Ferrietkralen vraag (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-08-2019, 19:32 (1861 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-08-2019, 19:44

Beste forumgebruikers,

Ik ben bezig met Arduino een lichtkrant aan het maken en heb het idee dat ik ferriet kralen in de bedrading toe moet gaan passen want heb regelmatig een vreemde storing er in zitten. Door de bouwconstructie moet de bedrading ''lang'' zijn.

Het is allemaal degelijk gesoldeerd maar er is iets vreemds aan de hand, de ene keer doet de lichtkrant het perfect en als je de zaak ook maar beet pakt gebeuren er rare dingen.

[image]

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ferrietkralen vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-08-2019, 20:00 (1861 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als je bv computer dataflatcables bekijkt.

Data massa data massa etc.
Dus bij langere kabels zou dat kunnen helpen.

Ferrietkralen vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-08-2019, 03:00 (1861 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor de tip Maurice, zal ik ook eens naar kijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ferrietkralen vraag

door Otto @, Drenthe, 28-08-2019, 21:06 (1861 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zitten er aan het eind van de keten wel pull-up weerstanden?

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Ferrietkralen vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-08-2019, 02:59 (1861 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Dat is een goede vraag. De 3 DATA - CS - CLK aansluitingen liggen bij het laatste moduul van de keten open. Moeten daar de weerstanden worden aangesloten? Pull-up of pull down? Ik zie op het web alleen gebruik van dergelijke weerstanden een combinatie met een mechanische schakelaar.

Dank alvast weer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ferrietkralen vraag

door Otto @, Drenthe, 29-08-2019, 07:41 (1861 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat is een goede vraag. De 3 DATA - CS - CLK aansluitingen liggen bij het laatste moduul van de keten open. Moeten daar de weerstanden worden aangesloten? Pull-up of pull down?

Ja. Bij lange leidingen moet je iets doen aan de reflecties. Een pull-up of pull-down maakt niet uit. Kijk eens of er aan de zendende kant al iets zit, als dat pull-up is, dan aan het eind ook pull-up, enz. Begin eens met 1k...

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Ferrietkralen vraag

door Piet van der Pol @, 29-08-2019, 07:01 (1861 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je ook een schema Hans? Dat kan de zaak ook verduidelijken.
Welke techniek is er gebruikt? En bedoel je met aanraken, als je de (geisoleerde) draden of componenten aanraakt, of als je de pinnen aanraakt?
Naast pullup of pulldown weerstanden kunnen ook dempweerstanden (10 tot 50 ohm) in serie met de busdrivers ongewenste reflecties voorkomen.

Piet

De zaak werkt !

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-08-2019, 18:45 (1860 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er zal toch ergens een storing zitten wat ik zelf uit zal moeten zoeken want met andere MAX7219 modules in serie werkt de zaak gewoon:-)

Hieronder schema van MAX7219 module en toepassing op Arduino UNO.

[image]

[image]

[image]

Ik heb even een paar nieuwe gehaald bij de electroboer want kosten maar een paar Euro en deze zelfde exemplaren doen het perfect dus zonder ferrietkralen en of pull up/down weerstanden.

Dank zover, als ik de fout in een van de andere modules gevonden heb laat ik het weten want moet toch iets zijn.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum