sluiting zekering door eindtor vergeten isolatie op koelblok (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 07-12-2020, 14:11 (1226 dagen geleden) @ TonyBony
Gewijzigd door soundman2, 07-12-2020, 14:20

Alles zomaar vernieuwd omdat het geluid kaal geworden was!
houd jullie op de hoogte als ik de versterker inschakeld heb, beste spannend vind ik.

Alles zomaar vervangen leidt zelden tot een weer goed werkend toestel.
Ik heb het al tientallen malen herhaald op dit forum en wederom krijg ik weer eens het gelijk aan mijn zijde.
Met kaal, bedoel je dan bijvoorbeeld weinig lage tonen?
Met een eenvoudige toongenerator en een voltmeter had je die fout gemakkelijk er uit kunnen meten, zonder wat los te maken. Als je de eindtransistoren ook vervangen hebt, heb je dan ook weer geselecteerde paren teruggezet?
Voor simpele ontwerpen is dat wat minder noodzakelijk, maar bij Quad gaan ze wat dat betreft toch weer wat verder.
Ook transistoren die equivalent zijn, kunnen toch net iets anders presteren in een uitgekiende schakeling, de klank kan daardoor ook weer beïnvloed worden. Het lijkt me dat dat niet is wat je wil.
Kaal? Tja, het is toch niet een luidspreker die wat mankeert.
Leg eens uit wat kaal in geluid betekent. Er groeit geen haar op geluid en kaalheids meters zijn er ook al niet.
Kaal geluid levert bovendien versterkers met kortsluiting op:-(
Als je de versterker weer inschakelt, doe dat dan met stroombegrenzing. Onderdelen uitwisselen levert een kans op dat er nieuwe fouten zijn geïntroduceerd, zoals verkeerde of verkeerd geplaatste transistoren, tinsluitingen, spoorbreukjes en nog wat meer. Als in zo'n geval de voeding het volle vermogen levert, heb je kans dat de boel nog verder uitbrandt.
Het was wellicht slimmer geweest, als je vooraf een slimme elektronicus geraadpleegd had.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum