Gratis voor diegene die weet wat het is (Aangeboden)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-09-2015, 15:04 (3352 dagen geleden)
Gewijzigd door Leo Snoeren, 12-09-2015, 15:08

Beste forumlezer,

Tijdens het opruimen van een doos met allerlei prullaria die ik een jaar of 15 eens had gekregen van een zendamateur, vond ik de volgende spullen. Wat het is weet ik niet en ik denk niet dat ik er een toepassing voor heb. Maar ik ben wel nieuwsgierig en wil graag weten wat het is. Voor diegene die weet wat het is en het wil hebben; gratis afhalen, of gratis mee naar Driebergen en daar afhalen. Ik ga het niet opsturen.

Op het buizenforum staat ook nog wat........

[image]

[image]

Drie printjes, waarvan de middelste de opdruk "ham internationaal" heeft en de buitenste een hoop kristallen hebben.

Ik ben benieuwd!

Indien er voor 3 oktober geen belangstelling voor is, gaat het de vuilnisbak in.
Reacties graag via het forum.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Gratis voor diegene die weet wat het is

door HM @, Hilversum, 12-09-2015, 15:10 (3352 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Links lijkt me een kristalfilter, rechts een kristal oscillatorblok om een 1 VFO met klein bereik ( 500 kHz bijv ) op te mengen naar bepaalde banden.
Werd oa. gebruikt in jaren 80 sets.
Midden, geen idee.

Als je het kwijt wil, ik neem het graag van je over.

Hans van der Marel

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-09-2015, 15:12 (3352 dagen geleden) @ HM

Hallo Hans,

Dank je voor je reactie! Ik neem het voor je mee naar Driebergen. Ik hoop dat je er iets mee kan doen; bij mij ligt het dus al zo'15 jaar in een doos te verstoffen......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door HM @, Hilversum, 12-09-2015, 15:15 (3352 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Komt goed, leg maar bij de voetjes.
Zie je in Driebergen.

door hvde, 13-09-2015, 08:17 (3351 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het middelste printje is een rogerbeep uit een HAM INTERNATIONAL cb transceiver.
Ze werden gebruikt in onder andere de Multimode II.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-09-2015, 08:56 (3351 dagen geleden) @ hvde

Hallo Henk?

Dank je voor je reactie! Wil je het printje hebben, of kan im het aan Hans van de Marel geven? Als je naar Driebergen gaat kAn ik het voor je meenemen......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door hvde, 14-09-2015, 17:36 (3349 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Henk?

Dank je voor je reactie! Wil je het printje hebben, of kan im het aan Hans van de Marel geven? Als je naar Driebergen gaat kAn ik het voor je meenemen......

Geef het printje maar mee met Hans. Ik herkende het printje omdat ik veel van die apparaten gerepareerd of gemodificeerd heb.

door ruudtx @, Utrecht, 13-09-2015, 15:37 (3351 dagen geleden) @ hvde

Volgens mij is het printje met de kristallen ook uit een CB of 27 Mc bakkie.
De frequenties, kanalen voor ontvangst en zenden werden vaak met elk een apart kristal gegenereerd.

door HM @, Hilversum, 13-09-2015, 18:16 (3350 dagen geleden) @ ruudtx

Volgens mij is het printje met de kristallen ook uit een CB of 27 Mc bakkie.
De frequenties, kanalen voor ontvangst en zenden werden vaak met elk een apart kristal gegenereerd.

Nee, de kanalen werden toen al middels een PLL gemaakt. Dat kan bij een 27 MC set omdat er maar 1 band wordt gebruikt en de kanalen binnen die band op een vaste, kleine afstand liggen. Voor RX/TX werden dan mogelijk 2 kristaloscillators gebruikt of men mengde het RX oscillatorsignaal met 10,7 MHz ( MF ) zodat men op de zendfrequentie kwam. 1 van de oscillatoren wordt dan gemoduleerd via een varicap.

Op dit printje zitten 4 kristallen en 7 aansluiting, 2* voeding, 4* oscillatorkeuze en 1* uitgangssignaal.

Zekerheid hebben we pas als we de kristalfrequenties weten.

Het kristalfilter komt zeker niet uit een AM/FM apparaat ( als het werkelijk een kristalfilter is....liggen de kristalfrequenties dicht bij elkaar Leo ? ).
De bandbreedte voor FM is 10 kHz en voor AM communicatie is 6 kHz gebruikelijk.
Een kristalfilter met 8 of 2*4 ( bandbreedte keuze ) is meestal 600 Hz tot 3 kHz breed afhankelijk van de instellingen van het filter.