Philips tv geen beeld meer (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2020, 16:00 (1516 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door soundman2, 24-02-2020, 16:15

Over een standaard garantie is wettelijk niets bepaald. Wel kan de fabrikant of de handelaar een (lange) garantie termijn afspreken. Dat staat op het garantiebewijs, of beter nog op de aankoopbon.
De wet heeft het alleen over een periode van een half jaar, dat in de wet geregeld is.
Zie ook het artikel van de overheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-gara...
Overigens mag je van een TV verwachten, dat die langer als twee jaar goed funtioneert.
Philips ic geeft op een TV twee jaar garantie, maar het blijft wel de verkoper die het moet regelen. Philips herstelt gratis in de garantieperiode, maar let op dat de verkoper je geen oor aannaait met exreme handelings en verzendkosten. Er zijn diverse servicecentra die voor Philips werken. Als je daarbij in de buurt woont kun je beter daar het toestel afgeven.

Edit:
Omdat de link niet direct naar het artikel gaat, zet ik hieronder de tekst.


Welke garanties heb ik op een product?

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.
Wettelijke garantie: recht op goed product

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie.
Wat is een goed product?

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
het merk;
de prijs;
of het product nieuw is of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.
Wanneer is een product niet goed?

Een product is ondeugdelijk als:

het niet compleet is;
het beschadigd is;
het kapot is of het niet goed doet;
u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Extra garantie bijkopen

Soms kunt u bij een product een extra garantie kopen. Dit heeft alleen zin als u hierdoor meer rechten krijgt dan u al heeft volgens de wettelijke garantie. Lees de voorwaarden voordat u garantie bijkoopt.

Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.
Consuwijzer: informatie en advies over rechten en garantie bij aankoop producten

Op de website van ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.
Documenten

Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?

Als u iets koopt heeft u recht op een goed product. Is er iets mis met het product? Dan kunt u teruggaan naar de winkel voor ...

Vraag en antwoord
Wat zijn mijn rechten en plichten bij een koopovereenkomst?

Een koopovereenkomst kunt u mondeling of schriftelijk sluiten. U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u ...

Vraag en antwoord
Wanneer mag ik een koopovereenkomst ontbinden?

Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Heeft u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het ...

Vraag en antwoord

Zie ook

Algemene voorwaarden
ConsuWijzer
Folder over garantie
ConsuWijzer
Aankopen en garantie
Juridisch Loket
ACM ConsuWijzer

Verantwoordelijk

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum