12 V.
Eén set is compleet de andere mist de adapter.
Voor iedere set vraag ik 10 euro
Jack
Interessant ding. Intern wordt de rf uit bijv. de CAI verwerkt en digitaal weer aangeboden? Zodoende op elke rf bron te gebruiken? Zo ja, dan heb ik interesse.
Wat is het typeno.? Volgens mij is het een Alcatel toch?
--
TB-303 <3
Het lijkt me vrij duidelijk een Alcatel. Ik ben even kwijt wat er aan digitaal spul gebeurt. Er zit zo te zien een ITT beeldverwerkingschipset in en een Philips teletextchipset. Viewdata/Minitel-achtig idee dus kennelijk.
Wat ik van het ding weet is het volgende.
Er gaat een antenne signaal in en het gaat om de ontvangst van analoge zenders. In het boekje wordt beschreven Band 1, 3, 4 en 5
Dat signaal komt er weer uit op scart en via de doorlusversterker tussen kanaal 31 en 39. Met het toetsenbord kan het beeld stil gezet worden en kan de teletekstfunctie benut worden.
Het was de bedoeling dat via de tv zenders er extra informatie van winkels e.d. meegestuurd zou worden en dat men via het ingebouwde modem direct een bestelling kon doen bij de V&D etc.
Ze noemde het VideoTex, de naam Alcatel kom ik alleen op de adapter tegen.
Jack
Videotex, dat was inderdaad de Nederlandse naam voor het door mij aangehaalde Viewdata of Minitel. Alleen als Minitel in Frankrijk (vandaar Alcatel, naast Philips Suresnes, als belangrijke fabrikant van deze apparaten) heeft het systeem nog lange tijd succes gehad. Zelfs de opkomst van het internet heeft het daar niet direct kunnen verjagen. Er waren ook televisies met ingebouwde decoder, en er waren ook terminals die geen televisie nodig hadden.
Videotex Dat herinner ik me nog wel van vroeger (mijn vroeger, jaren '90)
Lijkt me leuk om eens te kijken of er een bestemming voor te vinden is hier Graag de complete set voor mij.
--
TB-303 <3
Set 1 is voor Vincent.
Jack
Bestemd alleen voor Vincent. Sorry!
Vincent, er is iets mis met je email. Als ik op auteur beantwoorden druk dan wordt de mail niet bezorgd.
Jouw mails ontvang ik wel.
Stuur AUB via PM mij je adres want ik heb een pakketje voor je klaarstaan.
Jack
Bestemd alleen voor Vincent. Sorry!
Jack,
Je hebt mail! Vreemd dat het niet aankomt.. Komt wel eens voor dat mail in mijn spambox verdwijnt maar ook daar stond niets in.
--
TB-303 <3
Zojuist eens een opengehaald. Kom voornamelijk Philips, Motorola en ITT/SEL ic's/onderdelen tegen. In de blikjes enkele Siemens IC's en Philips achtige codes beginnend met KR (Krefeld).
Op het board met de cpu en het geheugen (NEC) kom ik de naam Tandata tegen. Tevens staat dit op meer specifieke printjes (displayprint, cpu print. De ir ontvanger is van SEL). Staat ook op het draadloze toetsenbordje. Deze heb ik nog niet opengehad maar verwacht dat het niet veel anders qua merkbezetting.
Merendeel van de ic's en chips hebben of '87 of '90 als productiejaartal. Verder een hele hoop onderdelennummers. Kan Maarten hier misschien wat mee als nummergoeroe?
Edit: Beetje goochelen op google levert mij op dat het in Schotland en Scandinavie een veel ingezet systeem blijkt te zijn destijds. Qua afbeeldingen veel terminals, modems en 'boxen' met diverse aansluitingen voor tapestreamers, printers en modems. Veelal met Philips merkprint. Qua vormgeving doet het me Frans aan. Dit gebaseerd op het uiterlijk van de in Suresnes gemaakte Videopac's en PMC100 die ik hier heb. Kwamen MSX'en hier ook niet vandaan?
--
TB-303 <3
Apart dat er zoveel toegeleverde onderdelen inzitten. Een IR-ontvanger van SEL vind ik wel apart. Krefeldblikjes klinkt logisch (ik herkende al iets van Philips en zag een nummertje met 8212 op de foto), daar stond (nog tot in deze eeuw geloof ik, op een kennelijk verder verlaten fabrieksterrein waar tientallen jaren lang televisies gebouwd waren tot eerste helft jaren '80 en toen nog een jaar of 10 een beperkt assortiment videorecorders) de tunerblikjesontwikkelfabriek van Philips. Via NXP is die toen bij Philips verdwenen, ik vermoed dat de restanten bij Nutune liggen en dat alleen de productie in Singapore/Indonesië nog over is.
Ik zal er met plezier wat over proberen te zeggen als je voor een stapel foto's kunt zorgen.
Dat is een snelle reactie! Zal van het weekend eens wat foto's maken.
De andere box staat in m'n muziekmaakherriehoek. Waarom dan denk je misschien, maar even geklooid met de interne verwerking van een rf signaal (in dit geval een TR909 met de output als geluid in via een compressor naar een videorecorder en zo weer naar de box).
Instant Parkzicht 1993 12-bit gabberhouse!
--
TB-303 <3
Die dingen ken ik nog wel
Het Totaalnet project is gestart voorjaar `92, en is een groot drama geworden.
Nadat de meegeleverde voedingen afgekeurd werden (ze worden veel te heet, met brandgevaar tot gevolg!)
Is de aanbieder falliet gegaan en zijn de kastjes ondermeer via diverse electronica shops in de handel gekomen (sla er maar eens de advertenties in Electuur uit die tijd op na).
Was een aardig populair ding indertijd, zelfs de restpartijen van de losse printplaten zonder de behuizing werden grif verkocht.
Vooral het stilstaande beeld en de teletekst (was toen nog vrij nieuw) was populair.
De gebruikte ITT chipset (met video A/D en D/A ontzetting) was erg modern en toen kostbaar.
Die hete voeding klopt wel inderdaad. Nog nooit zo'n hete adapter meegemaakt!
--
TB-303 <3