Philips Eprom programmer (vervolg) (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2021, 14:57 (1172 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 09-02-2021, 15:00

Hallo Forum Lezers,

Hier een update over de Eprom programmer van Philips type 8122 284 24001 waar ik eerder in dit forum een vraag over gesteld had zie ook de link: http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=59342

Om eventueel met hulp van Leo Bolier via de micro processor er achter te komen hoe dit apparaat nu werkt ben ik begonnen met, zoveel als mogelijk was, het schema op te tekenen.

Dat is voor veel verbindingen zoals de adres en data lijnen vrij eenvoudig omdat daar een herhalend patroon in zit. Voor een paar adreslijnen is dat weer lastig omdat deze via relais omgeschakeld kunnen worden.

Ook is extra onderzocht wat nu de rol van de RS232 poort was. Uiteindelijk na metingen met een oscilloscoop bleek in de stand COPY de baudrate 150 te zijn met 7 data bits en 1 stop bit.

Hierna via het terminal programma PUTTY (Linux-mint) zie je bij het indrukken van START het serie nummer van de besturing Eprom die in de programmer zit. Bij een goed geprogrammeerde Eprom zie je de Checksum. Bij een fout geprogrammeerde (dus een Error led) zie je de reden .

In de stand SERIAL en in de stand 150 bd reageerde de programmer wel op sommige toetsen van de aangesloten terminal. Maar tot nu is onduidelijk wat nu precies de bedoeling was.

Door het intensief meten/kijken bij het optekenen van het schema zag ik een verbrande weerstand.
Alleen de eerste kleur ring was nog zichtbaar (geel) en de laatste (rood). Bij dit type is de laatste de tolerantie. De weerstand meet 40 Ohm en vanuit beide kanten gemeten op de helft naar beide buiten zijde 20 Ohm. Dus denk ik dat de waarde tussen de 40 en 49 Ohm moet zijn . Ik heb een nieuwe van 40 ohm geplaatst.

Al de programmeer experimenten zoals eerder beschreven zijn uitgevoerd met de drie Eproms type 2716 waar van de herkomst onbekend was.

Het controleren van deze Eprom’s op leeg zijn en data doe ik met de (werkelijk) fantastische Chinese programmer type Xgpro TL866II plus. Met de Xgpro zijn ook alle TTL-IC’s (zaten op voetjes) gecontroleerd op juiste werking.

[image]


Na al de mislukkingen en, inmiddels, toch het beeld dat er geen foute onderdelen in de programmer zaten zijn voor de zekerheid met de Xgpro de drie Eproms gecontroleerd op kunnen programeren.
En wat blijkt alle drie de 2716 zijn defect:-( :-( :-( . Ze geven allemaal aan dat ze leeg zijn maar als je er data in probeert te schrijven gaat het fout.

Zou ik dan al die tijd gewerkt hebben met defecte Eproms en zou de programnmer dan toch gewoon “stand alone” goed werken?

Nu had ik nog twee Eproms type 2764. Deze eerst gelezen op de Xgpro en daarna één gewist met UV.
Hierna de gewiste Eprom gecontroleerd met de Xgpro op leeg zijn. Dat was goed en daarna een copy gemaakt van de beschreven Eprom op de Philips programmer. Er gingen geen error leds branden en na een redelijke lange tijd (elke byte kost ongeveer 50 ms) ging de BUSY led uit.

Hierna weer op de Xgpro de beide Eproms met elkaar vergeleken en er waren geen verschillen dus de Philips programmer had zijn werk goed gedaan.

Conclusie de Philips programmer werkt dus “stand alone” goed:-) . De terminal functie is beperkt en is niet noodzakelijk.

Ik wil ieder nogmaals bedanken voor de reacties en eventuele aanbod om mee te helpen.
Ik ga nog wel zoeken naar een paar goede Eproms type 2716 om zeker te weten dat dit ook echt werkt. Misschien heeft iemand van jullie een aantal van deze type in de aanbieding?

Nogmaals bedankt met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum