Op zoek naar een AF116 transistor (Algemeen)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 09-03-2021, 17:03 (1163 dagen geleden) @ v1ncent

Inmiddels is de transistor aangekomen. Of beter gezegd de transistoren: AF115/AF116/AF117, waarvoor ik Vincent nogmaals wil bedanken.

Door een ongeluk dat ik had, van mijn fiets gevallen, heeft de reparatie wat vertraging opgelopen. Maar de AF116 is nu vervangen en het radio-tje speelt weer zoals het hoort.
De vervangende AF116 had wat korte pootjes dus ik heb de draadjes verlengd. En zit er weer in.
Het toestelletje baseerd op een 3 transistor schakeling waarvan de eerste trap een reflex-schakeling is. Eerst HF versterking en dan met dezelfde transistor nogmaals LF versterking. Dit geeft voor een éénkringer een verbluffende ontvangst. Overdag hier in de buurt van Heidelberg is er alleen ruis te horen maar ´s avonds komt bijvoorbeeld 540 kHz Budapest en 918 kHz Slovenie prima door.
Het toestelletje had ik al eens gebouwd als jongen van een jaar of 14 en ik heb er destijds, eind jaren 60 veel plezier van gehad.
Ik neem het eind van de maand mee naar de Emiraten. Daar zijn nog veel sterke middengolf zenders in de lucht en zal het toestelletje het zeker ook overdag doen.
Zo is het dan een leuke herinnering.
aan Vincent: nogmaals bedankt voor de hulp en de moeite.
Hieronder nog 2 foto´s.

[image]
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum