Gezocht type nummer Philips mini radio (Toestel of techniek)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 05-06-2017, 08:13 (2725 dagen geleden)

Ik heb laatst een Philips mini radio gekregen, zit in een doosje.
Weet iemand welke type nummer de radio is ?

[image]

[image]

[image]

[image]

Gezocht type nummer Philips mini radio

door johnbos @, Wieringerwerf, 05-06-2017, 08:33 (2725 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Marcel,Dit is volgens mij een Philips L0X90T ik heb zelf deze transistor in mijn collectie is door Philips op de markt gebracht in 1958.
Groet
John Bos

--
J.E.F.Bos

door Sietze Osinga @, Koekange, 05-06-2017, 09:06 (2725 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Sietze Osinga, 05-06-2017, 09:07

Hallo Marcel.Dat is de L0X90T Fanette.
Midden en lange golf.
Ik zie net dat John ook al had gereageerd.
Groeten,
Sietze.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-06-2017, 10:54 (2725 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-06-2017, 11:05

Het toestel heeft de naam Fanette mogelijk nooit gezien, dus ik het het in zo'n geval liever over een zichtbare naam als Transistor Seven. Het typenummer klopt waarschijnlijk. Mogelijk een ander uitvoeringsnummer dan /00. Ik ga nog even zoeken en plaats een eventuele uitkomst hogerop in de thread.

Algemeen wat betreft namen van toestellen: deze kwamen voornamelijk in catalogi en advertenties voor en verschilden regelmatig ook per land. In Nederland kwam het wel voor maar vooral in Duitsland sloeg die gewoonte heel breed aan.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 05-06-2017, 09:34 (2725 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Heren, bedankt voor de snelle reacties.
Radio is toch wat ouder dan ik verwachte, zoiets klein was wel modern in 1958.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-06-2017, 10:55 (2725 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-06-2017, 11:00

Het modeljaar is 1959, productie van dit exemplaar was zo te zien 1961, door Philips Monza. Ik zoek nog even of ik meer details over het typenummer kan vinden.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-06-2017, 11:18 (2725 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-06-2017, 11:20

Hoi Marcel,

Iets uitgebreider antwoord. Eerst de vraag of er geen resten van de typesticker meer aanwezig zijn aan de binnenzijde van de achterwand. Waarschijnlijk heb je daar al gekeken, maar voor de volledigheid zeg ik het toch even.

Het uitvoeringsnummer zou /88R kunnen zijn, omdat hij in een koffertje zit en uit Monza komt. Bij sommige andere portables is de herkomst het enige verschil dat uitvoeringsnummer /88 (is eigenlijk bestemming Italië) aangeeft, maar geen garantie dat het hier zo is. Volgens radiomuseum.org zou uitvoering /88 mogelijk ook andere HF-transistoren hebben. Zitten er bij jou OC's of 2N's in?

Foto's van een L0X90T/88D (witte kast inplaats van zwart) kun je vinden op http://www.radiomuseum.org/r/philips_fanette_l0x90t_88d.html

P.S. Ik realiseer me net dat jouw toestel een zwarte kast en een witte achterwand heeft. Dat vergroot volgens mij de kans dat die ooit vervangen is.

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-06-2017, 13:31 (2725 dagen geleden) @ Maarten Bakker

P.S. Ik realiseer me net dat jouw toestel een zwarte kast en een witte achterwand heeft. Dat vergroot volgens mij de kans dat die ooit vervangen is.

beste Maarten.

even ter info

Ik denk dat het achterdeksel steeds wit is, ongeacht de kleur van de voorzijde.

Ik heb de rode versie, en ook daar is het achterdeksel wit (en nooit vervangen)

groeten

Kris

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 05-06-2017, 17:43 (2725 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

In mijn radiootje zitten OC's in.
Aan de binnenzijde van de achterwand ook geen stickers meer.
Geen idee of de achterwand ooit vervangen is, zo te lezen zijn er meer radiootjes
met twee kleuren, het doosjes heeft trouwens ook twee kleuren, misschien hoort dat zo.