Beste forum leden,
Ik heb hier een kleine maislamp met 69 ledjes.
Ondertussen zijn in de loop van de paar maanden dat ik hem heb 4 ledjes naar de eeuwige jachtvelden gegaan.
Nu is het makkelijk te meten welke stuk is, maar gisteren (na 14 dagen) heeft nummer 5 de geest gegeven.
Even gemeten welke het was en er uit gesoldeerd en doorverbonden en doet hij het weer.
Alleen mijn vraag is aan de kenners ik zie geen verschil met lichtopbrengst.
Waarschijnlijk zullen die verschillen zo klein zijn dat het met het blote oog niet is te zien
zullen de overige ledjes nu hoe langer hoe sneller defect raken doordat waarschijnlijk het stroomverbruik telkens iets hoger wordt?
Hessel
Maislamp
door soundman2 , Wouw, 24-09-2017, 17:25 (2614 dagen geleden) @ hdegreeuw
Beste forum leden,
Ik heb hier een kleine maislamp met 69 ledjes.
Ondertussen zijn in de loop van de paar maanden dat ik hem heb 4 ledjes naar de eeuwige jachtvelden gegaan.
Nu is het makkelijk te meten welke stuk is, maar gisteren (na 14 dagen) heeft nummer 5 de geest gegeven.
Even gemeten welke het was en er uit gesoldeerd en doorverbonden en doet hij het weer.
Alleen mijn vraag is aan de kenners ik zie geen verschil met lichtopbrengst.
Waarschijnlijk zullen die verschillen zo klein zijn dat het met het blote oog niet is te zien
zullen de overige ledjes nu hoe langer hoe sneller defect raken doordat waarschijnlijk het stroomverbruik telkens iets hoger wordt?Hessel
Als de ledjes op stroombronnen branden, zullen die stroombronnen meer gaan dissiperen als het lineaire stroombonnen zijn, maar dat zal wel niet. Hoe de electronica van binnen in elkaar zit is nodig om te weten of het op termijn heel blijft
Maislamp
door hdegreeuw , Andijk, 24-09-2017, 19:23 (2614 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb er een Amp meter tussen hangen en gebeurde er niets in de stand mA ook niets.
Bij overschakelen naar uA en ging de lamp branden.
Alleen is het amperage niet af te lezen hij loopt van 0 in diverse stappen naar 300 micro Amp en weer terug naar 0 enz enz.
Maar dat gaat zo snel aan de verlichting is het niet te zien.
Misschien zegt dat wat over de stroombron?
Klopt mijn redenering dat op het moment dat er 300 uA loopt het vermogen dus 0,000 001 x 300 x 230 is 0,07 Watt is?
Hessel
Maislamp
door Maurice , Dordrecht, 24-09-2017, 23:19 (2614 dagen geleden) @ soundman2
Gelukkig is dit het beste bewijs van overkil aan idioote doorgeslagen milieu freeks
waar we door geterroriseerd worden.
Bak aan chemische zooi die na enkele maanden gebruik waardeloos en TEVENS niet meer recyclebaar is de ovens in gaan.
Maar vooral lekker `milieu`energie zuinig een week
Maislamp
door kris , Gent, België, 24-09-2017, 23:44 (2614 dagen geleden) @ Maurice
Gelukkig is dit het beste bewijs van overkil aan idioote doorgeslagen milieu freeks
waar we door geterroriseerd worden.Bak aan chemische zooi die na enkele maanden gebruik waardeloos en TEVENS niet meer recyclebaar is de ovens in gaan.
Ik zie dat wat anders,
Het bewijst vooral dat je moet opletten met goedkope spullen, of dat nu een gloeilamp is of een ledlamp.. ik vind het ook goedkoop de schuld zomaar op de groenen af te schuiven..
groeten
Kris
Maislamp
door soundman2 , Wouw, 25-09-2017, 07:50 (2613 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 25-09-2017, 08:05
waar we door geterroriseerd worden.Bak aan chemische zooi die na enkele maanden gebruik waardeloos en TEVENS niet meer recyclebaar is de ovens in gaan.
Ik zie dat wat anders,
Het bewijst vooral dat je moet opletten met goedkope spullen, of dat nu een gloeilamp is of een ledlamp.. ik vind het ook goedkoop de schuld zomaar op de groenen af te schuiven..groeten
Kris
Buiten dat ik vind dat de groenen soms meer op een een maffiabende lijken, is de led verlichting niet gekomen omdat zij de industrie daartoe verplichtten. Sinds de tijd dat er blauwe leds tegen een geschikte prijs konden worden geproduceerd, lag de weg open voor iedere willekeurige kleur led en dus ook wit. De ontwikkeling van witte led's gaat nog volop verder en ze zullen vermoedelijk nog zuiniger worden en nog meer licht geven in de toekomst. Het is voor de fabrikanten een groot voordeel om veel licht en weinig warmte te kunnen bewerkstelligen. Veel produkten die eerst niet fatsoenlijk konden worden gemaakt zien nu het levenslicht.
Wellicht zijn we het vergeten, maar de eerste grote videoschermen ware uiterst kostbaar, vanwege de gebruikte techniek (fluorescentiebuisjes, Jumbotron Sony) en gebruikten soms wel 50 to 100 KVA. Er moest altijd een flinke generator aan gekoppeld worden. Een groot deel van de energie werd kennelijk omgezet in warmte, want de huidige ledschermen presteren met minder energie veel beter voor wat betreft de lichtopbrengst. Zelfs had je in het begin bij de setjes rood-groen-blauw nog twee blauwe leds nodig, tegenwoordig nog maar een.
Het maakt grote ledschermen veel goedkoper en het energievebruik is gekelderd.Ze worden tegenwoordig breed toegepast. Op al die ontwikkelingen hebben de groenen maar weinig bijgedragen. Zonder dwang uit Europa op sommige produktieprocessen, waren de leds er toch wel gekomen. De mensheid heeft er tegenwoordig behoefte aan.
Maislamp
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 26-09-2017, 01:57 (2613 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2017, 02:03
Het verschil dat Europa (wellicht: Philips, of een kartel met Philips als aangewezen lobbyist) maakte, is dat LED op de markt is gedrukt toen de goede nog onbetaalbaar waren. Dan komt er automatisch ook veel rommel.
Maislamp
door Gerard in Zeist , Zeist, 24-09-2017, 19:34 (2614 dagen geleden) @ hdegreeuw
Zoals Soundman al schrijft, hangt het antwoord op je vraag af van iets wat we niet weten namelijk wat er precies voor voedingkje in de lamp zit.
Laatst heb ik ook een lamp gerepareerd door een kapotte LED te overbruggen en daar zat een uiterst simpel voedingkje in, namelijk een seriecondensator in het wisselstroomdeel. Dit is ook zo'n beetje de energiezuinigste manier om een stroombron te creeren dus als ik LED-lampenfabrikant was zou ik dit denk ik ook doen.
Verslag van mijn reparatie en schema van de voeding.
De condensator zorgt voor een vrijwel constante stroom. Alleen als er minder LEDjes zijn, neemt de fasehoek toe zodat je met evenveel stroom toch minder vermogen hebt! Vermogen bij wisselstroom is niet I x V maar I x V x cos phi. Voor de LED lamp nog iets gecompliceerder omdat de stroom niet sinusvormig is.
Omdat een LED een diode is, die in doorlaatrichting practisch weerstand nul heeft, MOET er in de lamp een stroomregulerende component zitten. Dat KAN een lineaire stroombron zijn zoals Soundman noemt, maar die vreet wat vermogen op net zoals een weerstand. Een seriecondensator maakt van de SPANNINGSbron lichtnet een vrijwel perfecte STROOMbron zonder vermogen op te eten.
Maislamp
door hdegreeuw , Andijk, 24-09-2017, 20:33 (2614 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Heb hem ondanks dat hij het weer doet weer open gemaakt en hoop dat ik het goed heb getekend.
Waarom r3 en r4 parallel geschakeld en niet 1 weerstand?
Maar hij lijkt veel op de voeding van Gerard.
Maislamp
door Gerard in Zeist , Zeist, 24-09-2017, 20:42 (2614 dagen geleden) @ hdegreeuw
De interessantste component van de voeding is de C linksboven, waar je 400V bij hebt gezet. Die bepaalt namelijk de sterkte van de stroom. Bij mijn lamp zat daar een 780n condensator, waarmee er ongeveer 50mA gaat lopen.
Door de condensator loopt wisselstroom, die wordt door het gelijkrichtertje omgezet in gelijkstroom door de LEDS. De condensator die achter de gelijkrichter zit, beperkt de inschakelstroom en beperkt de flikkering.
Dit systeem is niet zoals de kerstboomlampjes. Er bestaan types, waarbij een kapot lampje wordt kortgesloten, maar dan krijgen alle andere meer spanning en stroom en gaan ook vrij snel kaduuk. Hier wordt de stroom vooral door de eerste condensator geregeld, en het kortsluiten of overbruggen van een LED cel zal de stroom nauwelijks laten toenemen.
Maislamp
door hdegreeuw , Andijk, 24-09-2017, 20:55 (2614 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Op de condensator in de voeding staat 400V 824J en op de elco 400 Volt 1 uF.
En hoe noem ik deze voeding nu?
Hessel
Maislamp
door Gerard in Zeist , Zeist, 25-09-2017, 09:56 (2613 dagen geleden) @ hdegreeuw
Op de condensator in de voeding staat 400V 824J en op de elco 400 Volt 1 uF.
En hoe noem ik deze voeding nu?
Die condensator is dan 82 met vier nullen, dat is 820000pF dus 0,82uF.
De stroom door de lamp zal, door het non-lineaire gedrag van de LEDs,
niet zuiver sinusvormig zijn, maar ongeveer 50 a 60 mA bedragen.
De weerstand van cq spanning over de LEDs is hierop van weinig invloed zoals je kunt berekenen met CapCalc door bv als True Heater String Resistance eens 2, 1 en 0,5 kOhm in te vullen. Je ziet dan dat het overbruggen van LEDjes nauwelijks tot stroomtoename leidt.
Ondertussen zijn er van jouw maiskolf best snel ledjes kapot gegaan. Het kan zijn dat ze toch iets overbelast worden, dus dat de stroom te hoog is gekozen voor deze LEDs. Het valt me ook op dat jouw elco kleiner is dan de mijne, jij hebt nl 1uF en ik heb 2u2 als elco. Jij hebt daarom bij inschakelen een iets grotere stroompiek door de LEDs.
(Als je gaat experimenteren met een grotere elco, vergeet dan niet de parallelweerstand evenredig te verlagen om het RC-product aan de wisselstroomkant gelijk te houden aan de gelijkstroomkant.)
Jouw lamp lijkt wel een type goedkopie omdat de thermische zekering ontbreekt.
Maar weer iets robuuster omdat de begrenzingsweerstand uit twee parallelle bestaat.
Ik noem deze voeding een capacitieve gelijkstroom-voeding. De LEDjes "zien" namelijk een vrij constante stroom van 50 tot 60mA. De stroomregeling wordt bereikt door een heel simpele en uiterst efficiente component namelijk een condensator (capacitief).
Maislamp
door hdegreeuw , Andijk, 25-09-2017, 20:53 (2613 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Hallo Gerard
Je hebt het over een vrij constante stroom van 50 tot 60 mA.
Maar als ik er een uA meter tussen hang blijft hij maar allerlei waarden aangeven tussen 0 en ca 300 uA
Ik zou verwachten dat hij een constante stroom aan zou geven of heb ik dat mis?
Ondertussen werkt hij weer hoor en ben gewoon nieuwsgierig hoe lang hij het nu weer uit houd.
Maislamp
door kris , Gent, België, 25-09-2017, 22:02 (2613 dagen geleden) @ hdegreeuw
Hallo Gerard
Je hebt het over een vrij constante stroom van 50 tot 60 mA.
Maar als ik er een uA meter tussen hang blijft hij maar allerlei waarden aangeven tussen 0 en ca 300 uA
Ik zou verwachten dat hij een constante stroom aan zou geven of heb ik dat mis?Ondertussen werkt hij weer hoor en ben gewoon nieuwsgierig hoe lang hij het nu weer uit houd.
Je Meter staat toch in de AC stand?
groeten
Kris
Maislamp
door petrus bitbyter , Rotterdam, 25-09-2017, 22:08 (2613 dagen geleden) @ hdegreeuw
Heb je een wisselstroombereik op je meter? Waar de meter in het schema staat loopt namelijk een wisselstroom. Als de stroom door de LEDs wilt meten, moet je de stroommeter voorbij de gelijkrichter in de keten opnemen. Of je dan de juiste waarde meet, is overigens nog maar de vraag. Veel digitale meters - zeker de goedkopere - kunnen niet goed met een veranderende gelijkstroom overweg. Met slechts 2u2 "afvlakcondensator" krijg je een pulserende gelijkspanning en -stroom. Je krijgt dan een steeds verspringende uitlezing. Een analoge meter doet het hier beter. Die meet de gemiddelde stroom. Die kan nog flink afwijken van de effectieve stroom maar geeft in elk geval enig idee.
Een reden om twee gelijke weerstanden parallel te zetten is dat de totale weerstand gehalveerd wordt maar het vermogen verdubbeld.
petrus bitbyter
Maislamp
door wvogel58 , Eindhoven, 24-09-2017, 20:56 (2614 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Slecht circuit. Bij het inschakelen is er geen stroombegrenzing tijdens het opladen van de condensatoren. Dit kan een brugcel en LEDS kosten. Alleen bij een zwak lichtnet met een hoge Ri heeft de lamp kans om vaker inschakelen per dag lang te overleven.
Maislamp
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 24-09-2017, 21:08 (2614 dagen geleden) @ wvogel58
Dat valt wel mee. Om te beginnen zit er 2x100 ohm parallel (50 ohm dus) in serie met de LED's en verder zou het opladen van de elco het opladen van de seriecondensator ruimschoots opvangen als dat een probleem zou zijn geweest.
Maislamp
door henkk56 , 25-09-2017, 14:43 (2613 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 25-09-2017, 14:46
De stroombegrenzing met een condensator is echt goedkoop prutswerk,bewijs:
de leds gaan stuk.
Het gloeilampenverbod is enerzijds gewoon politiek,anderzijds als je goede ledlampen en dus niet die goedkope rommel koop ben je toch beter af.
(Ik heb al een paar jaar lampen van een heel bekend fabrikaat in gebruik,geen
enkel probleem...)
En het scheelt toch wel een stuk of je kroonluchter 300 watt of 25 watt gebruikt.
Henk
Maislamp
door wvogel58 , Eindhoven, 25-09-2017, 15:59 (2613 dagen geleden) @ henkk56
Iedere spanningspiek door het lichtnet geeft een enorme stroompiek in de schakeling door het frequentieafhankelijke gedrag van de condensatoren. Prutswerk dus.
Maislamp
door wvogel58 , Eindhoven, 25-09-2017, 16:01 (2613 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door wvogel58, 25-09-2017, 16:12
Voor hoogfrequente storingen zijn de condensatoren een kortsluiting. De stroom door de bruggelijkrichter is dan alleen begrensd door de Ri van het lichtnet. Bij een sterk lichtnet is het BOEM ! en rook !
Maislamp
door soundman2 , Wouw, 25-09-2017, 16:47 (2613 dagen geleden) @ wvogel58
Voor hoogfrequente storingen zijn de condensatoren een kortsluiting. De stroom door de bruggelijkrichter is dan alleen begrensd door de Ri van het lichtnet. Bij een sterk lichtnet is het BOEM ! en rook !
In de kleurentv's van Philips, K7, K8, K9 en dergelijke zaten diodes BY127 in de voeding, met weerstanden ervoor. Honderden heb ik vervangen. Op zeker moment hebben we diodes toegepast die ook in de industrie werden gebruikt. Volgens de leverancier waren de BY diodes veel te snel. De alternatieve diodes kennelijk niet. Die gingen nooit meer stuk. Welke dat destijds waren weet ik niet meer, ze hadden een metalen behuizing, maar jet waren zeker geen OA210 ofzo.
Maislamp
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 26-09-2017, 07:19 (2612 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2017, 07:27
Volgens welke redenatie is dat een bewijs? En wat klopt er niet aan mijn interpretatie van de werking? Er zijn talloze andere mogelijke oorzaken van defect dus waarom deze? Ik noem de in mijn ogen meest voorkomende: slechte fabricagekwaliteit, te hoog gekozen stroom, slechte koeling. Die slechte fabricagekwaliteit luistert naar de wet van de grote getallen (tientallen LED's, er hoeft er maar 1 te sneven) dus tikt hard aan.
De enige manier waarop er een te hoge stroom kan lopen is niet door het genoemde inschakelen maar door forse hoogfrequente vervuiling op het net en als daar sprake van is heb je meestal ook wel andere problemen. Zo niet dan is dat alsnog op te lossen met een simpele zenerdiode vóór de begrenzingsweerstand richting LED's.
Maislamp
door Leo Snoeren , Dongen, 26-09-2017, 08:46 (2612 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De enige manier waarop er een te hoge stroom kan lopen is niet door het genoemde inschakelen maar door forse hoogfrequente vervuiling op het net en als daar sprake van is heb je meestal ook wel andere problemen.
Dat is een steeds groter probleem. Bij mij op school laten we studenten hier onderzoek naar doen en de resultaten zijn (bijna) om bang van te worden! De toegepaste seriecondensator is prima geschikt voor 50 Hertz, maar er zitten tegenwoordig zoveel harmonischen op het net....... Dank zij allerlei schakelende voedingen, waarbij niet het geschakel (wat vaak wordt gedacht), maar de gelijkrichting voor ernstige problemen zorgt. Met name de oplaadstroom door de buffercondensator is debet aan het probleem. Harmonische van 50 Hz lopen vaak door tot enkele Kilohertz en als je pech hebt zijn die voorzien van een flinke amplitude. Niet te verwaarlozen dus.......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Maislamp
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-09-2017, 16:45 (2612 dagen geleden) @ hdegreeuw
Ik heb ooit een LED looplamp gekocht die lijkt op die bekende met TL buisje en weerstandsnoer er aan en dit was er eentje met 90 LED's (3 rijen van 30)
Op een gegeven moment begonnen er zo rijtjes van 5 ledjes tegelijk te knipperen en uit te vallen en ben terug gegaan naar winkel een kreeg een nieuwe die later weer het zelfde vertoonde. Nu heb ik weer een "ouderwetse" met TL buisje zonder problemen.
Hans
--
Hans van Kampen