zuiglitze van o.a. Spirig is "verdroogd" en zuigt niet meer. (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 28-09-2017, 10:30 (2610 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 28-09-2017, 10:33

Zuiglitze heeft hoedanook een beperkte houdbaarheid. Het vloeimiddel tast het koper aan .

Daar sta ik van te kijken. Na het solderen zou je de overtollige hars dan moeten verwijderen...
Ik heb nooit waargenomen dat het vloeimiddel wat we horen te gebruiken koper aantast.

Nooit gehoord van no clean flux? dat betekend ook dat van vele traditionele fluxen verwacht wordt dat je ze opkuist na toepassing. Ze tasten het koper aan. niet dat dit voor een schakeling erg is. Je krijgt een oxidehuid en that's it. Maar voor een goede werking van desoldeerlitze is dat wel dramatisch.

Ik heb hier nog wel enkele nieuwe rolletjes liggen van 10 jaar oud. die zuigen voor geen meter...

groeten

Kris

Ik heb inderdaad nog nooit iets over no clean flux gehoord of gelezen. Ik gebruik sinds mensenheugenis Ersin multicore soldeer en heb nooit hars verwijderd. Ik heb 25 jaar bij Philips gewerkt en daar gebruikten we hetzelfde merk. Ik heb daar nimmer wat over het verwijderen van flux gehoord. Het enige wat ik wel weet, als het vloeimiddel "sist" tijdens het solderen, dan heb je soldeertin wat niet geschikt is voor electronica. In supermarkten wordt dergelijk hobbysoldeer wel verkocht, omdat je daarmee bijvoorbeeld ijzerdraad en dergelijke gemakkelijker kunt solderen. Het vloeimiddel gaat dan waarschijnlijk een beetje richting S39 of zo.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks