De restauratie van een folie variabele condensator 1 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-09-2014, 06:23 (3578 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 14-09-2014, 06:28

De restauratie van een folie variabele condensator.

Sinds enige tijd ben ik de eigenaar van een Erres RS 1283 die ook door Philips is verkocht onder de naam 11RL274 de Ministor IV uit 1967.
Goed ik heb de Erres versie en die heeft op de schaal Veronica en Caroline staan wat behoorlijk curieus is.
In mijn tijdelijk onderkomen heb ik zeer slechte AM ontvangst dus ik ontvang helemaal niets alleen maar storing. Draaien aan de afstemming geeft geen enkele verandering daarin, is de radio stuk?
Als ik de spoelen op de ferriet antenne aanraak dan verandert deze keiharde ruis met pulsen wel.
Het lijkt er op dat de radio het gewoon doet en dat er iets mis is met de afstemming.
Als ik aan de afstemming draai dan zie ik niets bewegen in de varco (VARiabele COndensator), alle platen staan stil en dat is niet goed. Ik heb de varco uitgebouwd en als ik het asje wil verdraaien dan moet ik veel kracht gebruiken, maar binnenin gebeurt er helemaal niets. Die is kapot.

[image]

Deze vastgelopen afstem condensator bestaat uit 2 secties.
Omdat ik vind dat alles te repareren is heb ik deze varco gedemonteerd. Dat ging gemakkelijk want deze regelbare condensator is dicht geschroefd en niet met lastige holnietjes dicht gemaakt.
Al gauw lag mijn hele tafel vol met 26 plaatjes, 54 ringetjes, 4 folie plaatjes, 4 schroeven, een onderplaatje, asje, veerringetje en 2 helften van het huisje. Alles schoongemaakt.

[image]

Aan het asje zit een segmentje waardoor de rotatie van de draai beperkt is tot 180 graden.

[image]

De werking van een draai condensator komt er op neer dat de bewegende platen meer of minder over de vaste platen heen gedraaid kunnen worden. Hierdoor verandert de condensator waarde. Hoe meer platen er om en om zijn, vaste en draaiende, des te hoger wordt de maximale waarde. Voorwaarde is wel dat de platen elkaar niet raken. Immers een condensator is niet anders dan twee platen die dicht bij elkaar staan met een isolerende laag er tussen, dat kan zelfs lucht zijn. Bij mijn Erres is dat folie.
Bij de meeste vaste platen van deze varco zit de folie aan beide kanten van de vaste platen geplakt. Het zal me niet verbazen als dat gewone plakband is hoewel de folie nog erg goed vast zit op deze vaste platen. Plakband is niet zo tijdbestendig.

[image]

Maar niet alle vaste platen hadden deze vaste folie. De eerste en laatste vaste plaat van de eerste sectie had geen aangeplakte folie maar werd de sluiting voorkomen door 4 plaatjes folie zoals bij de draaicondensatoren die ik ken, de vaste folie was nieuw voor mij.
Er was nog iets vreemds. Ik had verwacht dat het asje een vlakke kant zou hebben en de platen die daar overheen moeten een gat zouden hebben met een platte kant, dit om verdraaiing te voorkomen.
Nee dus, een rond asje en ronde gaten in de draaibare platen. Door het moertje op het uiteinde van het asje goed aan te draaien komen de plaatjes klem op het asje en zouden de twee pakketten draaibare plaatjes gelijk moeten gaan draaien bij het verdraaien van het asje???

[image]

Ik ben begonnen om de eerste sectie op te bouwen. Omdat ik 7 draaiplaatjes heb en 6 vaste moest ik dus beginnen met een draaiplaatje. Maar hoe krijg ik alle draaiplaatjes mooi boven elkaar?
In alle draaiplaatjes zit op het uiterste uiteinde een oogje met een gaatje. Gaatjes zijn altijd ergens voor en in dit geval kon ik van onderuit de bodemplaat een pennetje steken, recht omhoog waar omheen ik de oogjes van de draaibare platen kon rijgen. Voor de 2de sectie die aan de andere kant van het huisje komt op de wat hogere steunen heb ik nog zo'n pennetje gemaakt. Een paperclip is hier uitstekend voor te gebruiken.

[image]

[image]

De eerste sectie.
De as staat in de stand plaatjes ingedraaid. De bewegende plaatjes vallen dus over de vaste platen heen, maximale capaciteit waarde.
Eerst een draaiplaatje over het asje en de paperclip dan een folieplaatje dan een vaste plaat zonder aangeplakte folie.
(De eerste en de laatste draaiplaat van iedere sectie is een plaatje die opgedeeld is in segmenten doordat er zaagsneden in zijn aangebracht. Waarom dat is weet ik niet.)

[image]
[image]
[image]

Nadat de 2 platen zijn aangebracht, de vaste en de draaibare, moeten er 2 ringetjes over de 2 pootjes geschoven worden van de vaste platen. Dit om de dikte van het volgende draaiplaatje te compenseren want het draaiplaatje moet wel tussen de vaste platen door kunnen.
Andersom moet ook een ringetje geschoven worden over het asje op het draaiplaatje om de dikte van de vaste platen te compenseren want het vaste plaatje moet wel tussen de draaiende platen door kunnen, anders gaat de boel klemmen.
Omdat de eerste vaste plaat geen vaste isolatie heeft moet er aan beide zijden eerst een folieplaatje geplaatst worden en dan kan het volgende draaibare plaatje weer over het asje en paperclip en een vaste plaat met vaste folie geplaatst worden en weer de set ringetjes. Dit gaat zo door totdat alle 7 draaiende plaatjes en de 6 vaste plaatje ,om en om, geplaatst zijn.
Ik heb er wel op gelet dat de laatste vaste plaat weer geen eigen folie heeft zodat ik die moet inpakken met de losse folieplaatjes.

einde deel 1

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-09-2014, 06:24 (3578 dagen geleden) @ Marotick

deel 2

Sectie 2:
Gaat idem dito maar hier waren geen vaste plaatjes die de folie miste.

[image]

Omdat de onderplaat telkens losschoot en dus ook het asje heb ik met de schroeven voortdurend gezorgd dat deze plaat vast zat. Werkend aan de eerste sectie, dan de schroeven door de geleiders van de 2de sectie. En daarna andersom.

Uiteindelijk waren alle platen om en om aangebracht en kon de moer er op. Deze moet stevig aangedraaid worden maar pas op want het is maar een klein messing asje dat ook weer zo kapot gedraaid kan worden.

[image]

[image]

De test:
De paperclips er uit en kijken of alle segmenten willen draaien. Hoera ze draaien. Nu nog verder draaien naar de andere uiterste stand.... Wat een sof...
De draaibare plaatjes komen geheel tussen de vaste platen uit en... dan kan je ze niet meer terugdraaien want ze kunnen de juiste weg niet meer vinden, dus alles opnieuw opbouwen en een list verzinnen zodat er toch nog een klein puntje van de draaibare platen tussen de vaste platen blijven staan als de platen geheel zijn uitgedraaid.
Daar heeft Marotick toch wel enig denkwerk aan moeten verrichten om dat probleem te tekkelen.
De oplossing is simpel, als ik nu eens alle plaatje opstapel zoals hierboven beschreven maar dan met het asje net niet in de uiterste stand maar een tikje al verdraait.
Het effect is dan dat de platen bij het verder draaien niet meer zover kunnen komen als bij de eerste poging en met wat geluk blijft er een klein stukje van de draaibare platen staan tussen de vaste platen in de uiterste stand zodat de platen de weg terug kunnen vinden bij het terugdraaien.
Deze methode heeft een klein nadeel, in de andere uiterste stand waarbij de platen zijn ingedraaid kan het zijn dat de afstemming in frequentie weer iets oploopt omdat er een klein stukje van de bewegende platen buiten de vaste platen steekt. Is het nog te volgen?

Alles opnieuw opgebouwd met het asje een tikje verdraait en … het werkt. De beweegbare platen komen net niet los bij de uiterste stand en kunnen gewoon weer teruggedraaid worden.
Pfff.
Het was een flinke klus, ik ben er anderhalve dag mee zoet geweest maar de radio doet het weer en daar ging het om.

[image]

Jack Marotick

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 14-09-2014, 08:35 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Daar wordt ik nu vrolijk van.
Niet alleen de nieuwe montage maar ook het "hoe" en "waarom".
:) :)
ruud PA0ROJ

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Roland Huisman @, Zwolle, 14-09-2014, 09:41 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Leuk om te zien! Gefröbel op de vierkante mm :-D Hou ik wel van!

Ergens wel een rare constructie om met een gladde pen
zoveel plaatjes mee te moeten nemen. Moertje een beetje los en hop...

Ook leuk om te zien dat je deze kleine afstem C's gewoon kunt kalibreren.

Groeten, Roland

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Sietze Osinga @, Koekange, 14-09-2014, 09:42 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Petje af voor je geduld en doorzettingsvermogen.Prima fotoverslag!Gefeliciteerd met het resultaat.Veel luisterplezier met je Erres!

Mvg,
Sietze.

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-09-2014, 09:42 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Mooi verslag Jack, en gelukkig is al het oude spul vaak te demonteren en te repareren.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-09-2014, 11:06 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Een erg leuk verslag om te lezen.

De zaagsnede waar jij het over had bij de buitenplaten is bedoeld om kleine korrecties aan te brengen. Je kan daarmme dus de plaat iets weg/terug buigen (dit veranderd de capaciteit) en zo de frequentie schaal dekkend maken.


Met vriendelijke groet,

Loek

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-09-2014, 13:51 (3577 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Daar zullen die lamellen voor zijn maar in dat kleine blokje wordt het wel erg priegelen om de platen wat weg te buigen, maar in principe kan het wel. Ik blijf er wel van af want de kans dat de folie daarbij wordt beschadigd is vrij groot.

Jack

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-09-2014, 14:02 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Oef wat een gepriegel! Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde meegemaakt met een Hitachi radio. Ook mij viel op dat er geen vierkante of afgeplatte as is gebruikt. Dus als de sluitmoer los gaat zitten, worden de platen meteen niet meer meegetrokken. Bij mij draaide de sluitmoer tegendraads. Ik kon het gelukkig redden met de boel iets minder ver uit elkaar halen.

Van mijn Kapel-replica ICT490 was ook de afstemco aan gort.
Die heb ik door een andere vervangen, waarover in een ander bericht meer.

De restauratie van een folie variabele condensator 2

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 14-09-2014, 20:45 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Petje af, voor je doorzettingsvermogen en vindingrijkheid. Zelf zou ik dit niet aandurven, moet ik bekennen.
En nu weet ik meteen hoe die dingen precies in elkaar zitten. Bedankt dus voor je mooie verslag.

Paul van der Mast

De restauratie van een folie variabele condensator 1

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 14-09-2014, 10:30 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Fantastisch! ik heb genoten van het verslag.:)
Groeten, Fons

De restauratie van een folie variabele condensator 1

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-09-2014, 14:16 (3577 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Mooi verslag en resultaat.

Ik heb pas een afstem C gerepareerd van mijn Fisher receiver die op het einde sluiting maakte en heb ik kunnen verhelpen met een blad van een voelermaat enkele plaatjes bij te buigen maar was niet zo'n karwei als dat van jouw. Ik hoefde hem ook niet uit elkaar te halen.

Veel plezier met de radio.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum