Motorcondensators (Revox B77) (Toestel of techniek)

door Rob VM @, Leuven (Be), 11-08-2021, 15:20 (1146 dagen geleden)

Hallo,
Heb me bij het forum aangemeld omwille van enerzijds
een vraag over de vervanging van motor-condensatoren bij de Revox B77 anderzijds omwille
van een mogelijke waarschuwing daarover.

Maar eerst de "opmerking": condensators die vervaardigd zijn vóór 1980
bevatten mogelijk PCB's (zo zeggen documenten uit de US). Vermits ik over de
ITT condensators daarover geen info vind, worden ze maar best beschouwd als mét PCB's.
Hier kwam ik maar achter nadat ik het kleverige goedje had "opgedweild".
Dus maar best de nodige voorzorgen nemen bij het behandelen van de motorcondensators
en de uitgelopen inhoud en veilig afvoeren.

Over de vervanging van de condensators is al heel wat info in het forum beschikbaar.
De kostprijs komt dan op een 25 à 30 euro (verzending incl).
De vervanging is echter in kader van een Repair Cafe en dient enkel om te testen
of het toestel verder nog kan functioneren, een verdere revisie/reparatie
is niet te doen binnen dat kader.
Om de werking uit te proberen dacht ik aan de goedkopere CBB61 polyprop.film
condensators (plastic, rechthoekig) uit het verre oosten.
Heeft al iemand ervaring met deze onderdelen?
vr.groet, Robert Van Mellaert

Motorcondensators (Revox B77)

door Goldline @, Oranjedorp, 11-08-2021, 20:57 (1146 dagen geleden) @ Rob VM

Met deze condensatoren zal het ongetwijfelt werken (310 volt AC.testspanning)
Indien die B77 nog kompleet is ,zal het altijd de moeite en het geld waard zijn deze te herstellen.

--
Cees PA1DBA

Motorcondensators (Revox B77)

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 11-08-2021, 21:13 (1146 dagen geleden) @ Rob VM

Dag Rob,
Fijn je hier te treffen op dit forum.
Neem maar eens contact met gebruiker MAROTICK op dit forum,
hij kan je zeker verder helpen met deze Revox.
Je kan contact opnemen met Jack Marotick door hem te zoeken bij de gebruikers en daar vind je in zijn profiel, net onder zijn naam, een envelopje. Via die weg kan je rechtstreeks een mail sturen naar Jack.
Mvg, Pierre

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 12-08-2021, 01:25 (1146 dagen geleden) @ pdegro

Hallo Pierre,

net of we mekaar al eens ontmoeten in een ander leven...
Robert

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-08-2021, 21:30 (1146 dagen geleden) @ Rob VM
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-08-2021, 21:33

Ik denk dat die CBB61 types het, net als in bijvoorbeeld plafondventilatoren waar je ze heel vaak in tegenkomt, best een aantal jaar zullen doen. Vermoedelijk wel korter dan fysiek grotere polypropyleentypes van bekende merken maar als testcondensator zijn ze denk ik ideaal. Voor het serieus opknappen van kwalitatief degelijke apparaten zoals die van Revox, zou ik er uiteindelijk wel betere/duurdere types inzetten, net zoals je ook geen papiercondensatoren terugplaatst als je rokende RIFA's vervangt.

Motorcondensators (Revox B77)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 11-08-2021, 22:23 (1146 dagen geleden) @ Rob VM

Hoi Rob,

Ik vrees ook dat er geen gezonde materialen in de oude motorcondensatoren zitten.
Als de teer afdichting door de druk is weggeperst dan komt er een heldere vloeistof uit de condensator die best giftig zou kunnen zijn. Goed handenwassen dus.

Sommige aanbieders van motorcondensatoren weten stevige prijzen te vragen die vaak een keertje of 8 over de kop gaan.
Ik heb onlangs 300 motorcondensatoren gekocht voor de Revox revisie, die ik voor een schappelijke prijs doorbereken.

[image]

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 12-08-2021, 01:23 (1146 dagen geleden) @ Marotick

Hartelijk dank voor alle reacties!

Dat is een hele investering zo'n aantal...
Die ronde condensators zijn natuurlijk een stuk eenvoudiger te monteren dan de andere modellen.
Een winkel in Nederland had best wel schappelijke prijzen maar met de berekende verzendingskosten (15 euro) was het toch nog een flinke prijs.

Ik stuur M.Marotick wel een berichtje om naar de prijs plus verzending te informeren.
(Ken de geplogenheden van het forum (nog) niet.)

Om vast te stellen of het toestel het hoegenaamd nog doet zullen we vermoedelijk het goedkope alternatief (RepairCafe!) proberen.
Daarna kunnen we, bij success, de betere exemplaren nog monteren na afspraak met de eigenaar.

Ik wist zelf niet van mogelijke PCB's in "gewone" condensatoren vóór ik op zoek ging naar informatie over het onderwerp, wel bij de grote transformatoren en hoogspanningscondensators (van vóór 1980) (vermeld in Sam's repair faq).
Ook de spoelen (ballast) in oude TL-armaturen zijn verdacht.
Wat meer info in volgend document (er zijn er nog andere te vinden):
https://nj.gov/drbc/library/documents/PMPWorkshop_0107/dupont_electrical.pdf

groet,
Robert

Motorcondensators (Revox B77)

door Armand @, België, 12-08-2021, 09:21 (1145 dagen geleden) @ Rob VM
Gewijzigd door Armand, 12-08-2021, 09:24

Het is al langer geweten dat elekronische toestellen en componenten giftige en kankerverwekkende stoffen kunnen bevatten zoals lood, cadmium, kwik, asbest, PCB's ... om er maar enkele te noemen.
Voor de hobbyist die zo nu en dan een buizen- of transistortoestel repareert en als je weet wat je doet en met voorzichtigheid, zal het allemaal wel meevallen.

Groeten, Armand

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-08-2021, 14:14 (1145 dagen geleden) @ Rob VM

Electromagnetische ballasts in normale TL armaturen zijn vrijwel altijd 'droog'. Misschien zijn sommige hermetische types van de beginjaren (kort voor en na WOII) wel nat.

De reden dat lang niet alle (oude) papiercondensatoren PCBs bevatten is heel simpel: olie met PCB's was duurder en bood niet altijd voldoende voordelen. Grote industriële types zullen wel meestal PCB's hebben bevat.

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 14-08-2021, 16:57 (1143 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dank je voor de reactie.
Het "Dupont" document vermeld dat ook pek/teer pcb's kan bevatten.
Robert

Motorcondensators (Revox B77)

door Armand @, België, 14-08-2021, 22:01 (1143 dagen geleden) @ Rob VM

Het "Dupont" document vermeldt dat ook pek/teer pcb's kan bevatten.
Robert

Klopt.
De teer van de oude "teerknollen" uit buizenradio's/TV's zit vol met PCB's en andere kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen.
Smelt die oude teer dus nooit om nieuwe condensators in te gieten.

Verder nog :
Small PCB-containing capacitors have also been used in microwave ovens and old TV sets without transformer (most TVs with vacuum tubes had no transformer but a simple voltage regulation system wit many capacitors).
These capacitors consisted of two aluminum foils, with one layer of paper between. The paper was coated with oil so that it would lead the charge from one aluminum foil to the other (dielectric). In order to prevent fire, PCB was added to the oil. PCBs also had dielectric properties.

Groeten, Armand

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-08-2021, 22:12 (1143 dagen geleden) @ Armand

De teer van de oude "teerknollen" uit buizenradio's/TV's zit vol met PCB's en andere kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen.
Smelt die oude teer dus nooit om nieuwe condensators in te gieten.

Aromatische koolwaterstoffen wil ik wel geloven (die zitten altijd in teer), maar waar kan ik terugvinden (onderzoek of documentatie) dat teerknollen PCB's bevatten? Philips keek nogal op een dubbeltje voor consumentenspul namelijk.

Motorcondensators (Revox B77)

door Armand @, België, 14-08-2021, 22:57 (1143 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Google "oude teercondensators PCB's"
o.a. RHT 112, Tips & Trucs, Hugo Welther.

Groeten, Armand

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-08-2021, 15:05 (1142 dagen geleden) @ Armand

In tip & trucs zie ik vrijwel letterlijk dezelfde formulering die jij gebruikt, en ook zonder bronvermelding. RHT112 moet ik op CD hebben liggen maar kan die zo gauw even niet vinden. We zoeken verder.

Motorcondensators (Revox B77)

door Armand @, België, 15-08-2021, 15:26 (1142 dagen geleden) @ Maarten Bakker

RHT112 moet ik op CD hebben liggen maar kan die zo gauw even niet vinden. We zoeken verder.

Dan kom je ook uit bij Hugo Welther (CO).
Je kunt de vraag eens aan hem stellen.

Groeten, Armand

Motorcondensators (Revox B77)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 15-08-2021, 17:54 (1142 dagen geleden) @ Armand

Het gaat om dit stukje

VEILIGHEID
Hugo Welther heeft tijdens de ontwikkeling
van dit proces gewezen op mogelijke gevaren
door het gebruik van oud teer. Het teer van
de oude teercondensatoren zit vol met PCB’s
en ander kankerverwekkende aromatische
koolwaterstoffen, bijvoorbeeld benzeenverbin-
dingen. Vroeger keek men nog niet zo nauw
en was men zich niet bewust van de gevaren.
De MAC-waarde (maximaal aanvaardbare
concentratie) voor PCB’s ligt op 0,1 mg/m³.
Die bereik je al gauw als je het teer in een
pannetje opwarmt. Het is daarom aan te raden
om ’recent’ teer te gebruiken. Verder moet er
gezorgd worden voor een goede ventilatie. Het
liefst gewoon buiten doen of in de garage met
de deur wagenwijd open. Als laatste wil ik
zeggen dat het teer behoorlijk warm is. Pas op
dat er geen kleine kinderen in de buurt zijn die
het pannetje over zich heen kunnen krijgen. En
zorg er ook voor dat je jezelf er niet aan brandt.
Ga ermee om alsof het kokend water is.

Hoe Hugo aan die wijsheid komt weet ik niet.

Willem

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-08-2021, 21:34 (1142 dagen geleden) @ Oldtimer

Dankje (ook Armand)! Ik ken hem wel, dus zal er eens een mailtje aan wagen. Dat de dampen ongezond zijn, betwijfel ik in elk geval niet.

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 18-08-2021, 00:10 (1140 dagen geleden) @ Rob VM

Opdat we allemaal wat beter zouden weten wat we doen, kan elkeen misschien een tip geven in verband met gevaarlijke stoffen of de gevaren bij bewerken van materialen of...

Ik heb nog wel een paar puntjes maar ik ben al geweest, die hou ik dus maar voor een ev. tweede ronde.

groet, Robert

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 29-08-2021, 19:04 (1128 dagen geleden) @ Rob VM

Dat was dan vóór ik doorhad dat hierover wat terug te vinden is bij de tips van het Buizenforum. Toch maar nieuwe thread met enkele mogelijke gevaren.

en

De motorcondensators (en de net"filter") zijn vervangen en het beestje werkt opnieuw in weergave. Metalen condensators van de goede waarde en met "Phlanzenöhl".
Ook werd het ganse looppad van de band gereinigd, dat liet wat te wensen over.
Nogmaals dank voor de reacties!

Robert

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2021, 22:23 (1128 dagen geleden) @ Rob VM

Condensatoren met olie zijn ook tegenwoordig in veel gevallen nog papiercondensatoren. Als het inderdaad paiercondensatoren betreft die bovendien 'new old stock' zijn (alles ouder dan een paar jaar) is het onduidelijk wanneer ze weer stuk zullen gaan. Als ze fabrieksnieuw zijn dan blijven ze het langst goed als je het apparaat in een droge ruimte met een constante wat hogere omgevingstemperatuur laat staan en/of regelmatig gebruikt. Voor een beter voorspelbare levensduur met minder rook aan het einde, is het raadzaam om droge polypropyleencondensatoren te plaatsen.

Motorcondensators (Revox B77)

door Rob VM @, Leuven (Be), 30-08-2021, 00:49 (1128 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dank je Maarten,
Het zijn toch wel nieuwe en PP film condensators.
Heb inderdaad nog even getwijfeld ivm de olie maar de datasheet geeft wel die info.
Weet al niet meer of ik idd vooraf de datasheet geraadpleegd had, verkoper (Heroms) sprak van PP-film.
Fabrikant Hydra, typereeks 322 (als ik het goed heb).
Robert

[image]

Motorcondensators (Revox B77)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-08-2021, 14:48 (1127 dagen geleden) @ Rob VM

Netjes! Ik wist wel dat polypropyleen in olie bestond, maar dacht dat dat voor de zwaardere en industriële types gebruikt werd. Weer wat geleerd. En... Dit gaat nooit meer stuk, alle lagers zijn al tien keer uitgelopen tegen de tijd dat de condensatoren het begeven.

powered by my little forum