PM3252 (Toestel of techniek)

door Doeve @, Borgercompagnie, 26-12-2017, 10:19 (2473 dagen geleden)

Ik heb deze scoop, behalve een lekke voeding trafo (nu gevoed met 110 volt net gescheiden)werkt goed. het volgende verschijnsel treed er op; Na uren in werking treed er kussen vervorming op. Ik heb geen idee waar dit te zoeken. Wie weet het?
Henk

PM3252

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 26-12-2017, 11:19 (2473 dagen geleden) @ Doeve

Gezien het type Doeve, zit er zeer waarschijnlijk zo'n mooie blauwe Philips trafo in. Netjes ingegoten en een of ander goedje, blauw gespoten behuizing er omheen en aan de onderzijde een rij (of rijen) aansluitingen.

Deze trafo's zijn niet de beste van Philips; de uitzettingscoëfficiënt van de compound is anders dan die van de andere onderdelen, met als gevolg dat deze trafo's vroeg of laat allemaal defect raken. Kortsluiting of onderbrekingen, maar ze raken defect.....

Voor je verder gaat zoeken naar fouten is het wel een goed idee om eerst de voeding volledig in orde te maken. Je weet dan in elk geval dat je daar geen problemen meer van kan verwachten.

Wat ooit wel mis gaat bij deze apparaten is een deel van de voeding verderop; een elco die last krijgt van de warmte of iets anders. Vaak gemakkelijk op te sporen met een föhn en koude spray.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

PM3252

door Doeve @, Borgercompagnie, 26-12-2017, 19:39 (2472 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Eerste deel wist ik al wel, het betreft een lek tussen primair en secundair.
Opgelost door een scheidingstrafo!
De vraag betreft het kussenvervorming effect, of daar een regeling een rol speelt?
Henk

powered by my little forum