Prufrex test apparaat voor ontstekingsspoelen (Aangeboden)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 02-06-2020, 00:35 (1422 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dit handzame testapparaat:

[image]

Het merk is Prufrex en het type is A6

[image]

Aan de voorzijde zit een neon lampje. Als je de netspanning aansluit, komt er een zoemend geluid uit de handgreep.

[image]

Hoe dit apparaat verder werkt is mij niet duidelijk, maar zoekend op het net vond ik wel dat het bedoeld is om ontstekingsspoelen te testen.

Het merk Prüfrex is inderdaad bekend van de inductieve componenten en testapparatuur hiervoor, ik heb er zelfs ooit lijntrafo's van gezien.
Het getoonde apparaat is een z.g.n ankerbrommer, bedoeld voor gewikkelde ankers.
Er wordt een magnetisch veld mee opgewekt wat een spanning in het anker induceert, bij sluiting tussen de windingen gaat er stroom lopen wat weer een spanning in het voorste deel induceert en dit laat het neon lampje oplichten.
Ik heb in een ver verleden gewerkt bij een bedrijf waar we een dergelijk apparaat hadden (was dacht ik een wat ouder en iets ander model, maar wel van het zelfde merk)
Ankers heb ik er nooit mee getest maar ik wist er wel een andere toepassing voor, het is prima te gebruiken om schroevendraaiers e.d. mee te demagnetiseren.:-) :)
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum