lipo batterij lader (Gezocht)

door Roland Huisman @, Zwolle, 16-09-2020, 10:18 (1311 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

ik ook, maar ontladen in serie is niet echt een probleem. Opladen moet je enkel doen zoals in de Liito kala, of met balancer. Overigens denk ik dat Frans LiIon gekocht heeft. (als de foto juist is). grootste "gevaren" zijn overladen en kortsluiten van een volle cel. doorboren moet je ook niet doen :-)

Ontladen is inderdaad geen probleem mits de cellen gebalanceerd zijn geladen.
Máár dan nóg mag je per cel niet onder een kritische grens van ca 2.5V komen.
Als je een cel wel heel diep ontlaad dan treed er een onomkeerbaar chemisch
proces op bij het weer laden van de cel. De gevolgen laten zich raden...

Daarom hoort er in al deze batterijen een onder/over spanningsbeveiligingscircuit
te zitten. Dit circuit zorgt dat je bij een onveilige spanning niet meer kunt laden.

Maar er is nog iets... Stel je hebt losse 5 cellen in serie staan. En je denkt dat
ze allemaal vol zijn, maar toevallig is er één plat leeg... Dan wordt die lege cel
'omgekeerd geladen' door de ontlaadstroom van de andere batterijen. Je hebt dan
onbewust een batterij omgepoold... Ook dat wil je niet, dat kan ik je verzekeren :-)

Ik schreef het hierboven al, die cellen zijn nooit bedoeld geweest om "bloot" te gebruiken..maar dat blijkt niet tegen te houden.

Zo is het maar net! En dat is niet voor niets. Daarom vroeg ik ook even voorzichtig
wat Frans precies ging doen. Als je bewust bent van de gevaren scheelt dat een hoop.

Groeten, Roland


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum