vraag 6800 dip 40 processor (Computertechniek)

door MarcelvdG @, 25-09-2020, 08:38 (1303 dagen geleden) @ Goldline

Stel dat het inderdaad een vergeetachtige EPROM zou zijn. Dan is er kennelijk wat lading van een zwevende gate gelekt waardoor een bit dat 0 had moeten zijn staat te twijfelen of het nou een 0 of een 1 is. Lees je die EPROM dan uit om de inhoud te kopiƫren, dan kan het zijn dat je daar een 1 leest en vervolgens de foute waarde in je nieuwe EPROM programmeert.

Ergens in de jaren 80 werd het oude EPROM-programmeeralgoritme met programmeerpulsen met een vaste lengte (50 ms?) veranderd in een sneller algoritme met korte pulsen die herhaald werden tot het byte geschreven was, gevolgd door nog een extra puls. Tussen de korte pulsen door werd het te programmeren adres van de EPROM gelezen om te bepalen of alle bits die nul moesten worden al nul geworden waren.

Voor zover ik me herinner werd dat lezen bewust met een wat te hoge voedingsspanning gedaan, bijvoorbeeld 6,5 V voor een EPROM die normaal op 5 V draait. Kennelijk had je wat meer lading nodig om een bit bij 6,5 V voeding op 0 te krijgen dan bij 5 V voeding.

Omgekeerd betekent dat vermoedelijk dat je een oude EPROM die vergeetachtig begint te worden, het beste kunt uitlezen op een wat lage voedingsspanning, bijvoorbeeld 4,5 V in plaats van 5 V. Ik zou het uitlezen ook een stuk langzamer dan normaal doen, dus een leestijd gebruiken die vele malen de officiƫle toegangstijd is.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum