Wi-Fi op de camping (Computertechniek)

door Wolfgang @, Hulsberg, 02-07-2019, 18:42 (1731 dagen geleden)
Gewijzigd door Wolfgang, 02-07-2019, 18:44

Als zendamateur was ik in de 80iger jaren erg actief op 144 MHz.
In de zomermanden was het af en toe mogelijk via de "Sporadic-E Layer" (op zo'n 100 km hoogte) op deze frequentie verbindingen tot 2000 km afstand te maken.

Om nu vroegtijdig de verhoging van de MUF (Maximal Useable Frequency) te herkennen kan je de FM band naar vreemde stationen afluisteren, b.v. uit Spanje of Italie.
Een andere methode is, het VHF Radio Navigatie Band (108 tot 118 MHz) naar VOR-Bakens uit die landen te monitoren. Hiermee had ik toen eenig succes...

Nu wilde ik het na al die jaren nog eens proberen en heb hiervoor een Scanner voor genoemde frequenties aangesloten en het geheel in de caravan geinstalleerd.
Maar op de camping is helaas de ontvangst gestoord door de Wi-Fi antennes aldaar....

[image]

Mij is bekend dat de draadloze internet verbinding via antenne A op ca. 2,4 GHz loopt.
Mijn eerste vraag is: Waarvoor is dan de lange antenne B ? Het lijkt erop dat hiermee op VHF een tweede signaal wordt uitgezonden? En omdat het om gepulste data overdracht gaat, ontstaat er een breed spectrum van draaggolfjes.
Weet iemand wat hiervan de Centre Frequiency is ??

Mvg, Wolfgang PA 0 FTF

--
W. Holtmann


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum