Antenne Celwave PD 1-5 ST vraagje (Toestel of techniek)

door Patrick Meersman, 21-02-2010, 02:16 (5168 dagen geleden) @ Maurice

1) Als je de frequentie niet weet, zou ik een combinatie van signaalgenerator en SWR brug proberen. Verbind de SWR brug direct met de antenne, dus zonder coax ertussen. Verhoog langzaam de frequentie van de generator. Op een gegeven moment zal de frequentie van de generator dezelfde zijn als de resonantiefrequentie van de antenne. Hierdoor zal de antenne die frequentie maximaal uitstralen, is er een minimum aan gereflecteerde golven (ideaal zelfs helemaal geen) en is bijgevolg de SWR (af te lezen op de brug) het laagst.

Een voorbeeld van een SWR bridge met weerstanden vind je hier. Het voordeel hiervan is dat er geen spoelen inzitten, en dus niet frequentie afhankelijk is. De bridge is wel voor 50 ohm antennes bedoeld. Als signaalgenerator neem je uiteraard eentje met een zo hoog mogelijk bereik. Zelf zou ik hiervoor mijn Rohde & Schwarz SM300 gebruiken (9 kHz - 3 GHz).

2) Als je ongeveer een idee hebt van de frequentie (bijvoorbeeld 2 meter band of VHF marifoon) kan je een ruisbrug (noise bridge) gebruiken. De frequentie waar de ruis volledig verdwenen is, is dan de resonantiefrequentie van de antenne.

Een voorbeeld van een ruisbrug met torren en een zener als ruisbron vind je hier.

3) Er zijn in de handel ook antenne analyzers te koop maar die hebben meestal een stevig prijskaartje. Een voorbeeld van een zelfbouwer staat hier maar is om slechts een antenne te testen overkill.

4) Misschien woont er in jouw gemeente/stad wel een zendamateur, die kan je vast wel helpen met de hierboven vernoemde meetapparatuur.

Succes!

groeten,
Patrick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum