McIntosch MA-6100 vreemde brom (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-12-2017, 16:01 (2477 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Ik ben bezig met de restauratie van een McIntosh MA-6100 versterker.
Oorspronkelijk waren de eindtransistoren defect. Deze heb ik een tijdje geleden vervangen, alsook alle elco's op de voorversterker en eindversterker "prints".
De versterker speelt nu terug prima op beide kanalen.

Maar... Soms is er een zeer vervelend geluid hoorbaar, te vergelijken met het motorboten of een draaiende vrachtwagen die in de woonkamer staat.
Om een indruk te geven van hoe het ongeveer klinkt heb ik een fragmentje opgenomen en op youtube geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=bkkPjb1RaiM&feature=youtu.be

Het vervelende geluid komt meestal zeer sterk uit beide luidsprekers, door de muziek heen. Soms is het ook helemaal afwezig of komt het vooral uit één luidspreker.
Wanneer ik de prints van de voorversterker uit de connectoren trek dan is alle brom verdwenen (het zit dus niet in de eindversterker?).
De brom is ook regelbaar met de volumeknop (dus ze moet ontstaan voor de volumeregelaar). De volumeregelaar is overigens wel versleten, want de balans loopt niet meer mooi gelijk over het hele bereik van de potentiometer, maar dat is blijkbaar een bekend probleem bij deze toestellen.

Ik vermoed dat de brom mee binnenkomt via de +75V voeding van de voorversterker prints. Op deze spanning zie ik met de scoop immers nog steeds een kleine wisselspanning, vrij sinusvormig (geen rimpel of zaagtand) van ca. 10 a 20mV. Zou deze voor de vreselijke brom kunnen zorgen?

Hieronder het schema van de voeding, helaas in zeer slechte kwaliteit. Ik vind geen betere versie op internet. De spanningen van 110V, 75V, 20V, +42,5V en -42,5V kloppen vrij nauwkeurig. De weerstanden, transistor en diodes in de voeding heb ik ook allemaal reeds gecheckt.
Het enige wat nog niet vervangen is zijn de 3 grote bekerelco's (twee voor de voeding van de eindversterker) en eentje met 3 capaciteiten in één beker (80µF en 2x 150µF). Mogelijks is deze laatste met 3 cap's ineen niet fris meer?
De filmcondensatoren heb ik ook nog niet vervangen.

Wat zie ik nog over het hoofd? En waarom werkt hij soms wel goed?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

[image]

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum