Klote W10 (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 24-04-2021, 09:38 (1069 dagen geleden) @ soundman2

Hier heb ik een aantal pc’s staan, desktops en laptops.
Nou installeer ik meestal vrij snel de laatste update.
En als het dan goed werkt maak ik een herstelstation (usb) en een systeemkopie (externe HD). En maak ik iedere week backup’s op externe HD’s volgens het grootvader-vader-zoon principe. Ik kan dus altijd terug.

Zo heb ik een laptop met Windows 10 build 20H2.
Maar een tijdje geleden kreeg ik hier op het scherm “Instellingen/ Bijwerken en beveiliging/ Windows update” alleen bovenaan de tekst Windows update en verder een blanco scherm. Kon dus hier verder niks mee. De andere schermen waren wel te zien.
Op een gegeven moment, na een paar weken, werden toch weer een aantal updates geïnstalleerd. En zowaar ook het Windows updatescherm was weer compleet.
Nadat er geen updates meer beschikbaar waren besloten toch maar weer een herstelstation en een systeemkopie te maken. Nou, het maken van een herstelstation duurde 4 (vier!) uur en een systeemkopie iets meer dan twee uur. Maar het is wel gelukt.

Op de desktop, waar ik elke dag op werk, en de laptop van mijn vrouw staat nog build 2004. Wel staat de update naar 20H2 gereed om die te installeren.
Maar daar begin ik voorlopig niet aan.
Nou werk al vanaf DOS 2.11 met pc’s en heb dus ook alle Windows-versies meegemaakt. Vanaf 1976 was dat ook mijn werk, netwerk- en systeembeheer. Dus zou ik er wel iets vanaf moeten weten.

Ook zoiets.
Sinds een half jaar hebben we hier glasvezel. Het oude koperdraadje was sneller. En nu valt regelmatig de internetverbinding uit. WiFi met drie TP-link mesh routers blijven wel goed werken. Alleen de verbinding met internet is weg.
Een nieuwe Experia box van KPN bracht geen verbetering’. Handmatig is de verbinding wel weer snel gemaakt. Maar toch.

OK. De tv geeft sindsdien geen storingen meer. Mijn vrouw wel. Die kettert soms dat internet weer zo traag is, Ja, andere kanalen op WiFi, dat weet ik ook wel. Maar dat is het niet.

Maar aan Windows 10 20H2 begin ik dus voorlopig niet. Zeker niet op haar laptop.

Han


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum