zuiglitze van o.a. Spirig is "verdroogd" en zuigt niet meer. (Toestel of techniek)
door Bapaktua , Haarlem, 27-09-2017, 09:11 (2611 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 27-09-2017, 09:16
Ik beschik nog over een aantal rolletjes met zuiglitze.
O.A van het merk Spirig.
Ik merk nu dat het vloeimiddel wat oorspronkelijk in deze litze zit, is opgedroogd.
Zuigt dus niet meer, tin hecht niet meer aan de Litze.
Iemand een tip?
Nachrift, ik las dat in het blad Elektor no 641 van mei-juni
dit onderwerp aan de orde komt.
Kent iemand dat artikel?
Met belangstelling, ruud exPA0ROJ
zuiglitze van o.a. Spirig is "verdroogd" en zuigt niet meer.
door Otto , Drenthe, 27-09-2017, 09:44 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
O.A van het merk Spirig.
Ik merk nu dat het vloeimiddel wat oorspronkelijk in deze litze zit, is opgedroogd.
Iemand een tip?
Beetje flux toevoegen:
door Bapaktua , Haarlem, 27-09-2017, 11:13 (2611 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Bapaktua, 27-09-2017, 11:15
Hallo Otto,
tja, had ik zelf ook kunnen bedenken.
Ik ga wel in mijn berging zoeken naar een spuitbus met Flux.
Zal óók wel opgedroogd zijn.
Laatste keer in mijn handen gehad zo een 25 jaar geleden.
En anders nieuw kopen, jammer, ik kom net van Eurosound Haarlem af.
Nog wat BC550B, 550C, 560B en 560C gekocht. Philips
Die heeft dat zeker in voorraad.
bedankt, ruud
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-09-2017, 12:10 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
En als je nieuw litze koopt, dan zou ik Chemwik aanbevelen. Tot nu toe nooit een betere gevonden.
door Oldtimer , Oegstgeest, 27-09-2017, 11:29 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
ik las dat in het blad Elektor no 641 van mei-juni 2017
dit onderwerp aan de orde komt.
Kent iemand dat artikel?
Die rolletjes litze zijn zeker nog uit de tijd dat je zendamateur was? .
Echter bij deze het gevraagde artikeltje:
Bij
Willem PE7WFS
door humfred , Dubai / Ras al Khaimah, 27-09-2017, 11:47 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
Zuiglitze is gewoon te koop bij o.a. Conrad.
door Fons Vendrik , Ter Aar, 27-09-2017, 13:56 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik ben niet kapot van "Spirig".
Toen ik het kocht, zoog het al slecht.
Uit pure wanhoop doop ik het wel eens in de S39
Dan kom ik er vanaf.
Weet iemand een goed merk?
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 27-09-2017, 14:11 (2611 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 27-09-2017, 14:24
Ik vind die desoldeerlitze sowieso niks . Ik werk al jaren met gewone litze uit de afvalbak, bijv. die onnozel dunne ls draadjes van oa. Philips en restjes netsnoer icm "afgekeurde" strijkstok hars, kan geen zuiglitze tegenop . Enigste nadeel is dat ik de harsrestanten moet verwijderen, maar dat is geen probleem . Moet je natuurlijk wel die strijkstok hars geschikt kunnen krijgen . Voor mij geen probleem , zat muzikanten in de kennissenkring.......
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door franc , Loosbroek, 27-09-2017, 15:24 (2611 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Ik werkte in het verleden ook met afval litzedraden icm soldeervet.
Ging heel goed en snel!
Buisvoeten en IC voeten had ik zo en zonder schade verwijderd.
Had na schoonmaak ook nooit last van geoxideerde verbindingen.
Maar het potje is helaas verdwenen.
Was een bakelieten potje wat bij een DDR soldeerbout zat.
Met desoldeerlitze heb ik ook geen goede ervaringen.
Je moet de zaak wel zo ver verhitten eer de zuigwerking begint, duurt veel te lang en met alle gevolgen!
Weinig goede litze tegengekomen.
Groet Frank
door Ed van der Weele † , Zeist, 27-09-2017, 16:32 (2611 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-09-2017, 16:33
Je moet de zaak wel zo ver verhitten eer de zuigwerking begint, duurt veel te lang en met alle gevolgen!
Weinig goede litze tegengekomen.
Chem-Wik wel eens geprobeerd?
Als het soldeer is gesmolten moet de desoldeerlitze dit kunnen opzuigen. Zo niet, dan deugt het desoldeerlitze niet.
Veel beter werkt natuurlijk een GOED desoldeerstation. Dan is een hulpmiddel als desoldeerlitze helemaal niet nodig.
Maar niet iedereen heeft daar zo'n bedrag voor over. Dus blijft het behelpen met litze
door Maurice , Dordrecht, 27-09-2017, 19:04 (2611 dagen geleden) @ franc
Frank,
Ik gebruik het bijna daagelijks, wel id de goede gebruiken.
Werkt geweldig.
Is ook even een kunstje door eerst beetje verst tin, dat voor verwarmen, zeker bij busjes en pootje even te bewegen en komt tin zo naar boven.
Maar ik heb ook eens troep gehad en dat werkte voor geen meter.
Dus maakt wel uit welke je gebruikt.
door Ed van der Weele † , Zeist, 27-09-2017, 14:16 (2611 dagen geleden) @ Fons Vendrik
"Spirig" heb ik vroeger wel gebruikt. De kwaliteit vond ik matig.
Onlangs nog een rol met minstens 10 meter van het Conrad huismerk weggegooid.
Andere soorten en merken geprobeerd en het best bevalt mij Chem-Wik.
En om nu met een hoop extra werk te proberen om de slechte desoldeerlitze te verbeteren gaat me te ver.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-09-2017, 19:22 (2611 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Weet iemand een goed merk?
Hierboven noemde ik al Chem-Wik.
door Mans Veldman , Leidschendam, 27-09-2017, 14:04 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Mans Veldman, 27-09-2017, 14:07
Je kunt vioolhars kopen (muziekhandel) of colofonium (dennenhars). Los het op in spiritus en impregneer het litze opnieuw.
Brokken colofonium kun je nog kopen bij een goede drogist (ik kocht het bij vd. Gaag op de Groenmarkt in Den Haag). Voor een paar euro had ik een vuistgroot brok.
door kris , Gent, België, 27-09-2017, 15:40 (2611 dagen geleden) @ Mans Veldman
Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan . Het heeft dus niets met verdroging te maken, maar veroudering. geld ook voor Chemwick en andere. Nooit teveel kopen, en tijdig opgebruiken is de boodschap.
groeten
Kris
door soundman2 , Wouw, 27-09-2017, 16:10 (2611 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2017, 16:23
Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan .
Daar sta ik van te kijken. Na het solderen zou je de overtollige hars dan moeten verwijderen...
Ik heb nooit waargenomen dat het vloeimiddel wat we horen te gebruiken koper aantast.
Anders is dat met soldeerpasta, S39 en dergelijke vloeimiddelen.
Als je de hobby een beetje fatsoenlijk wil bedrijven dan heb je natuurlijk wel een goed desoldeerboutje nodig, zoals deze Weller WMD3, prijs destijds rond 1800 euro.
Ik had het geluk dat ik hem als schrot kon kopen van mijn oude baas. Na een kortsluiting was repareren te duur. Net op tijd gered van de kliko. 7 ic's defect, totale kosten 10 euro en wat tijd......
door kris , Gent, België, 27-09-2017, 19:58 (2611 dagen geleden) @ soundman2
Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan .
Daar sta ik van te kijken. Na het solderen zou je de overtollige hars dan moeten verwijderen...
Ik heb nooit waargenomen dat het vloeimiddel wat we horen te gebruiken koper aantast.
Nooit gehoord van no clean flux? dat betekend ook dat van vele traditionele fluxen verwacht wordt dat je ze opkuist na toepassing. Ze tasten het koper aan. niet dat dit voor een schakeling erg is. Je krijgt een oxidehuid en that's it. Maar voor een goede werking van desoldeerlitze is dat wel dramatisch.
Ik heb hier nog wel enkele nieuwe rolletjes liggen van 10 jaar oud. die zuigen voor geen meter...
groeten
Kris
door soundman2 , Wouw, 28-09-2017, 10:30 (2610 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 28-09-2017, 10:33
Nooit gehoord van no clean flux? dat betekend ook dat van vele traditionele fluxen verwacht wordt dat je ze opkuist na toepassing. Ze tasten het koper aan. niet dat dit voor een schakeling erg is. Je krijgt een oxidehuid en that's it. Maar voor een goede werking van desoldeerlitze is dat wel dramatisch.Ik heb hier nog wel enkele nieuwe rolletjes liggen van 10 jaar oud. die zuigen voor geen meter...
groeten
Kris
Ik heb inderdaad nog nooit iets over no clean flux gehoord of gelezen. Ik gebruik sinds mensenheugenis Ersin multicore soldeer en heb nooit hars verwijderd. Ik heb 25 jaar bij Philips gewerkt en daar gebruikten we hetzelfde merk. Ik heb daar nimmer wat over het verwijderen van flux gehoord. Het enige wat ik wel weet, als het vloeimiddel "sist" tijdens het solderen, dan heb je soldeertin wat niet geschikt is voor electronica. In supermarkten wordt dergelijk hobbysoldeer wel verkocht, omdat je daarmee bijvoorbeeld ijzerdraad en dergelijke gemakkelijker kunt solderen. Het vloeimiddel gaat dan waarschijnlijk een beetje richting S39 of zo.
door Oldtimer , Oegstgeest, 28-09-2017, 13:11 (2610 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Oldtimer, 28-09-2017, 13:50
Ik heb inderdaad nog nooit iets over no clean flux gehoord of gelezen.
Hier lees je er meer over:
https://electronics.stackexchange.com/questions/186069/what-does-no-clean-solder-actually-mean
En uit eigen voorraad:
Ik gebruik sinds mensenheugenis Ersin multicore soldeer en heb nooit hars verwijderd.
En ik heb het in de pakweg 35 jaar die ik bij het Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf gewerkt heb altijd verwijderd met Inhibisol, tegenwoordig doe ik het met Isopropyl alcohol (99%)...
Willem
door soundman2 , Wouw, 28-09-2017, 14:22 (2610 dagen geleden) @ Oldtimer
En ik heb het in de pakweg 35 jaar die ik bij het Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf gewerkt heb altijd verwijderd met Inhibisol, tegenwoordig doe ik het met Isopropyl alcohol (99%)...
Willem
Bij nieuwe printen wil ik wel eens hars verwijderen na een reparatie, maar dat is alleen uit optisch oogpunt......
Ik gebruik gewoon spiritus.
door kris , Gent, België, 28-09-2017, 18:59 (2610 dagen geleden) @ soundman2
Henk,
je moet de klassieke oude flux niet verwijderen na solderen, en dat heb ik ook niet geschreven. Maar het maakt met de tijd wel een oxidehuid (kijk maar eens naar een koperspooronder de flux na enkele jaren). Das niet erg voor een printspoor, maar wel voor desoldeerlitze...
klassieke flux werkt reducerend bij hoge temperatuur, maar oxiderend bij huiskamertemperatuur. (heeft iets met vochtopname te maken). en dat maakt Litze na enige tijd onbruikbaar.
groeten
Kris
door Ed van der Weele † , Zeist, 27-09-2017, 16:18 (2611 dagen geleden) @ kris
Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan . Het heeft dus niets met verdroging te maken, maar veroudering.
Broodje aap, of in goed Nederlands: onzin.
door humfred , Dubai / Ras al Khaimah, 27-09-2017, 16:28 (2611 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik gebruik juist heel graag zuiglitze. Heb er goede ervaringen mee en gebruik het van Conrad. Heb ook een 10 meter rol gekocht. Het is duur maar voor mij zeer doelmatig.
Je moet er wel een dikke soldeerstift bij gebruiken zodat er voldoende warmte wordt overgedragen.
Je moet niet met een dunne onderverhitte soldeerstift gaat lopen te hannesen.
En dat het beperkt houdbaar zou zijn is een hoax.
door kris , Gent, België, 27-09-2017, 20:19 (2611 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door kris, 27-09-2017, 20:20
Ik gebruik juist heel graag zuiglitze. Heb er goede ervaringen mee en gebruik het van Conrad. Heb ook een 10 meter rol gekocht. Het is duur maar voor mij zeer doelmatig.
Je moet er wel een dikke soldeerstift bij gebruiken zodat er voldoende warmte wordt overgedragen.
Je moet niet met een dunne onderverhitte soldeerstift gaat lopen te hannesen.
En dat het beperkt houdbaar zou zijn is een hoax.
Ik weet niet wat een hoax is , noch de houdbaarheid van een broodje aap. En wat is "duur"? Een biertje in Dubai
Maar ik ben verbaasd door de reacties van ongeloof in het feit dat desoldeerlitze beperkt houdbaar is, ondanks het feit dat ik het al jaren aan den lijve ondervind... Conclusie is dat niemand anders ooit meer dan een rolletje gekocht heeft (te duur???), en dus geen ervaring heeft, behalve TS, want die zit met een stokoud rolleke spirig, toch wel de vraagsteller en oorzaak van dit topic...
Dus, en zo gaat het tegenwoordig, ervaring blaast men even in de broodje aap hoek bij gebrek aan kennis. Enfin, even de chemwick specificaties nagezocht en wat staat er bij schelflive? 2 jaar. dwz daarna kan je het weggooien, want het doen niet meer wat het eens zo goed deed.
https://www.chemtronics.com/soder-wick-rosin-2
groeten
Kris
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-09-2017, 20:00 (2610 dagen geleden) @ kris
In de praktijk doe ik veel langer met m'n huidige voorraad dan 2 jaar en het werkt niet slecht. Misschien dat vers nog wat beter werkt, dat zou opzich mogelijk zijn.
door kris , Gent, België, 27-09-2017, 19:52 (2611 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan . Het heeft dus niets met verdroging te maken, maar veroudering.
Broodje aap, of in goed Nederlands: onzin.
Waar jij je broodjes aap vandaan haalt interesseert me niet , maar een rolletje desoldeerlint (zuiglitze) van enkele jaren oud werkt beduidend minder dan een nieuw rolletje. Na 5 jaar zijn ze gewoon onbruikbaar. en dat is een vaststelling over 40 jaar gebruik desoldeerlitze. Het colofonium (of andere hars) brengt uiteindelijk een oxidelaag aan op het koper waardoor de zuigkracht sterk afneemt.
Doe de test. dompel een staafje koper onder in colofonium en laat het een jaartje liggen. Je zal een kopergroene film terug vinden.
groeten
Kris
door Ed van der Weele † , Zeist, 28-09-2017, 15:49 (2610 dagen geleden) @ kris
Na 5 jaar zijn ze gewoon onbruikbaar. en dat is een vaststelling over 40 jaar gebruik desoldeerlitze. Het colofonium (of andere hars) brengt uiteindelijk een oxidelaag aan op het koper waardoor de zuigkracht sterk afneemt.
Doe de test. dompel een staafje koper onder in colofonium en laat het een jaartje liggen. Je zal een kopergroene film terug vinden.
Als dit waar zou zijn, zou het hieronder getoonde stukje desoldeerlitze (gekocht in 2003) geoxideerd moeten zijn en niet meer kunnen werken.
10 minuten geleden even uitgeprobeerd, het slobbert soldeer op alsof het nieuw is.
Ook het desoldeerlitze dat Bapaktua toont zou geoxideerd moeten zijn.
Er is goed, matig en heel slecht desoldeerlitze.
door kris , Gent, België, 28-09-2017, 19:06 (2610 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ed,
Het is waar. Je kan natuurlijk blijven doorstoken en soldeer toevoegen tot de flux de oxidehuid afgebroken heeft.
Er is goed, matig en heel slecht desoldeerlitze.
Welk merk is jouw stukje? Ik gebruik uiteraard enkel goed desolderrlitze. bvb Chemwick.vroeger Spirig en toen het hier nog te krijgen was Hakko.
En ruud zijn litze zit er niet meer fris uit. er heeft zich een dunne huid gevormd, en dan werkt het niet meer.
Er zijn truuken om te oud litze weer beter te doen werken, bvb extra flux toevoegen of het eerst wat afbijten.
Voor de prijs dat het kost koop je beter een nieuw rolletje.
groeten
Kris.
door Bapaktua , Haarlem, 27-09-2017, 21:31 (2611 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 27-09-2017, 21:35
Tja, veel reacties.
Ik kwam met mijn vraag omdat ik een paar onderdelen moet "desolderen".
Het gebruik van van mijn tinzuiger (ik heb er drie, verschillende grootte)wilde ik niet.
Het zijn zeer kleine onderdelen op zeer dunne draadjes.
Mijn tinzuigers geven alle drie een "terugslag".
Bij mijn eerste poging werd het onderdeeltje gelanceerd en is nog niet terug gevonden .
Mijn zelfbouw tinzuiger met vacuumpomp ligt nog in onderdelen op een plank, komt van de winter aan de beurt.
Toen dacht ik aan désoldeer litze.
Heb ik vroeger vaak gebruikt met goede resultaten.
Doosje opgezocht maar de diverse klosjes met litze draad )in verschillende diktes) waren allemaal onbruikbaar. Door veroudering dus.
Toen kwam ik een bericht tegen dat in een blad (Elektor, zie mijn vraag) een oplossing zou staan, vandaar mijn oproep.
Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik proberen eerst het oxide laagje van het litze draad te verwijderen en daarna te impregneren met (viool) hars.
Iedereen bedankt voor de aan- en opmerkingen en goede raadgevingen.
ruud
door Bapaktua , Haarlem, 28-09-2017, 08:40 (2610 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 28-09-2017, 09:15
Voor alle duidelijkheid:
Ik ga dus de procedure volgen zoals in dat blad beschreven en door Wim is gepubliceerd. Wim, Nog bedankt.
Ik heb in de berging nog zoutzuur staan.
Oplossing van ongeveer 10%.
En natuurlijk kan ik gewoon een nieuw rolletje désoldeer litze kopen.
Maar ik vind het gewoon interessant om zelf iets weer bruikbaar te maken voor enige tijd.
ruud
door Ed van der Weele † , Zeist, 28-09-2017, 17:45 (2610 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik heb in de berging nog zoutzuur staan.
Zoutzuur en elektronica... Niet direct een combinatie waar ik vertrouwen in zou hebben.
S39 was ook op basis van zoutzuur en je kon er op wachten dat je printen en bedrading naar de gallemieze gingen.
door Bapaktua , Haarlem, 28-09-2017, 21:13 (2610 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Bapaktua, 28-09-2017, 21:20
Beste Ed
Het zuur gebruik ik alleen maar om het oxide huidje te verwijderen.
Daarna goed spoelen (in spritus of IPA) zodat er geen zuurresten meer in het Litze band zit.
Dan goed drogen en weer impregneren met vioolhars (Rosin).
Precies zoals in het artikel van Elektor wordt beschreven
in de bijdrage van Willem PE7WFS.
Beschouw mijn idee/aktie maar als een experimentje.
En geen of een slecht resultaat is ook een resultaat.
Daarna kan ik altijd nog de hele verzameling litze bij het chemisch afval inleveren.
ruud
door Piet Blaas , Arnhem, 29-09-2017, 11:34 (2609 dagen geleden) @ Bapaktua
Misschien kun je ons op de hoogte houden van het resultaat van je experiment?
--
Groeten,
Piet.
door Bapaktua , Haarlem, 29-09-2017, 16:35 (2609 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Bapaktua, 29-09-2017, 17:27
Hallo Piet,
ja natuurlijk ga ik mijn "resultaat" op dit Forum vermelden.
Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken van de vele reacties die ik opgeroepen heb.
Maar eerst nu mijn 2e MFB541 box (na de recap etc) in elkaar zetten en afregelen.
Niet alleen alle uitgedroogde elco's heb ik vervangen, maar ook de twee trimpots door een stofdichte uitvoering, en een aantal Japanse transistors met zwart geoxideerde poten/beharing door moderne Philips torren uit de BC550/560 serie
zie foto
ruud