Toa versterker (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2018, 18:55 (2411 dagen geleden) @ albert1964
Gewijzigd door soundman2, 25-02-2018, 19:34

Ik begrijp je vraag niet goed.
Ik zie het klemmenblok voor de luidsprekers en twee Din ingangen, waarbij de relevante gegevens worden afgedekt door twee stickertjes.
Op de 10 Ohm aansluiting kun je een breedband luidsprekersysteem aansluiten van 10 Ohm of hoger, maar 8 Ohm zal ook geen probleem zijn als je de versterker niet tot aan de top uitstuurt. De Din ingangen heb ik al beschreven. De bron moet wel een vrij lage uitgangsimpedantie hebben, maar daar voldoet vrijwel elke transistor voorversterker aan. De weergave moet toch heel behoorlijk zijn. Ik heb de specs er niet op nageslagen, maar 50 Hz tot 17000Hz is voor deze versterkers geen probleem.

Overigens komen de trafo's uit je andere thread uit een aantal van deze versterkers? Misschien een poging om een transformatorloze uitgang te creƫren. Helaas gaat dat in tegenstelling tot een single ended push-pull versterker niet (eenvoudig) lukken. Een transformator is wel een beperkende factor in een audioketen, maar dat maakt de versterker niet meteen slecht. In de buizentechniek, was een uitgangstransformator in de eindtrap nodig, zeker bij de wat zwaardere versterkers. E.e.a. om het grote impedantie verschil tussen buizen en luidsprekers te overbruggen.
Een ingangstrafo is meestal geen probleem voor een acceptabele frequentiekarakteristiek. Hij heeft wel het voordeel dat je de verterker met heel lange kabels symmetrisch aan kunt sturen. Honderden meters leidt tot vrijwel geen signaal verlies.
Waar je hoge tonen de mist in gaan is van hieruit moeilijk te bepalen, maar als de eindtrap in orde is, moet je toch echt ergens anders zoeken.
[image]

Uit de bovenstaande tabel wordt het frequentiebereik duidelijk. 40Hz tot 16KHz.
(FM-band op de radio haalt slechts 15KHz). Staar je daar niet blind op, veel versterkerdata geven een veel groter frequentiebereik, omdat dat beter verkoopt. Meestal worden daarbij niet de bruikbare grenzen aangegeven. De karakteristieken zijn hier binnen +/- 2dB!
Uiteindelijk zijn het robuuste PA versterkers en geen fragiele huiskamertoestellen.
De ingangsweerstand is ca 100K Ohm, een waarde die ook een buizenvoorversterker met kathodevolgeruitgang gemakkelijk aan kan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum