IC uitsolderen. (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-08-2017, 20:28 (2667 dagen geleden)
Hallo forumlezers,
De DCF klok even aan de kant (laat EPROM door iemand uitlezen) een piepklein 2 kanaals scoopje opgepakt met een defect IC die op een dubbelzijdig print zit gesoldeerd.
Uitgeknipte IC (rechts boven zijkant) pootjes een voor een uitgesoldeerd maar aan de andere zijde zitten ondanks zorgvuldig uitsolderen en niet te heet stoken toch losse eilanden waar ik als de dood voor ben.
Op deze foto nu links zijkant bovenin en niet zichtbaar. Op de door het IC vrijgekomen plek wil ik een IC voet solderen en een vervangende er in doen maar het probleem is dat alle gaatjes dicht zitten met soldeer en hoe die open te krijgen zonder de boel te heet te stoken want ben bang dat ook de sporen los gaan zitten.
Is met een boortje 0,8 mm. die ik heb een optie dat te doen? Ik weet dat de gaatjes zijn door gemetaliseerd.
Als je désoldeertape gebruikt moet je toch aardig gaan stoken ben ik bang.
Graag iemand met ervaring.
Dank alvast.
Hans
--
Hans van Kampen
IC uitsolderen.
door Goldline , Oranjedorp, 02-08-2017, 20:39 (2667 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans, je mag het wel met mijn desoldeerbout komen doen.
zo ja ,even een PM.
--
Cees PA1DBA
IC uitsolderen.
door soundman2 , Wouw, 02-08-2017, 20:57 (2667 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo forumlezers,
De DCF klok even aan de kant (laat EPROM door iemand uitlezen) een piepklein 2 kanaals scoopje opgepakt met een defect IC die op een dubbelzijdig print zit gesoldeerd.
Uitgeknipte IC (rechts boven zijkant) pootjes een voor een uitgesoldeerd maar aan de andere zijde zitten ondanks zorgvuldig uitsolderen en niet te heet stoken toch losse eilanden waar ik als de dood voor ben.
Op deze foto nu links zijkant bovenin en niet zichtbaar. Op de door het IC vrijgekomen plek wil ik een IC voet solderen en een vervangende er in doen maar het probleem is dat alle gaatjes dicht zitten met soldeer en hoe die open te krijgen zonder de boel te heet te stoken want ben bang dat ook de sporen los gaan zitten.Is met een boortje 0,8 mm. die ik heb een optie dat te doen? Ik weet dat de gaatjes zijn door gemetaliseerd.
Als je désoldeertape gebruikt moet je toch aardig gaan stoken ben ik bang.
Graag iemand met ervaring.
Dank alvast.
Hans
Soms is het niet te voorkomen dat de doormetallisering sneuvelt. Ik steek dan samen met het nieuwe onderdeel een vezeltje uit een netsnoer door het gaatje. In vrijwel alle gevallen zitten de boven en onderlaag weer aan elkaar na het solderen,(soms kun je er aan een zijde niet meer bij).
IC uitsolderen.
door Ben , Waddinxveen, 04-08-2017, 16:12 (2665 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 04-08-2017, 16:22
Zo doe ik dat ook, het is (gelukkig) geen multilayer met inwendige sporen.
Eerst aan de bovenzijde met een punt een centraal putje in de hete soldeer maken en dan met een 0,8mm boortje openboren, mocht er een eiland loslaten dan een dun draadje uit een netsnoer meesolderen zoals soundman omschrijft.
Wil je er een IC voet in hebben dan kun je beter het open model gebruiken of een female strip waar je ook aan de bovenzijde een doorsoldering kunt maken.
Groet, Ben
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2017080418220159849f292b846.jpg
IC uitsolderen.
door ruudtx , Utrecht, 05-08-2017, 17:19 (2664 dagen geleden) @ soundman2
Misschien te simpel gedacht, maar waarom niet de afgeknipte pootjes er in laten zitten en daarop de andere IC of voet solderen. (kan hier niet meer)
Print blijft onbeschadigd, bij voetje moet IC er voorzichtig ingedrukt worden
IC uitsolderen.
door petrus bitbyter , Rotterdam, 02-08-2017, 22:10 (2667 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Tja, ik heb daar wel ervaring mee en die ervaring leert dat één en ander sterk afhangt van de kwaliteit van de print. De techniek bestond uit het losknippen van het defecte IC met een klein tangetje. Daarna één voor één de pootjes er uit halen met een hete bout. Vervolgens de gaatjes open maken met aan de ene kant van de print een bout en aan de andere kant een tinzuiger. Snel en zorgvuldig werken is wel het motto hier. Niet te hard duwen om te voorkomen dat de eilandjes losraken. Problemen zijn er altijd met grote (aard)vlakken. Als er geen eilandjes in die vlakken zijn gemaakt, is dat helemaal een rampje. Door de grote hoeveelheid koper vloeit de warmte sneller weg dan de bout aan kan voeren en smelt het soldeer niet of niet goed genoeg. Je hebt voor dit klusje een vrij grote bout nodig die niet te heet mag zijn. Boren is een uiterste redmiddel. Boren met 0,8 mm kost je de doormetalisering, met 0,6mm boren kost (dure) boortjes. Er zijn doormetaliseringsbusjes in de handel (Conrad). Nogal prijzig. Een stukje draad (dun, bijv. wirewrap draad) is een meer praktische oplossing.
(Ik heb een .TXT-bestand van de inhoud van de DFC-klok EPROM opgeduikeld. Het lijkt een kopie van de hexdump in Elektuur. Geen echte .HEX-file want er zijn geen checksums. Op het eerste gezicht zie ik geen fouten maar ik heb het echt niet byte voor byte gecontroleerd. Misschien kan ik ook nog aan een disassembly komen maar daar heb je niet veel aan.)
petrus bitbyter
IC uitsolderen.
door HM , Hilversum, 03-08-2017, 12:42 (2666 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Mensen, gooi alsjeblieft die tinzuigers in de vuilnisbak, totaal ongeschikt voor kwetsbare printen !
Zo'n ding werkt door een ingedrukte veer. Dan moet je het eilandje verwarmen en de tinzuiger aan de andere kant ( zelfde kant is nog veel gevaarlijker ) tegen het eilandje aan houden.
Dan druk je op het knopje en beng hij zuigt maar springt onvermijdelijk ook wat opzij en schuift het kwetsbare eilandje van je print af.
De goede methoden zijn al genoemd, desoldeerstation ( niet voor iedeeen weggelegd ) en litze ( litze werkt bij beschadigde busjes helaas ook niet optimaal ).
Wat ik zelf vrijwel altijd gebruik is blazen.
Bij een hanteerbare print soldeerbout tegen het eilandje, en op het moment dat je de soldeerbout weg haalt blaas je van dichtbij. bijna altijd is het gaatje dan leeg.
Kun je er niet bij om te blazen dan neem je een stukje siliconen slang en blaast daar door, dat kan dan van dezelfde kant als waar je de soldeerbout houdt. Het is al gezegd, zorg dat oud tin wordt ververst door vers tin en bij voorkeur wat vloeimiddel.
IC uitsolderen.
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-08-2017, 15:02 (2666 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 03-08-2017, 15:39
Helemaal mee eens. Lucht is de beste methode om de gaatjes in printplaten mee schoon te zuigen of te blazen.
Van de firma Pace staat een serie instructiefilmpjes over solderen en desolderen op Youtube.
Dat kan heel verhelderend zijn.
Lesson 1: https://www.youtube.com/watch?v=vIT4ra6Mo0s&feature=youtu.be
Basic soldering Lesson 1: https://www.youtube.com/watch?v=M0wI-5YZQm4&feature=youtu.be
IC uitsolderen.
door Dominic , Breda, 03-08-2017, 16:30 (2666 dagen geleden) @ HM
Vergt gewoon een vaste hand en wat ervaring. Ik gebruik al meer dan 20 jaar een desoldeerpomp en nog nooit heb ik daar een eiland of trace mee beschadigd. Litze daarentegen...
Verder zweer ik bij mijn Weller WSA-1.
