Philips 67RC075 (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-03-2020, 21:13 (1506 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-03-2020, 21:18

Dankjewel! Erg apart toestelletje. Kun je eens een beter verlichte foto van de stempeling in de kast maken? Ik kan lezen: "Hokusan, made in Japan" maar er staat meer denk ik. En zou je ook eens een foto van het schema kunnen proberen te maken?

Wat ik vooral ook apart vind aan het typenummer is het getal 67 waarmee het begint.

Wat achtergrond: dat getal is het coderingscentrum waar het typenummer en de corresponderende commerciële 12NC (verkoopsnummer, sku) bij hoort. Getallen t/m 43 (in de tijd van die radio telde men denk ik tot 37) komen overeen met nationale organisaties (landen). Zo slaat de 22 die je heel vaak ziet, op Nederland. In oude typenummers t/m 1965 werd daarvoor de letter X gebruikt (L0X10T en dat soort portables).

Hogere getallen zijn kennelijk verkooporganisaties die niet aan een bepaald land gebonden zijn. 66 is het laagste getal dat ik ken, en heeft iets met Zweedse Philips te maken (nationale organisatie Zweden heeft echter nummer 31). 70 was de algemene commerciële afdeling in eindhoven (die nummers worden tot op de dag van vandaag gebruikt, al zitten ze doorgaans niet meer in het typenummer zelf, maar wel in de corresponderende commerciële 12NC), 74 en 75 kwam je bij Marantz tegen. 90 was de afdeling voor producten uit 't verre oosten (hong kong, singapore, etc.) voordat die eigen nummers kregen.

Op een portable als deze zou je 90 verwachten of eventueel 20 voor de Japanse nationale organisatie.

Vandaar dat ik even met m'n ogen moest knipperen toen ik het voor mij nieuwe nummer 67 tegenkwam.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum