Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808 (Gezocht)

door Harm @, Enschede, 18-03-2021, 17:28 (1292 dagen geleden)

Beste forumleden,

Van mijn draagbare Philips CD-speler AZ6808/00 heeft een tandwieltje een aantal tanden verloren.

[image]

Het is het tandwieltje dat links naast het gele wormwiel zit.
Weet één van jullie of je nog aan zo'n tandwieltje / loopwerk kunt komen?
Alvast bedankt voor een reactie.

Hartelijke groet,
Harm.

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 18-03-2021, 19:41 (1292 dagen geleden) @ Harm

Bij ALI vindt je wel eens een tandwiel. Hoeveel tandjes zitten erop? Ik heb er hier één met 30.

--
Wim Schoonhoven

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door soundman2 @, Wouw, 18-03-2021, 19:57 (1292 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Bij ALI vindt je wel eens een tandwiel. Hoeveel tandjes zitten erop? Ik heb er hier één met 30.

De (schuine)vertanding moet ook nog kloppen met het wormwiel. Bij een bepaalde omtrek horen normaal een bepaald aantal tanden. In deze toepassing is dat eigenlijk niet relevant, omdat de positie van het mechaniek onafhankelijk van de tanden geregeld wordt.

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Harm @, Enschede, 19-03-2021, 22:38 (1291 dagen geleden) @ Harm

Beste reageerders op mijn vraag,

het klopt dat je een schuine vertanding voor het tandwiel dat tegen een wormwiel loopt nodig hebt. Alleen heeft Philips hier de as scheef gezet, waardoor het defecte tandwiel geen scheve vertanding nodig had.
Daar ik de kans zeer klein acht dat iemand mij aan een tandwiel kan helpen, heb ik nadat ik de afmetingen en modul bepaald heb van het tandwiel, op internet een leverancier gevonden die de tandwielen voor een redelijke prijs aanbiedt: kkpmo.com uit Polen.
Het afdraaien van het nieuwe tandwiel vormt nog wel een uitdaging.

Hartelijke groet,
Harm.

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Roland Huisman @, Zwolle, 19-03-2021, 22:55 (1291 dagen geleden) @ Harm

Enig idee waarom het tandwieltje stuk is gegaan? Ik heb het idee dat dit
tandwieltje van hetzelfde soort materiaal is gemaakt als die in sommige
cassettedecks werd gebruikt. Dus een originele plaatsen zou dan ook niet
zo heel veel zin hebben.

Ik hoop dat je het gaat redden et de vervanger die je gevonden hebt.

Groeten, Roland

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-03-2021, 11:02 (1290 dagen geleden) @ Roland Huisman

Enig idee waarom het tandwieltje stuk is gegaan? Ik heb het idee dat dit
tandwieltje van hetzelfde soort materiaal is gemaakt als die in sommige
cassettedecks werd gebruikt.

Klopt: je kan het ook zien aan de kleur. Als het tandwiel een geel/bruine kleur heeft is het van een speciale kunststof gemaakt die enigszins flexibel is. Je kan hiermee kleine mechanische schokken opvangen. Probleem is dat het spul vergaat na zo'n 30 jaar. Kijk maar eens op MFBfreaks naar de lijst met apparaten waar dit soort tandwielen in voorkomen. Voor een aantal apparaten heeft Thomas vervangers gevonden of laten maken, maar niet voor alles.

In het bovenstaande geval zou je eens op Alibaba kunnen zoeken naar een set (worm+wormwiel).

Succes met de reparatie.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Harm @, Enschede, 20-03-2021, 14:49 (1290 dagen geleden) @ Harm

Beste Roland en Leo,

Uit de foto die ik stuurde is niet goed te zien hoe complex de aandrijving van de laserslede is.

[image]

Je kunt zien dat het tandwiel is gemaakt van bruin materiaal. Als je op tandwiel blaast vliegen de tanden er bij wijze van spreken al af. Een tandwiel uit een sloper zal net zo slecht zijn en is geen optie.

[image]

Aan de andere kant van het bruine tandwiel zit een "veerachtige verdikking" die de tandheugel aandrijft. Het "vieze spul" op de foto is vet. Deze kant is van prima materiaal gemaakt.

[image]

Op deze foto kun je zien hoe beide delen aan elkaar zitten. De "kegel" is een vulpotlood die ik gebruikte om van de zijkant een foto te kunnen maken.
Je ziet dat simpel vernieuwen van het tandwieldeel niet zoveel zin heeft. Ik moet echt met de draaibank aan de gang. Zoals ik eerder meldde heb ik een paar tandwieltjes in Polen besteld.

Hartelijke groet,
Harm.

Tandwieltje voor Philips CD-speler AZ6808

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-03-2021, 15:54 (1290 dagen geleden) @ Harm
Gewijzigd door Leo Snoeren, 20-03-2021, 15:56

Dat is inderdaad een lastig te vervangen wieltje Harm.

Dat geel/bruine spul blijft soepel en vangt mechanische schokken op. Jammer dat het niet langer dan z'n 30 jaar meegaat....

Ik neem aan dat je ook in China hebt gezocht? Verder naar onder in de advertentie staan nog meer van dit soort dingen. Daar is wel wat te vinden, maar voor je het weet ben je de hele avond aan het zoeken. Ik ben benieuwd naar de resultaten uit Polen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum