Afdrukprobleem HP Laserjet4 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-09-2017, 11:19 (2564 dagen geleden)

Sinds jaren gebruik ik de vrijwel onverwoestbare Laserjet4 printer van HP.
De laatste tijd werden de afdrukken slechter en ook op de achterzijde van het papier kwam toner terecht. De oorzaak daarvan is het zgn. wiperblade. Een plaat met daaraan een rubber strip, die de drum ontdoet van niet gebruikte toner. De rubberen strip drukt stevig tegen de drum om dat te bewerkstelligen. Als de cartridge (HP98A) wat ouder wordt, verliest de rubberen strook wat veerkracht, doordat die (jaren-)lang in dezelfde stand staat.
Ik heb met wat warme lucht en een gladde plaat de strip wat terug kunnen buigen en het afdruk resultaat was perfect. De reparatie was helaas van korte duur, maar heeft wel aangetoond dat de wiper de oorzaak was. De cartridge is nog lang niet leeg. Wie heeft een tip om de wiper weer ok te maken? Ze zijn wel los te koop, maar dan kom ik in China terecht of zo. Een nieuwe cartridge kan ook, maar die liggen waarschijnlijk al jaren op stock en zullen dus binnen veel kortere tijd hetzelfde euvel vertonen en ik heb al twee cartridges met hetzelfde probleem.
Wie heeft dit probleem al eens blijvend opgelost?
Op het www worden de wipers met verpakkingen van 10 stuks aangeboden, dus als iemand zoiets over heeft, ben ik ook geholpen.

Afdrukprobleem HP Laserjet4

door henkk56 @, 27-09-2017, 18:33 (2563 dagen geleden) @ soundman2

Ik vond eens een filmpje op You... waar ze de wiperblade een steuntje in de rug gaven met een heel dun stripje ergens van.
Het ging over de drumunit van een vrij oude Samsung 300 kleurenprinter.
Misschien kan je het nog vinden.

Henk

Afdrukprobleem HP Laserjet4

door PA1CSL @, Amsterdam, 31-10-2017, 00:01 (2530 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door PA1CSL, 31-10-2017, 00:04

Hallo Henk,

Het is al ruim 25 jaar geleden dat ik onderhoud deet aan de HP laserjet.
Dus hoop ik dat ik het nog juist heb.
Nadat het papier de OPC (belichtingsrol) heeft gepasseerd wordt deze niet alleen mechanisch maar ook electrostatisch gereinigd door de postitive lading van de OPC te wissen. Hierdoor laat de toner los en valt dan in de restant bak van de cartridge. Het eerste wat meestal fout gaat, zijn de veer contacten aan de zijkanten van de cartridge welke met slecht contact niet meer de GND of een van de ander hoogspanningen doorlaat. Er zit ook een haardunne staaldraad in de cartridge welke met zo'n veercontact en hoogspanningsvoeding verbonden moet zijn. Als deze vies is geworden doordat er slecht contact was, dan met een vochtig wattenstaafje reinigen (toner is giftig niet inademen!). Sommige cartridges hebben hiervoor een klein plastic whiper ingebouwd, zoals je reeds vermelde. Ook de kwaliteit van de OPC rol zelf gaat achteruit. Enerzijds de chemische laserlicht gevoeligheid en anderzijds de electrostatisch isolatie. Waneer de groen of blauw kleurige OPC rol teveel zonlicht (of laserlicht bij meer dan 50.000 prints) heeft gekregen, gaat de belichtings eigenschap (isolatielaag) verloren doordat deze geen negatieve lading meer vasthoud. Alles word positief, zwarte afdruk.
De sleutel is, als er licht op de OPC valt, dan geleidt de chemische laag en word deze door de binnenste aluminium drager positief geladen en blijft de toner kleven als een tekst beeld om overgedragen te worden op het papier mbv. een hoogspanningselectrode draad onder de papierbaan.

Hoop dat dit helpt, het is een lastig te controleren process en valt of staat met de juiste electrostatisch ladingen op de juiste plek en tijdstip.

Groet,
Coert

powered by my little forum