hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is? (Toestel of techniek)

door Thieu, 29-08-2014, 06:55 (3676 dagen geleden)
Gewijzigd door Thieu, 29-08-2014, 07:20

Beste,

Ik heb een Braun RC55 onlangs gekregen van familie. Nu zou ik die graag herstellen. ik heb al fouten zitten zoeken en ik denk dat de gelijkrichter stuk is. maar kan je de gelijkrichter doormeten?

Ik heb namelijk +-160 volt aan de uitgang van de transformator die dan op zijn beurt aangesloten is aan de gelijkrichter. Op de uitgang van de gelijkrichter meet ik 0 volt en de eindbuis gloeit rood aan. Hoe kan ik nu zeker zijn dat de gelijkrichter stuk is? en indien hij stuk is, kan ik de gelijkrichter vervangen door een modern model? het type dat er nu in zit is : AEG B250C100, kan ik deze vervangen door een modern model van siemens B250C100?
Het rare is dat de radio gisteren 5 seconden muziek speelde , dan heb ik aan de volumeregelaar gedraaid en toen was het weer gedaan. ik hoor wel constant gezoem maar heel stil.

Hopelijk krijg ik een antwoord!

Bedankt!

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 29-08-2014, 07:54 (3676 dagen geleden) @ Thieu

Hallo theu,

Allereerst zit je met je vraag op het verkeerde forum, dit is een forum voor transistortoestellen.

Vermeodelijk is je gelijkrichter (nog) niet stuk, maar zit er ergens sluiting in de voeding of eindtrap. De trafospanning is veel te laag en dat wordt weer veroorzaakt door een veel te grote belasting (sluiting dus).

Maak de + draad van de gelijkrichter eens los en meet dan de spanning uit de gelijkrichter. De kans is groot dat je ruim 200 volt meet. Vermoedelijk is een condensator de oorzaak, maar zonder verdere gegevens is dat lastig te zeggen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Dominic @, Breda, 29-08-2014, 08:58 (3676 dagen geleden) @ Thieu

Waarschijnlijk het toetel direct aangesloten op het stopcontact, niet gecontroleerd, opstartprocedure voor oudere toestellen niet gevolgd etc ?

Dan heb je nu dikke kans dat de gelijkrichter en elco dood zijn en wie weet wat nog meer.

Selenium gelijkrichter zeker ? http://www.science.uwaterloo.ca/~jim/Rectifier.jpg

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Thieu, 29-08-2014, 09:26 (3676 dagen geleden) @ Dominic

jip seleneum gelijkrichter.
inderdaad opstartprocedure niet gevolgd, (had nog geen kennis van radio's) nu door veel te lezen en te testen krijg ik wat kennis, maar te laat...

maar waarom heeft hij dan plots een aantal seconden gespeeld?
en kan ik die seleneum gelijkrischter vervangen door een moderne gelijkrichter?

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-08-2014, 10:15 (3675 dagen geleden) @ Thieu
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-08-2014, 10:16

Die seleniumcellen zijn na 50 jaar wel eens aan vervanging toe. In de elektronicawinkel kun je silicium brugcellen kopen die bijna niks kosten zoals deze. Deze past prima in zo'n seleniumblokje en je hebt andere vormen die handig zijn voor in zo'n buisvormige gelijkrichter. Omdat van deze de inwendige weerstand heel laag is, moet je dan wel even een 100 Ohm weerstand in de + lijn zetten.

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-08-2014, 14:33 (3675 dagen geleden) @ Thieu
Gewijzigd door Roland Huisman, 29-08-2014, 14:38

Beste,

Ik heb een Braun RC55 onlangs gekregen van familie. Nu zou ik die graag herstellen. ik heb al fouten zitten zoeken en ik denk dat de gelijkrichter stuk is. maar kan je de gelijkrichter doormeten?

Ik heb namelijk +-160 volt aan de uitgang van de transformator die dan op zijn beurt aangesloten is aan de gelijkrichter. Op de uitgang van de gelijkrichter meet ik 0 volt en de eindbuis gloeit rood aan. Hoe kan ik nu zeker zijn dat de gelijkrichter stuk is? en indien hij stuk is, kan ik de gelijkrichter vervangen door een modern model? het type dat er nu in zit is : AEG B250C100, kan ik deze vervangen door een modern model van siemens B250C100?
Het rare is dat de radio gisteren 5 seconden muziek speelde , dan heb ik aan de volumeregelaar gedraaid en toen was het weer gedaan. ik hoor wel constant gezoem maar heel stil.

Hopelijk krijg ik een antwoord!

Bedankt!

Als de anode van de eindbuis rood gloeit dan is er zeker hoogspanning aanwezig!
Gelijkrichter vermoedelijk niet stuk. Alleen waarschijnlijk heb je een
probleem in je eindtrap zitten. Een defecte koppelcondensator is hier goed denkbaar.

Trek die EL84 er eens uit en meet je voeding eens goed. En controleer
vervolgens of er een DC op de roosteraansluiting van de EL84 staat.
Als dat zo is mag je de koppel C daar vervangen... En mogelijk ook de EL84...

Verder is het inderdaad een buizentoestel welke op
www.gloeidraad.nl meer tot zijn recht komt met vragen.

En dit is wel dermate standaard fout dat je eerst de tips en trucs
aldaar een goed door mag gaan lezen. Daar staan ook procedures
welke je zeker als leek beter even kunt volgen om verdere schade te voorkomen...

Groeten, Roland

hoe weet je wanneer de bruggelijkrichter stuk is?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 29-08-2014, 19:01 (3675 dagen geleden) @ Thieu

Aangezien het hier om een buizentoestel gaat en ik niet de indruk heb dat dit een hybride-toestel is, sluit ik deze draad.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum