ervaring met DDS Function generator type FY6900 (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-08-2020, 17:17 (1347 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Bij recente reparaties aan meetapparatuur had ik tests signalen nodig met TTL pulsen met een frequentie van 10 MHz en een pulsbreedte van 20 Nano seconde. Ik had wel een pulsgenerator van Philips het type PM 5712 waar dat mee kon. Echter het instellen was erg lastig en ook nog niet echt stabiel.

[image]

Normaal zou ik dan “op jacht gaan” op beurzen met het zoeken naar een betere pulsgenerator. Nu voorlopig helaas dit niet mogelijk is ben ik gaan zoeken op de bekende verkoop sites. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de aanschaf van een generator van het merk Data precision Model 2020.

[image]

Dit is een functie generator dus levert het apparaat sinus ,driehoek,blokgolf,trapezium en eigenlijk alle signaal vormen die je maar kan bedenken. Je geeft, voor deze laatste categorie, via een formule aan hoe de signaal vorm er uit moet zien. Maar helaas de maximale frequentie is ongeveer 6MHz.


Nu zag ik bij het zoeken wel steeds een in China ontwikkelde DDS functie/Arbitrary Waveform Generator type FY6900 van de firma FeelElec. Het apparaat werd op vele verkoop site aangeboden bijvoorbeeld ook op MP.

Het goedkoopste aanbod was bij BANGGOOD daar koste dit apparaat 85 Euro inclusief verzendkosten en verstuurd uit de UK dus geen invoerheffingen. Voor alle duidelijkheid ik heb geen aandelen bij de fabrikant maar ik wilde toch mijn ervaringen van dit apparaat met jullie delen.

[image]

Er zijn verschillende uitvoeringen van dit apparaat en allemaal hebben ze hetzelfde type nummer. Het verschil zit in de maximale frequentie. Het apparaat wat ik gekocht heb gaat tot de volgende frequenties:

Sinus/trapezium/driehoek/zaagtand,etc: 60MHz
Blok: 25MHz
TTL/CMOS: 60MHz ook duty cycle instelbaar 1% tot 99%

Het is een zeer compact apparaat 20*20*8 cm en het weegt bijna niets.
Je kan de handleiding en besturingsoftware downloaden van hun site. Met de software kan je de generator aansturen via je PC en bijvoorbeeld via een pen zelf een willekeurige signaalvorm tekenen welke dan wordt overgenomen door de generator.

Je hebt de software niet nodig om het apparaat in te stellen alles kan ingesteld worden met een paar toetsen en wat er ingesteld is kan je duidelijk zien op een veel kleurig display in cijfers en een grafische weergave van het signaal.


[image]

Er zitten twee uitgangen op de generator. Beide zijn apart instelbaar dus bijvoorbeeld de ene uitgang op een driehoek spanning van 100 KHz en de andere uitgang op een sinus van 10MHz. Beide instelling zijn herkenbaar aan de kleur geel en blauw op het display. Ook kan je de fase tussen de twee uitgangen instellen. Bijvoorbeeld bij gelijke frequentie kan je een ingestelde puls 360 graden verschuiven op bijvoorbeeld een ingestelde sinus.

Ook sweepen van de frequentie is mogelijk van start frequentie naar stop of andersom of continu.
Er zit nog een frequentie counter ingang waarmee de op het display direct de frequentie en de puls/pauze verhouding kan aflezen.

Om iets te kunnen vertellen over de prestatie heb ik de harmonische en andere bijproducten bekeken bij verschillende frequenties.
1KHz: lager dan 70dB
10KHz: lager dan 80dB
100KHz: lager dan 76dB
1MHz: lager dan 84dB
5MHz: harmonische lager 76dB overig lager dan 55 dB
10 tot 50 MHz harmonische lager dan 35 dB overig lager dan 55dB
60MHz: harmonische lager dan 40dB overig lager dan 30 dB

In het gebied 1 KHz tot 50MHz afgesloten met 50 ohm vlak binnen 0,2dB

Ben je geïnteresseerd in de specificaties en alle mogelijkheden dan is er op internet voldoende informatie te vinden. Er zijn ook wel kritische verhalen over de firma FeelElec te vinden maar vaak gaat dat dan over eerdere uitvoeringen van dit soort DDS generatoren.

Op sommige punten merk je wel dat dit apparaat niet te vergelijken is met professionele apparatuur.
Maar voor 85 Euro is dit echt een heel leuk en nuttig apparaat. Hoelang de levensduur is weet ik niet maar dat weet je ook niet van oudere professionele apparaten.

Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan deze informatie met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum