geluid radio veel te dof (Toestel of techniek)
Hallo,
Heb een mooie kleine moderne radio gekregen.
Het geluid vind ik dof. Ik wil wel wat hogere tonen horen.
Heb weleens gehoord dat je dan een c'tje over de + en de - moet solderen.
In welke waarde moet ik dan denken of is dit een kwestie van uitproberen.
Bedankt voor het lezen.
geluid radio veel te dof
Hallo,
Heb een mooie kleine moderne radio gekregen.
Het geluid vind ik dof. Ik wil wel wat hogere tonen horen.
Heb weleens gehoord dat je dan een c'tje over de + en de - moet solderen.
In welke waarde moet ik dan denken of is dit een kwestie van uitproberen.
Bedankt voor het lezen.
Welke plus en min bedoel je? Als het over de luidspreker gaat, dan krijg je nog minder hoge tonen.
Met een toongenerator kun je aan de weet komen of de hoge tonen daar te weinig versterkt worden.
Als het over AM gaat, kan ook nog de bandbreedte van de MF versterker te klein zijn.
geluid radio veel te dof
Het is wel handig om te weten om wat voor radio het gaat en in welke omstandigheden, AM/FM/zenders wordt geluisterd.
geluid radio veel te dof
Het is FM.
Radio is een onbekend merk Sangean WR-1.
geluid radio veel te dof
Mogelijk omdat het een amerikaanse radio is met 75 us deemphasis. Vervang de condensator die de deemphase bepaalt door een die 2/3 van de waarde heeft, en je hebt de europese norm van 50 us deemphasis voor FM ontvangst. Dan worden de hoge tonen ongeveer 3 dB sterker weergegeven.
geluid radio veel te dof
Het schema heb ik van RMORG. Daar staan ook de verschillen tussen USA en EUR. Het is PDF en dat kan ik niet omzetten naar JPg ofzo Ik kan ze wel sturen als ik het emailadres van TS heb
C21 is in elk geval in Amerila 0,068uF en in Eur 0,015uF
geluid radio veel te dof
Je mag het schema wel naar mij toe opsturen.
Mijn emailadres is grundig@chello.nl. Via de bekende omwegen komt het dan wel bij mij terecht. Bedankt voor de moeite.
geluid radio veel te dof
Uit veiligheidsoverwegingen kun je het emailadres beter verwijderen. Ik stuur de schema's
geluid radio veel te dof
Uit veiligheidsoverwegingen kun je het emailadres beter verwijderen. Ik stuur de schema's
Niet alle verschillen in het lijstje zijn voor FM, maar C21 in elk geval wel.
De schema's zijn verstuurd.
geluid radio veel te dof
wie kan mijn emailadres verwijderen uit het bericht.
geluid radio veel te dof
wie kan mijn emailadres verwijderen uit het bericht.
Je had een uur om te corrigeren in een tekst. Toen ik antwoordde kon dat nog. Soms doet forumbeheer het voor jou, maar ik weet niet of dat regel is en dan moet een moderator het ook nog zien. Wellicht kun je het vragen onder het item "contact" rechtsboven in de kop.
geluid radio veel te dof
Het merk Sangean is beslist geen onbekend merk. Het is een van de betere radioproducenten, die ook nog steeds kortegolfradio's produceert.
Dit gezegd: De kast van die radio is een basreflexkast. die versterkt lage tonen. Dat vinden mensen tegenwoordig vaak mooi. Achterin zit een gat, dat is de baspoort. Als je die dichtstopt (met niet- meetrillend materiaal) dan wordt de basweergave minder (en blijven er meer hoge tonen over).
O ja, iedere keer weer die discussie over de onveiligheid van je e-mailadres in de posting. Mijn adres staat al meer dan tien jaar zonder problemen op het web en is voor iedereen met even googlen vindbaar. Het spamfilter van mijn provider filtert alles netjes weg.
geluid radio veel te dof
Sangean is een tamelijk bekende OEM-fabrikant van middenklasse en hogere klasse portables. Philips kocht er ook wel eens in. Niet echt een onbekend merk dus.
geluid radio veel te dof
Ga wel een paar dingen uitproberen. Had ook al de veranderingen ontdekt op het schema. Er staat een * bij.
Bedankt iedereen voor zijn bedrage.
geluid radio veel te dof
Ga wel een paar dingen uitproberen. Had ook al de veranderingen ontdekt op het schema. Er staat een * bij.
Bedankt iedereen voor zijn bedrage.
Dat * wijst ook naar de tabel. Bij C21 staat ook een *.
Zo ontbreekt er bij bepaalde modellen een connector etc.
C21 zal de meeste invloed hebben voor jouw probleem. Zaak is om eerst uit te vinden, of je een USA dan wel een EUR uitvoering hebt.
geluid radio veel te dof
Dat rekensommetje klopt. Amerikaans: C21 + C47 = 25 nF. Europees: C21 + C47 = 16,8 nF = 2/3 van de Amerikaanse waarde. Reken met een Ri van 3 kOhm voor de stereodecoder (incl. R25 (1 kOhm)). De tijdconstante is 75 us voor Amerika en 50 us voor Europa. Dit geldt ook voor de Sangean WR1 radio. De stereodecoder staat geschakeld als geforceerd mono. De radio heeft maar 1 audiokanaal.
geluid radio veel te dof
Dat rekensommetje klopt. Amerikaans: C21 + C47 = 25 nF. Europees: C21 + C47 = 16,8 nF = 2/3 van de Amerikaanse waarde. Reken met een Ri van 3 kOhm voor de stereodecoder (incl. R25 (1 kOhm)). De tijdconstante is 75 us voor Amerika en 50 us voor Europa. Dit geldt ook voor de Sangean WR1 radio. De stereodecoder staat geschakeld als geforceerd mono. De radio heeft maar 1 audiokanaal.
geluid radio veel te dof
De radio wordt goed tot zeer goed beoordeeld, dus vreemd dat deze zo slecht klinkt. Klinkt de radio wel goed met gebruik aux ingang, op cd speler oid?
https://www.kieskeurig.nl/draagbare_radio/product/215985-sangean-wr-1
Als de radio alleen maar voor 230 V is moet het een Europese uitvoering zijn.
Wel opvallend is dat de AM schaal tot 1700 gaat, typisch Amerikaans dus.
To slot, radio zenders hebben de neiging veel laag uit te zenden, en als dat niet geregeld kan worden zoals bij deze ontvanger met wat opgevoerde laag weergave kan het dof klinken. Probeer eens Radio 4 of Sublime.
Vooral de zgn hitzenders al 538, sky etc klinken eigenlijk behoorlijk slecht.
geluid radio veel te dof
Het merk Sangean is beslist geen onbekend merk. Het is een van de betere radioproducenten, die ook nog steeds kortegolfradio's produceert.
Dit gezegd: De kast van die radio is een basreflexkast. die versterkt lage tonen. Dat vinden mensen tegenwoordig vaak mooi. Achterin zit een gat, dat is de baspoort. Als je die dichtstopt (met niet- meetrillend materiaal) dan wordt de basweergave minder (en blijven er meer hoge tonen over).O ja, iedere keer weer die discussie over de onveiligheid van je e-mailadres in de posting. Mijn adres staat al meer dan tien jaar zonder problemen op het web en is voor iedereen met even googlen vindbaar. Het spamfilter van mijn provider filtert alles netjes weg.
Je kunt ook redeneren dat je geluk hebt gehad. Wordt het eenmaal door een robot gescand, dan moet je niet raar opkijken dat je mailbox volloopt met allerlei aanbiedingen, die variëren van pillen tot hotels.
geluid radio veel te dof
De radio wordt goed tot zeer goed beoordeeld, dus vreemd dat deze zo slecht klinkt. Klinkt de radio wel goed met gebruik aux ingang, op cd speler oid?
https://www.kieskeurig.nl/draagbare_radio/product/215985-sangean-wr-1
Ik heb ook nog niet gelezen of bekend is dat het toestel bedoeld is voor de USA of Europa. Voor dat je wat wijzigt, zijn die gegevens natuurlijk cruciaal
geluid radio veel te dof
Heb gekeken bij kieskeurig en het is een europese uitvoering 230volt-50hz.
Heb alleen maar geluisterd naar WDR4 .
Zal ook eens gaan luisteren op 538.
Al met al een leuk klein ding en ik luister graag naar WDR4.
Voor in de kamer heb ik een komplete Revox installatie dus keus genoeg.
De installatie die er eerst stond was een Grundig met draadloze luidsprekers maar die is helaas defect. Wist ik maar iemand die dat maken kan maar er schijnt smd-techniek in te zitten. Helaas kan ik die luidsprekers van 2500,00 gld nergens op aansluiten.
Nogmaals iedereen bedankt voor zijn inbreng.
geluid radio veel te dof
Heb gekeken bij kieskeurig en het is een europese uitvoering 230volt-50hz.
Heb alleen maar geluisterd naar WDR4 .
Zal ook eens gaan luisteren op 538.
Al met al een leuk klein ding en ik luister graag naar WDR4.
Voor in de kamer heb ik een komplete Revox installatie dus keus genoeg.
De installatie die er eerst stond was een Grundig met draadloze luidsprekers maar die is helaas defect. Wist ik maar iemand die dat maken kan maar er schijnt smd-techniek in te zitten. Helaas kan ik die luidsprekers van 2500,00 gld nergens op aansluiten.
Nogmaals iedereen bedankt voor zijn inbreng.
SMD techniek wil niet zeggen dat het niet te repareren is.
Mensen die echt kunnen foutzoeken en repareren, worden wel schaarser.