Radiocafé: Vampierstroom besparen, 26 nov (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-11-2019, 14:22 (1626 dagen geleden)

Het afgelopen jaar heb ik verschillende ideeën uitgewerkt om te besparen op vampierstroom, het doorlopende gebruik van energie ook als apparaten uit staan. Dinsdag geef ik daarover een spreekbeurt op het Radiocafé in Zaandam.

Als je veel stroom wilt besparen, ga je natuurlijk niet naar een Radiocafe, maar naar een Energiecentrum of Groen Huis. Over grote dingen om aan te pakken (zoals isoleren, zonnepanelen, energielabels en benzine) gaat deze lezing eigenlijk niet, al zal ik er wel een paar dingen van noemen.
Veel apparaten gebruiken meer stroom wanneer ze uit staan dan wanneer ze daadwerkelijk worden gebruikt: de vampierstroom. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen? We kijken naar de kosten van Vampierverbruik, het One Watt Initiative, het nut van Rekenmodellen, en een reeks van hulpmiddelen, uitvindinkjes en projectjes die het verbruik beperken.
Tenzij je pas zelf met dit thema aan de slag bent geweest, kan ik je wel garanderen dat je de toegangsprijs binnen een jaar hebt terugverdiend!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum