oude IBM computer liefst 2 stuks (Gezocht)

door wint1 @, Eindhoven, 30-06-2017, 09:00 (2700 dagen geleden)

Hallo ik ben op zoek naar 2 IBM of ander merk met floppy drive begin jaren 60-70
moet wel nog werken, puur decoratie..
Wie kan mij heplen[image]

oude IBM computer liefst 2 stuks

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2017, 10:24 (2700 dagen geleden) @ wint1
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-06-2017, 10:26

De vraag is wat je zoekt. De getoonde computer is van eerste helft jaren '80 en de oudere die je vraagt zien er heel anders uit. Ouder zal knap moeilijk worden, mensen die die werkend hebben zullen hem meestal houden en bovendien is het wat meer werk om ze daadwerkelijk te laten draaien.

Ik kan je misschien wel helpen aan 1 of 2 defecte monitoren zoals op de afbeelding, daar zou je een plat scherm en een raspbery pi ofzo in kunnen maken. Dat is ook bedrijfszekerder als het om decoratie gaat.

door wint1 @, Eindhoven, 30-06-2017, 10:28 (2700 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Lijkt me een goed plan, dan heb ik toch een uitstraling uit die oude tijd!
Kun je mij een foto sturen met dat beeldscherm en jou vraagprijs. Vast heel hartelijk dank
gr
Herman

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2017, 15:56 (2699 dagen geleden) @ wint1

Hallo Herman,

Ik ga proberen morgen even de kelder in te duiken voor je.

door wint1 @, Eindhoven, 01-07-2017, 16:10 (2699 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hartelijk bedankt vast

groet
Herman

door Dominic @, Breda, 30-06-2017, 16:33 (2700 dagen geleden) @ wint1
Gewijzigd door Dominic, 30-06-2017, 16:37

Trek de portemonnee maar dan. Een defecte IBM 5150 of 5160 gaat al weg voor 50 tot 100 euro. Een werkende loopt soms op tot 500 euro (nee geen ebay spookprijzen, werkelijke verkoopprijzen). Om over losse randapparatuur nog maar te zwijgen. Overigens zijn de systemen die je vraagt uit 1981 - 1983.

In de jaren '60 en '70 zagen computers en terminals er heel anders uit en die zijn inmiddels echt bijna niet meer te betalen omdat ze gruwelijk zeldzaam zijn. Dat is ook waarom verzamelaars erg terughoudend zijn met de verkoop ervan. Er is veel vraag naar uit de decoratie/decor wereld en voor ombouwprojecten maar in de "scene" wordt dat zo'n beetje gezien als heiligschennis.

Als je in de obscure dingen als SOL, Holborn, DataGeneral, NorthStar en CDC terecht komt of obscure dingen als de DEC GT-40 terminal wordt het nog gekker. Op dit moment ben ik aan de restauratie van een DEC GT-40 bezig voor een Frans museum die hem uit Australië als zijnde defect heeft aangekocht voor niet minder dan 1600 euro. Twee jaar geleden verkocht ik mijn volledig gerestaureerde tweede DEC VT-05 voor 400 euro, en dat is eigenlijk alleen maar een domme terminal.

Dominic

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-07-2017, 14:48 (2699 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Roland Huisman, 01-07-2017, 14:49

Twee jaar geleden verkocht ik mijn volledig gerestaureerde tweede DEC VT-05 voor 400 euro, en dat is eigenlijk alleen maar een domme terminal.

Die had ik graag voor die prijs van je over genomen...
Zal ik je tweede dan maar kopen voor 100 euro extra? Ik kom graag langs! :-D

Toch is het net een beetje als de oude radio's, onbekend maakt onbemind.
Dus als je een oude PC hebt uit die tijd welke niet die gezochte IBM is
dan valt het veelal wel mee.

Maar toch, ook die naaimachine modellen beginnen flink in trek te raken.
Philips p2000c, osborne, kaypro etc...

Overigens, de foto van die IBM computer welke de TS heeft geplaatst
is mijn machine op mijn werkbank :-P :-D

Met een beetje zoeken vind je zo wat spul op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1171035868
https://link.marktplaats.nl/m1176590515
https://link.marktplaats.nl/m1156410026
https://link.marktplaats.nl/m1177039916
https://link.marktplaats.nl/m1163555636

Persoonlijk vind ik zelf machines leuk van vóór die IBM PC.
Liefst machines welke de meeste mensen niet eens herkennen als computer zijnde.

Groeten, Roland

door snameroc @, Etten Leur, 01-07-2017, 16:29 (2699 dagen geleden) @ Roland Huisman

Die van de middelste advertentie heb ik ook nog op zolder. Die gebruikte ik met video text voor euras met alles op een diskette. Is wel 15 jaar geleden dat hij achter de schotten gezet is.

door wint1 @, Eindhoven, 01-07-2017, 16:37 (2699 dagen geleden) @ snameroc

wat leuk kun je een fotoke sturen en wat voor prijs heb je in gedachte
Dank vast
groet Herman

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 01-07-2017, 17:40 (2699 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Jij weet veel van oude computers, zelf ben ik helemaal geen kenner van oude computers. Toevallig vandaag bij een zolderopruiming een oude computer gevonden.
Toch maar in mijn auto geladen voor de zekerheid, anders was het oud ijzer geworden. Er staat een datum op met april 1988, dus een oudje.
De monitor is monochroom.
Nu mijn vraag, is het de moeite waard om deze te bewaren en misschien eens een keer laten opstarten, of is het niks en beter naar het oud ijzer?
Mochten er meer mensen zijn met info, laat het maar weten.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

door Bjorn Kusters @, 01-07-2017, 19:41 (2699 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 01-07-2017, 19:43

Marcel,

Ik gok een 8086 of 8088 maar meer info kan Roland jou vast wel geven.
Maar mocht je er vanaf willen houd ik me aanbevolen.
Naast tv's , radio's enz enz heb ik ook iets met deze generatie computers.

Gr Bjorn

door Dominic @, Breda, 02-07-2017, 08:42 (2698 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

NEC V30 systeem redelijk uniek dat deze nog origineel en compleet is.

Zeker niet weggooien, een van de liefhebbers hier wil hem vast wel overnemen.
Zelf heb er nu de ruimte niet voor anders had ik hem graag willen hebben.

Leuk restauratie object, je komt ze steeds minder tegen.

door Roland Huisman @, Zwolle, 02-07-2017, 10:45 (2698 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Roland Huisman, 02-07-2017, 10:52

Hoi Marcel,

Dit zijn toch klassiekers welke door steeds meer mensen gewaardeerd worden.
Rijk wordt je er (nog?) niet van maar ik zou hem zeker niet weggooien.
Vaak ook nog redelijk betrouwbaar als ze goed opgeslagen hebben gestaan.

Er kan eens een tantaal of een netfilter condensator aan vervanging toe zijn.
Die melden zich over het algemeen wel met tik en een rookwolkje. Niet zo spannend.
Hoewel ik de geijkte Rifa netfilter condensatoren het liefste al wel vervang...

Die Vertex 30A zou kunnen wijzen op een Nec V30. Het zal in elk geval een
8088 / 8086 of een kloon zijn denk ik. De 286 was er overigens al in 1982.
Haal de kap er eens af en maak eens een foto van het moederbord. :-)
Het is soms lastig inschatten en men kon er ook zomaar een nieuwer
moederbord in leggen. Er zit tenslotte een universeel AT vorm moederbord in.

Op deze generatie machines heb ik nog Leisure Suit larry, prince of persia etc... gespeeld.
En natuurlijk huiswerk gemaakt... Die spellen draaiden prima
op zo'n monochroom scherm. Leuk hoor.

Groeten, Roland

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 04-07-2017, 17:41 (2696 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Hier wat close foto's van de binnenzijde, aan de datumcodes te zien dat deze rond 1987-1988 is gebouwd, wellicht het originele moederbord.

[image]

[image]

[image]

[image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-07-2017, 17:07 (2698 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ware Clone Pc.
Werden legio verkocht als goedkoper alternatief van de IBM.
Zal id. een 8088 zijn of wel de XT.

Maar openen en je weet het, in die jaren en opvolgend werd er nog wel eens wat
aangepast.
Zo ook hier,
Eeen 1,2MB 5,25 drive en een 1,44MB (Mogelijk een 720kB kan ook nog)

Kijk eerst , denk naast de Keybord plug) de interne Backup accu.
Mogelijk al uitgelopen,
Rap verwijderen en goed reinigen.

Als je geluk hebt is dit nog de versie zonder accu.

Netjes floppe er bij.
Wie weet zit er toch een HD in.

Maak eerst die kap maar eens los.

Heb je er verder wat aan..Nee.
Is leuk, Ja Heel leuk.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 04-07-2017, 15:44 (2696 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Heren, bedankt voor de info.
Er zit zelfs nog een harde schijf in.
Verder nog gekeken of er een accu in zit, deze zit er niet in, dus een zorg minder. Ik heb er nog geen stroom erop gezet.

Ik denk dat ik deze computer voorlopig toch maar ga bewaren.

[image]

door Saffraan, 20-07-2017, 22:35 (2680 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Leuk kloontje, maar wel flink verkleurd en nog niet zeldzaam. Deze staan nog in groten getale op zolders, hoewel ze weinig worden aangeboden.

Voordat je deze aanzet zou ik eerst de voeding eens openschroeven om te kijken of hier zo'n Rifa tijdbom in zit :-D De voeding heeft namelijk wel iets weg van een originele IBM PC XT voeding en daar zit zo'n ding in.. In het begin zie je kleine haarscheurtjes, daarna begin je wat te ruiken en voor je het weet gaat die in rook op :-P

door Saffraan, 20-07-2017, 22:23 (2680 dagen geleden) @ Dominic

Trek de portemonnee maar dan. Een defecte IBM 5150 of 5160 gaat al weg voor 50 tot 100 euro. Een werkende loopt soms op tot 500 euro (nee geen ebay spookprijzen, werkelijke verkoopprijzen). Om over losse randapparatuur nog maar te zwijgen. Overigens zijn de systemen die je vraagt uit 1981 - 1983.

In de jaren '60 en '70 zagen computers en terminals er heel anders uit en die zijn inmiddels echt bijna niet meer te betalen omdat ze gruwelijk zeldzaam zijn. Dat is ook waarom verzamelaars erg terughoudend zijn met de verkoop ervan. Er is veel vraag naar uit de decoratie/decor wereld en voor ombouwprojecten maar in de "scene" wordt dat zo'n beetje gezien als heiligschennis.

De IBM PC XT 5160 is zeker nog tot begin 1987 nieuw geleverd, weliswaar in een wat gewijzigde configuratie, maar een leek ziet het verschil niet. De meeste Nederlandse 5150's zijn ook nieuwer dan de periode die je opnoemt. Ze zijn bepaald niet zeldzaam want bijna iedere week duikt wel zo'n pc op bijvoorbeeld MP op. Het originele toetsenbord, een model F, is vrij gewild vanwege de switches, evenals een originele kleurenmonitor, de rest is meer 'wat de gek er voor geeft'.

Een jaren '70 thuiscomputer hoeft de wereld niet te kosten. Een Tandy model I set pak hem beet 200 euro en een Commodore PET 2001 in nette staat minder dan 750 ballen. Wel moet je bij dat soort dingen snel toehappen; meer kapers op de kust :-) De rest was meer voor professioneel gebruik (eventjes de Apple II en een enkele Altair daar gelaten) en vind je vrijwel alleen nog maar in musea of bij liefhebbers.

door Dominic @, Breda, 21-07-2017, 10:35 (2679 dagen geleden) @ Saffraan

Een PET2001 voor 750 euro? Zeer onwaarschijnlijk. Ik heb er twee staan, één heeft 8 maanden in de verkoop gestaan en verder dan 200 kwam hij niet. Tandy kom je nog volop tegen, vooral op rommelmarkten in België en Brabant.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-07-2017, 08:13 (2678 dagen geleden) @ Saffraan

Ik heb in 1980 ooit een Commodore PET (CBM-3016) gekocht van ergens rond de 2000 Gulden.

Had een 16kB geheugen.......kom er nu maar eens om.

[image]
Look a like want dit is de 4032

Had een monochrome groen scherm en ik had er een losse cassette recorder bij, geen floppydrive.

Wat een tijden!

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Saffraan, 20-07-2017, 22:26 (2680 dagen geleden) @ wint1

Als je nog op zoek bent naar oud IBM spul, dan kun je me altijd een email via dit forum sturen. Wellicht heb ik wat interessants voor je.