DVD+RW lees/schrijf/wisprobleem (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 23-02-2021, 17:29 (1158 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 23-02-2021, 17:42

Ik heb de isofile van linux mint gedownload van het net en gekopieerd naar een DVD met CD-BURNER XP (zit in W10). Ik selecteerde daar "Brand iso bestand"
[image]
Misschien niet OK, maar hij startte op en liet na een tijdje ook het LM logo zien. Het duurde allemaal erg lang en heb het programma toen afgebroken. Ik zag dat ik de 64 bits versie had gedownload. (Later zag ik dat die toch zou kunnen werken op een 32bits systeem).
Ik heb de 32 bits iso file gedownload en wilde die met de brander weer op DVD zetten.
De brander gaf 24x aan en dat was wellicht een foute keuze.
Ik las, dat Verkenner van Windows het werkje ook kon klaren. verkenner vroeg niets en brandde de DVD. Die doet evenwel niets.
Via RUFUS heb ik een bootabele USB stick gemaakt. Die vraagt om een iso file en doet daar nog wat mee. Alles is vooringesteld bij RUFUS.
De laptop gestart met de stick, het werkte allemaal heel traag en er kwamen allerlei foutmeldingen, soortgelijk aan die van de 64 bits DVD ISO. Ik heb de boel een tijd laten staan en toen bleek Linux gewoon te werken.
Na wat gespeeld te hebben met Linux, nogmaals opgestart, dezelfde lange opstarttijd. Op het scherm stond ook de mogelijkheid om Linux te installeren en dat heb ik gedaan. Ook dat duurde allemaal erg lang.
De iso file heeft meteen de computer dual boot gemaakt en bij opstarten kun je kiezen tussen linux , het oude windows vista en nog wat. Linux staat standaard geselecteerd.

Het werkt nog steeds, nu vanaf harde schijf, maar het opstarten duurt m.i. veel te lang. Het lijkt wel of het programma elke keer opnieuw weer geïnstalleerd wordt, maar wat er echt de boel zo vertraagt kan ik niet zien.
Uiteindelijk mag vista weg en het plan is dan om de harddisk te formatteren en een schone installatie te doen. maar dan wil ik wel weten waarom de boel zo langzaam opstart.

Wat betreft XP-Burner, die kan schijven weer wissen, maar kennelijk werkt dat niet omdat ze waarschijnlijk gefinaliseerd zijn.
De brander in de W10 laptop kan zowel +RW als -RW branden en lezen.
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum