Namaak? (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 30-07-2017, 17:50 (2670 dagen geleden)

In een andere draad worden transistoren aangeboden 2N3055.
Het vreemde daarvan is, is dat de bovenkanten zijn voorzien van een grijs verflaagje, waarop dan weer de typeaanduiding staat. Ik heb ook eens dergelijke transistoren van een leverancier ontvangen. Ik heb me afgevraagd, of het overgestempelde neppers zijn (De aanbieder kan daar overigens niets aan veranderen hoor!
Ik heb even zijn bakje met onderdelen geleend.
[image]

Namaak?

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 30-07-2017, 19:13 (2670 dagen geleden) @ soundman2

Ik kan er geen grijs geverfte bovenkant aan ontdekken? Lijkt meer op de flits van een telefooncamera

--
TB-303 <3

Namaak?

door soundman2 @, Wouw, 30-07-2017, 19:48 (2670 dagen geleden) @ v1ncent

Ik kan er geen grijs geverfde bovenkant aan ontdekken? Lijkt meer op de flits van een telefooncamera

Grijs, eerder aluminiumkleur, maar ze zijn wel degelijk gespoten. Ik heb ze ook in de bakjes liggen.

Namaak?

door Eleen @, Deurne (BE), 30-07-2017, 19:32 (2670 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Eleen, 30-07-2017, 19:34

In een andere draad worden transistoren aangeboden 2N3055.
Het vreemde daarvan is, is dat de bovenkanten zijn voorzien van een grijs verflaagje, waarop dan weer de typeaanduiding staat. Ik heb ook eens dergelijke transistoren van een leverancier ontvangen. Ik heb me afgevraagd, of het overgestempelde neppers zijn

Dit zijn wel degelijk originele SGS Thomson transistoren, made in Italia. Malchus in Rotterdam was toen de verdeler voor NL. Ik heb hier zelf nog een restvoorraadje van deze werkpaardjes liggen. Ze dateren van begin jaren 90, dus nog van voor de tijd dat de chineeskes ontdekt hebben dat er met fake en nep te verdienen valt :-P

Mvg, Eleen

Namaak?

door Armand @, België, 30-07-2017, 19:48 (2670 dagen geleden) @ Eleen
Gewijzigd door Armand, 30-07-2017, 20:10

Mmm, een SGS 2N3055 ziet er zo uit :

[image]

De 2N3055's in het bakje zijn van STMicroelectronics.
Bovenkant is wat matter.

[image]

Namaak?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-07-2017, 21:19 (2670 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-07-2017, 21:21

Dat bedrijf heette in 1994 geen STMicroelectronics maar inderdaad SGS-Thomson. Die op de tweede foto komen gezien het formaat van de datumcode waarschijnlijk van de tak die oorspronkelijk SGS-Ates heette. Ik vond het uiterlijk ook vreemd toen ik ze voor het eerst zag.

Namaak?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-07-2017, 20:40 (2670 dagen geleden) @ soundman2

zaag er maar 1 open.
de namaak heeft veel kleinere chip.
Ze zullen echt wel aan de basis specs voldoen.
Probleem is het vermogen wat geleverd moet worden.
Algemeen en niet op de tenen voldoen ze ook prima.
Verhaal loopt al jaaaaren.
Zelf nog geen problemen gehad met vervangers in al die jaren.

Namaak?

door soundman2 @, Wouw, 30-07-2017, 21:26 (2670 dagen geleden) @ Maurice

Zelf nog geen problemen gehad met vervangers in al die jaren.

Ik wel, een versterker die binnen een jaar weer stuk was en ook met STK module die onbelast al het loodje legde.

Namaak?

door Goldline @, Oranjedorp, 31-07-2017, 08:09 (2669 dagen geleden) @ soundman2

Deze Transistoren zijn geen namaak,werden met dit uiterlijk geleverd,
voor de tijd van "snelle Ali"

STK's kunnen ook meteen stuk gaan bij het insolderen indien je niet de voedingselko's ontladen hebt.
Ben er zelf ook tegenaan gelopen.

--
Cees PA1DBA

Namaak?

door soundman2 @, Wouw, 31-07-2017, 14:10 (2669 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 31-07-2017, 14:16

Deze Transistoren zijn geen namaak,werden met dit uiterlijk geleverd,
voor de tijd van "snelle Ali"

STK's kunnen ook meteen stuk gaan bij het insolderen indien je niet de voedingselko's ontladen hebt.
Ben er zelf ook tegenaan gelopen.

Zo simpel laat ik me niet in de luren leggen hoor. Als ik nou een beginner was, maar met 55 jaar ervaring in electronica en het repareren van versterkers die kilowatts produceren en TV's waarin 30KV geen bijzonderheid is?
Ik wil weten waarom iets onverklaarbaar defect raakt. Ik heb de originele defecte module en de nieuwe defect geraakte module beide open gemaakt (er zit geen BE in)
De eind transistors in de nieuwe module waren slechts een fractie van het origineel!
Het exemplaar wat ik bij de officiële importeur bestelde was prijzig, maar bleef doen wat het doen moest, ook onder volle belasting.