IC uitsolderen.
door petrus bitbyter , Rotterdam, 03-08-2017, 21:53 (2666 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door petrus bitbyter, 03-08-2017, 22:16
Zoals al gezegd, het gebruik van een soldeerpomp vereist de nodige voorzichtigheid en ook ervaring. Goed desoldeerlitze verdient de voorkeur als je daar de gaatjes leeg mee kunt krijgen. Een professioneel desoldeerstation is nog beter, beter dan een pomp, maar zelfs daarmee krijg je soms niet alle gaatjes open. Mijn slechtste ervaring is een groot multilayer moederbord waarin de aardaansluitingen niet van eilandjes waren voorzien. Een berucht moederbord op dat punt. Zo ver ik weet is het nooit meer goedgekomen.
petrus bitbyter
IC uitsolderen.
door Maurice , Dordrecht, 02-08-2017, 23:38 (2667 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans
de tip: desoldeerlitze
Als je al weinig tin in eilandje hebt zitten dan eerst
wat tin toevoegen, tevens is ook de zaak al wat warm.
Dan de litze tussen bout en eilandje aanbrengen en even wachten tot de zaak
opgezogen is.
Litze zuigt de tin op.
Vergt wat handigheid zeker bij dubbelzijdige printen.
De truuk is om niet te snel tin op te zuigen anders is de warmte overdracht in busje te weinig.
enfin
probeer maar
Ik soldeer er heel veel mee
IC uitsolderen.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-08-2017, 00:03 (2667 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Je behoeft niet al te zwaar te stoken als je litze gebruikt, maar de voorwaarde is dat je de tin eerst nog even laat vloeien met verse tin of flux, een voldoende zware bout gebruikt >50 watt temperatuurgeregeld en litze van Chemwik (de meeste andere litze zuigt niet, of beter gezegd: zuigt).
IC uitsolderen.
door Mans Veldman , Leidschendam, 03-08-2017, 11:41 (2666 dagen geleden) @ Maarten Bakker
... en litze van Chemwik (de meeste andere litze zuigt niet, of beter gezegd: zuigt).
Gebruik dan met name de Chemwik litze met toegevoegde flux (staat Rosin op het rolletje). Chemwik (en ook de andere merken) hebben ook z.g. No-Clean litze en daar zit geen hars in (en de hars zorgt er juist voor dat het zo lekker tin "slurpt").
IC uitsolderen.
door Leo Bolier , Goor, 03-08-2017, 09:38 (2666 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Is nu te laat denk ik maar er bestaan (bestonden ?) toch een soort u-vormige opzetstukken voor soldeerbouten waar bij de poten van de u precies pasten op de soldeerpunten van een IC waardoor je in één keer een heel IC kon desolderen ?
Geen id meer waar ik dat ooit gezien heb en of dat min of meer universeel was zodat het overal op paste.
IC uitsolderen.
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-08-2017, 10:19 (2666 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 03-08-2017, 10:24
Zo'n soldeerstift om 16-polige(?) IC's te desolderen heb ik, alleen geen idee waar ik die kan terugvinden.
Die stift is overgebleven van een Weller Magnastat soldeerstation, dus ik denk niet dat hij ergens anders op past.
Ik vond het zelf niet erg handig in gebruik. Door de grote oppervlakte van het blok moet dit al precies alle soldeereilandjes raken en dat lukte mij meestal niet.
Als Hans denkt dat hij hem kan gebruiken wil ik nog wel verder zoeken.
Een link naar een afbeelding https://www.gotron.be/meten-solderen/solderen/desolderen/dil-16-desoldeertool-voor-lr21.html
Of de bout LR21 een Magnastat is weet ik zo direct niet.
IC uitsolderen.
door Mans Veldman , Leidschendam, 03-08-2017, 11:48 (2666 dagen geleden) @ Leo Bolier
Ook dat soort hulpstukken werkt niet altijd optimaal. Wat wel erg goed werkt (maar er zijn maar weinig mensen die het tot hun beschikking hebben) is een tinbadje. Een potje (vaak ook leverbaar als opzetstuk voor soldeerbout) met verwarming en tot de nok gevuld met gesmolten tin. Leg de print met het te desolderen onderdeel op het tinbad, wacht even en je pakt het onderdeel er zo van af.
IC uitsolderen.
door Goldline , Oranjedorp, 03-08-2017, 12:04 (2666 dagen geleden) @ Leo Bolier
Die Dil-uitsoldeer-tools van weller verwijderd niet het tin in het doorgemetaliseerde gat, en dat is nou graag wat Hans wil.
Chemwick is inderdaad een van de weinige goede soldeerlitzen.
--
Cees PA1DBA
IC uitsolderen.
door henk vdb , Breda, 03-08-2017, 17:30 (2666 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Wat je in dit geval nog kan doen is eilandje verwarmen en een (vul)potloodpuntje erin duwen. Je zal zien dat het gaatje makkelijk opengaat en dat je het eilandje NIET lang hoeft te verhitten met de bout.
Normaal heb ik echter net als de meeste andere reacties voorkeur voor het gebruik van tinzuiger of desoldeerlitze, wat wel enige ervaring vereist. Een keer oefenen met een afgedankte print is leerzaam. Altijd eerst even wat verse tin toevoegen, ZEKER als het een print betreft die met loodvrije tin gesoldeerd is. Wat verse loodhoudende tin toevoegen verlaagt het smeltpunt en belast de eilandjes daardoor minder omdat je sneller kan werken.
IC uitsolderen.
door Bredero , Vlaanderen, 04-08-2017, 13:18 (2665 dagen geleden) @ henk vdb
Met een miniatuur slijpschijfje aan de bovenzijde van het IC de pinnetjes doorzagen, de gesoldeerde overblijvende pinnetjes los solderen, gaat heel vlug en zonder schade.
IC uitsolderen.
door soundman2 , Wouw, 04-08-2017, 13:34 (2665 dagen geleden) @ Bredero
Met een miniatuur slijpschijfje aan de bovenzijde van het IC de pinnetjes doorzagen, de gesoldeerde overblijvende pinnetjes los solderen, gaat heel vlug en zonder schade.
Het gaat over de gaatjes, waar de tin even uit moet.
Een slijpschijfje? GRRR, je zult maar uitschieten. Een fijn zijsnijtangetje werkt prima.
IC uitsolderen.
door soundman2 , Wouw, 04-08-2017, 13:36 (2665 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Als je een weller magnastat hebt, op dit forum staat een zuigpompje + opzetstuk voor de magnastat, 40 euro. Kost wat, maar is het wel......
Dank voor de tips heren!
door Hans van Kampen , Voorhout, 04-08-2017, 19:17 (2665 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Het ontbrak mij de laatste dagen verder aan tijd om te reageren en om ook verder te gaan met het scoopje.
Ik zie dat er vele oplossingen zijn maar ik denk toch dat ik een met tin dicht zittend gaatje (en dat zijn ze alle 14) een voor een voorzichtig met bout verhit en met de compressor meteen uitblaas (met veiligheidsbril op) en er vooral voor zorgen dat er geen tinspetters ergens op achter blijven.
Ik heb een persluchtpistooltje met een fijne nozzle.
Wordt ergens volgende week en ik laat het resultaat zeker weten.
Dank voor de tips.
Hans
--
Hans van Kampen
Houten cocktail prikkertje
door Willem Roseboom , Amersfoort, 05-08-2017, 12:40 (2664 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Toch nog een manier om uit een eilandje/gaatje makkelijk tin te verwijderen. eerst eventueel wat verse tin toevoegen voor goede warmte geleiding en dan de cocktail prikker in het gaatje met gesmolten tin drukken. tin mag afkoelen want het hecht toch niet aan het houten prikkertje.
Deze methode bevalt mij al jaren erg goed.
Vriendelijke groet,
Willem
Gaatjes zijn schoon.
door Hans van Kampen , Voorhout, 08-08-2017, 19:37 (2661 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo forumlezers,
Het uitgesoleerde IC had op de dubbelzijdige print met tin dicht zittende gaatjes achter gelaten en heb ik voorzichtig verhit en met een klein luchtpistool op de compressor uitgeblazen en alles is mooi schoon na het verwijderen van verdere soldeerspetters die je met een borsteltje zo weg veegde.
Ik zet er nu een IC voet voor in de plaats alvorens het vervangende IC te plaatsen .
.
Hans
--
Hans van Kampen