Ontwerp testbeeldgenerator Deel 11 (klaar voor geïnteresseerden) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 07-04-2021, 18:02 (1108 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 07-04-2021, 18:04

Best e Lezers,

Na bijna 4 jaar, is mijn testbeeldgenerator klaar. Sinds deel 10 heb ik nog wat aan de voeding gesleuteld. Ik maak nu enkel nog gebruik van AC/DC modules of een externe voeding, zodat de problemen met de transformator zijn opgelost. Verder heb ik het programmeren vereenvoudigd, zodat voor het installeren van de software en de configuratie van de CPLD alleen nog maar een RS232 seriële kabel nodig is. Het voltooide project heb ik beschreven op http://gloeidraad.nl/index.php?p=artikelen&sub=artikel-tvbeeldgen

Opgeteld heeft het mij natuurlijk meer geld gekost dan ik aanvankelijk had bedacht, maar daarvoor is het tenslotte ook hobby. Ik heb er veel plezier aan beleefd. Al met al denk ik dat bij gezamenlijk inkopen de totale prijs ergens tussen 60 en 75 euro uit zou komen. Niet gek als je ziet hoeveel elektronica er op zit.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog één print van de laatste versie (2.5) over. Van een vorige versie (2.1) heb ik nog drie printen over. Deze vorige versie is praktisch gelijk alleen heb je voor het programmeren van de CPLD wel een programmer nodig, en voor de voeding past alleen een EI30 model. De software voor de microprocessor kan wel met de seriële kabel worden geprogrammeerd. Bij voldoende belangstelling wil ik echter wel nieuwe printplaten bij bestellen. De prijzen zijn 10 euro voor een hoofdprint, en 3 euro voor de print voor het display en de knoppen. (Let op: het zijn dus echt kale printplaten. De onderdelen zul je zelf moeten opsnorren. Voor vragen kun je echter wel bij mij terecht). Ten overvloede nog even vermeld dat het bouwen van het apparaat alleen gedaan kan worden door ervaren mensen, die bovendien de beschikking hebben over soldeergereedschap om SMD onderdelen met een penafstand van 0.5 mm te kunnen solderen.

Tenslotte nog enkele foto’s:

[image]

[image]

[image]

[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum