Philips 10cx1130 (Gezocht)

door KarelWagema @, Beverwijk, 30-06-2021, 07:23 (1025 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door KarelWagema, 30-06-2021, 07:25

Beste Maurice

Even een inside.

Als je aan de afstemcondensator draaide was het net een kraan die je dicht draait.
Wanneer de platen in elkaar schoven zat hij muur vast.
De rotor platen zijn van aluminium en deze waren na volledig indraaien zwart.
Met een wattenstaafje haalde je het zwarte spul er wel weer af.

Na reinigen liep hij wel wat beter maar nog veel te zwaar.
De laatste keer reinigen werd noodlottig.
Door de perslucht was een plaat verschoven en dit krijg je gewoon nooit meer goed.
Het ding is in elkaar geperst met een speciale pers de soldeer lippen zijn door het plastic geperst en door de aansluitingen van de stator platen.

Je krijgt het gewoon nooit meer heel uit elkaar daar het een éénmalig proces geweest is.

Het leek er op dat de isolatie aan het desintegreren was het zag er ook raar zwart uit aan het begin en einde van de stator platen.

En had er rekening mee gehouden dat het fout zou gaan.
Jammer is alleen dat ik heel veel effort in het cassette deel heb gestoken.
Je kent vast de afgebroken niet te herstellen cassetten klepjes wel.
Dat is uiteindelijk 100% gelukt en werkt perfect.
Ik wist dat de radio niet af te stemmen was maar niet gedacht dat het tot dit zou lijden.
Misschien als ik ooit inspiratie vind maar verwacht niet dat de condensator te repareren is.
Misschien iets met varicap diodes maar voor midden en lange heb je een behoorlijke capaciteit nodig.
Kortom dit is iets wat je probeert, wat eigenlijk al een hopeloze zaak was en dan kom je zo ver maar net niet tot het einde.

Maar opgeven doen we nooit het is eigenlijk wat komt er voor bij en wat zijn dan de mogelijkheden.
Het zou zomaar kunnen zijn dat deze condensator in een gewone wat betere Sharp radio gebruikt is.
Voor dit soort dingen heb je gewoon een radiobeurs nodig.
Op dit moment zijn de ideeën even op maar wil nog niet zeggen dat er geen oplossing komt.
Het apparaat is eigenlijk wel veels te leuk om het zo te laten staan.

Groet Karel.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum