Schema L6x38T (Toestel of techniek)
door hyperbo , kapellen, België, 10-09-2016, 07:33 (2996 dagen geleden)
Hallo ,
Na vele jaren is het me eindelijk gelukt en heb ik terug een philips L6X38T kunnen bemachtigen. Wat is dit toch een prachtig toestel!!
Jammer genoeg speelt deze niet en zoals je weet zijn dit wel complexe toestellen waarvoor een schema noodzakelijk is.
Uiteraard ben ik eerst gaan zoeken in de schematheek van nvhr.
Hier is wel wat te vinden doch dit is maar een klein gedeelte en tevens van zeer slechte kwaliteit.
Daarom mijn vraag hier; heeft er iemand een compleet schema ( of servicemanual )van bruikbare kwaliteit of weet er soms iemand hoe ik daar aan geraak?
Alvast bedankt voor de reactie.
Groetjes....Dirk
Schema L6x38T
door Huub P † , Krommenie, 10-09-2016, 08:19 (2996 dagen geleden) @ hyperbo
Even google gebruiken en je wordt onder de manuals bedolven.
Bijvoorbeeld hier:
http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/L6X38T/None/None/RADIO/
--
Vriendelijke groet,
Huub Peters
Vintage Electronica
Schema L6x38T
door Armand , België, 10-09-2016, 08:25 (2996 dagen geleden) @ hyperbo
Lijkt me compleet, wel in het Duits:
http://www.rsp-italy.it/Electronics/Radio%20Schematics/Philips/_contents/Philips%20L6X38T.pdf
Groeten, Armand
Schema L6x38T
door René1968, 10-09-2016, 09:11 (2996 dagen geleden) @ hyperbo
Hallo,
Kijk altijd eerst in de Schematheek van de NVHR
www.nvhr.nl dan op schema klikken
Merk en type in vullen
En komt zo een schema te voorschijn.
Even wat moeite doen maar dat is ook de hobby,
Succes.
Schema L6x38T
door Marotick , Huizen, 10-09-2016, 09:59 (2996 dagen geleden) @ René1968
Gewijzigd door Marotick, 10-09-2016, 10:02
Volgens mij moet jij eerst eens goed lezen waarop je reageert.
Hij schreef dat hij dat al gedaan had.
Quote hyperbo:
Uiteraard ben ik eerst gaan zoeken in de schematheek van nvhr.
Hier is wel wat te vinden doch dit is maar een klein gedeelte en tevens van zeer slechte kwaliteit.
Groet,
Jack Marotick
Schema L6x38T
door Wim Schoonhoven , Eemnes, 10-09-2016, 10:07 (2996 dagen geleden) @ hyperbo
Mocht er belangstelling zijn voor het handboek van deze ontvanger,
dan heb ik die.
Prijs €4,00. Exclusief verzendkosten.
m.v.g.
Wim
--
Wim Schoonhoven
Schema L6x38T
door henkk56 , 10-09-2016, 13:15 (2996 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Dag Wim,
dit handboek wil ik wel overnemen.
Henk
Schema L6x38T
door Wim Schoonhoven , Eemnes, 10-09-2016, 14:01 (2996 dagen geleden) @ henkk56
Handboek voor Henk.
Verder via pm.
m.v.g.
--
Wim Schoonhoven
Schema L6x38T
door henkk56 , 10-09-2016, 20:51 (2995 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Dag Wim,
ik had al een mailtje gestuurd over de handleiding van de L6X38 T.
Was dit aangekomen?
Groeten,
Henk
Schema L6x38T
door Wim Schoonhoven , Eemnes, 11-09-2016, 10:51 (2995 dagen geleden) @ henkk56
Henk,
Je mail is niet aangekomen, ik heb inmiddels een pm gestuurd.
m.v.g.
--
Wim Schoonhoven
Schema L6x38T
door Peter1952 , Almere, 10-09-2016, 11:37 (2996 dagen geleden) @ hyperbo
Het is heel verleidelijk het toestel te gaan slopen om overal bij te komen. Echter dat slopen hoeft niet: Je haalt eerst alle draaiknoppen eraf en dan vind je aan de binnenkant vier schroeven die in een soort schacht zitten. Die draai je er uit en dan klap je de hele voorkant met luidspreker en al naar boven en kun je overal bij.
Maak eerst maar eens de toetscontacten schoon, de kans is groot dat het toestel dan weer speelt.
Groeten,
Peter
Schema L6x38T
door hyperbo , kapellen, België, 10-09-2016, 14:38 (2996 dagen geleden) @ Peter1952
Allen bedankt!!
Ik kan nu verder, Jammer genoeg moet ik het toestel wel helemaal uitkasten daar heel de onderkant vol zit met roestige troep als gevolg van gelekte batterijen.
Maar dankzij dit schema weet ik dat alles dik in orde komt!
Groetjes..Dirk
Schema L6x38T
door Paulus Kuipers , Valkenswaard, 11-09-2016, 13:17 (2995 dagen geleden) @ hyperbo
Hallo Dirk,
Kom je zaterdag naar Driebergen.
Als dat zo is breng ik de originele servicedocumentatie, incl. een aantal service information aanvullingen voor je mee.
Groet, Paulus.
Schema L6x38T
door hyperbo , kapellen, België, 11-09-2016, 14:57 (2995 dagen geleden) @ Paulus Kuipers
Hoi Paulus;
Bedankt voor het aanbod,
Jammer genoeg moet ik werken en kan ik bijgevolg niet aanwezig zijn.
Ondertussen heb ik door hulp van het forum hier een bruikbaar schema kunnen downloaden en heb ik de fout(en) kunnen herstellen , Toestel speelt zeer goed nu!
Alvast bedankt, en tot de volgende!
Dirk
Schema L6x38T
door henk1957 , Veghel, 26-05-2017, 11:10 (2738 dagen geleden) @ hyperbo
Ik heb deze radio gekocht. Ziet er als nieuw uit. Geluid is echter zacht.
Kan zijn dat dit aan de batterijen ligt maar dat betwijfel ik. Nu wil ik een 9 volt adapter aansluiten. Weet iemand wat de plus of min op de achterkant van dit toestel? En stel het geluid is ook op de adapter te zacht wie heeft er dan nog advies? Alle hulp welkom waarvoor alvast mijn dank.
Schema L6x38T
door Leo Snoeren , Dongen, 26-05-2017, 11:47 (2738 dagen geleden) @ henk1957
Ik heb deze radio gekocht. Ziet er als nieuw uit. Geluid is echter zacht.
Kan zijn dat dit aan de batterijen ligt maar dat betwijfel ik. Nu wil ik een 9 volt adapter aansluiten. Weet iemand wat de plus of min op de achterkant van dit toestel? En stel het geluid is ook op de adapter te zacht wie heeft er dan nog advies? Alle hulp welkom waarvoor alvast mijn dank.
Dit klinkt als: ik heb een auto gekocht, maar er zijn problemen met de motor. Nu wil ik er nieuwe banden opleggen, zou dat helpen"
Maar zonder gekheid even Henk; de radio heeft een probleem, niet met batterijen of een adapter, maar het toestel is niet in orde. Bij het toestel wat ik had staan heb ik een aantal elco's vervangen die de koppeling tussen de versterker trappen mogelijk maken. Na vervanging hiervan speelt het toestel weer goed. Maar dat is bij het toestel wat ik hier had staan, mogelijk is er in jou radio iets anders aan de hand. Maar toch, ik zou de fout in het toestel zoeken, met name in de koppel condensatoren.
In het (stukje) schema hieronder heb ik deze condensatoren gemarkeerd.
In veel gevallen zijn deze condensatoren, met name de erg kleine waardes, verdroogd en capaciteitsloos geworden.
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Schema L6x38T
door henk1957 , Veghel, 01-06-2017, 09:33 (2732 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo,
Bedankt voor de toelichting en het schema.
Ik wil de 3 condensatoren gaan vervangen zoals je hebt aangegeven.
Ik kan niet precies lezen wat de waarden zijn dus even ter verificatie:
C103 2,5 uf ?
C108 10 uf ?
C114 1 uf?
Wat voor soort/type condensatoren dienen het te zijn?
Welke Elco's komen nog meer in aanmerking om (preventief) te vervangen als de radio toch open ligt ?
Groet en bedankt voor de info.
Henk
Schema L6x38T
door Leo Snoeren , Dongen, 02-06-2017, 06:16 (2731 dagen geleden) @ henk1957
Hallo Henk,
Ik kan niet precies lezen wat de waarden zijn dus even ter verificatie:
C103 2,5 uf ?
C108 10 uf ?
C114 1 uf?
Deze waarden kloppen, 2,5 uF kun je vervangen dor 2,2uF. De andere waarden zijn gewoon nog te krijgen.
Wat voor soort/type condensatoren dienen het te zijn?
Elco's, ofwel electrotytische condensatoren. Let bij aanschaf op de juiste werkspanning, voor deze radio zou ik minimaal 16 volt nemen, dan zit je altijd goed. Een hogere spanning mag ook, maar dan worden de condensatorn fysiek groter en dat past niet altijd.
Welke Elco's komen nog meer in aanmerking om (preventief) te vervangen als de radio toch open ligt ?
De meeste andere elco's zijn zeer waarschijnlijk nog goed, ik zou ze niet vervangen. De printplaat die Philips gebruikte is van beroerde kwaliteit. En hoe meer je eraan soldeert, hoe slechter het wordt. De kopersporen laten erg gemakelijk los.
Succes, Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
Schema L6x38T
door henk1957 , Veghel, 10-06-2017, 15:32 (2723 dagen geleden) @ Leo Snoeren
De genoemde Elco's die er nu in zitten zijn 40 volt. Je adviseert minimaal 16 volt. Is dat verschil niet te groot of is het beter om bijv 35 volt Elco's te plaatsen als dat op de printplaat past? En welke merk/type Elco's zijn nu de beste? De Panasonic bijv? Graag advies.
Bedankt.
Schema L6x38T
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 11-06-2017, 00:08 (2722 dagen geleden) @ henk1957
Vuistregel is om de oorspronkelijke spanning of als die er niet is de eerstvolgende hoger te nemen. Lager kan soms ook, maar bij twijfel liever niet doen.
Als de huidige elco's axiaal zijn, dan is het het mooist om ze te vervangen door axiale elco's van Vishay BC. Als ze radiaal zijn, heeft Panasonic ook mooie vervangers.
Schema L6x38T
door Leo Snoeren , Dongen, 11-06-2017, 08:45 (2722 dagen geleden) @ henk1957
De genoemde Elco's die er nu in zitten zijn 40 volt. Je adviseert minimaal 16 volt.
Dat klopt, ik adviseer minimaal 16 volt; de spanningen in de radio zijn op de gemarkeerde plaatsen in het schema niet hoger dan 16 volt. Met andere woorden 16 volt is voldoende.
Maar het staat je natuurlijk vrij een hogere spanning te monteren. Soms is een condensator met een hogere werkspanning gemakkelijker te monteren omdat deze fysiek groter is. Een hogere spanning kan in elk geval geen kwaad. Eigenlijk is dus alles tussen 16 en 450 volt bruikbaar, mits het mechanisch gezien past.
Je kan natuurlijk op zeker spelen en exact dezelfde werkspanning monteren.
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
Schema L6x38T
door Leo Snoeren , Dongen, 11-09-2016, 15:40 (2995 dagen geleden) @ Paulus Kuipers
Hoi Paulus,
Aangezien ik ook nog zo'n toestel heb staat wat niet werkt: de servicedocumentatie is erg welkom!
Ik stuur je een mail.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
Schema L6x38T
door Paulus Kuipers , Valkenswaard, 11-09-2016, 16:19 (2995 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo,
Ik neem hem wel voor je mee naar Driebergen.
Paulus.