Philips radio 22RH732 (Algemeen)

door Robertino ⌂ @, Zutphen, 14-08-2021, 12:21 (1143 dagen geleden)

Onlangs weer een Philips radio toegevoegd aan mijn verzameling.
Het is een Philips 22RH732, die na een grondige schoonmaakbeurt het radio gedeelte weer prima werkt.
Met de schoonmaakbeurt bedoel ik alle potmeters en schakelaars inspuiten met contactspray en de binnenkant stofvrij maken.
Nu heb ik zelf weinig verstand van transistorradio's en zit met volgende probleem;
Zoals vermeld werkt het radiogedeelte verder goed, maar als je de PU inschakelt komt er een krakend/knetteren geluid, direct of na enkele minuten, uit de linker luidspreker.
De luidspreker is goed en zelf zat ik de denken aan de Elco die in de voeding zit (3300 Uf ),
maar vervanging leveren niet het gewenste resultaat op.
Op de printplaat kan ik wel zien (soldeerplekken) dat ze waarschijnlijk al eerder aan het zoeken zijn geweest naar deze fout, kennelijk zonder resultaat.
Misschien is er iemand die wel weet wat hier mis is en hoe ik dat dan eventueel zelf kan oplossen. (hulp is ook welkom)

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Rob van der Zee

www.rzaudiovideo.nl

--
RvdZ

Philips radio 22RH732

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-08-2021, 12:53 (1143 dagen geleden) @ Robertino

als die op radio goed is, en het gekraak enkel optreedt in PU stand, dan moet je de fout eerder zoeken in het PU voorversterkergedeelte.

Philips radio 22RH732

door Robertino ⌂ @, Zutphen, 14-08-2021, 13:37 (1143 dagen geleden) @ kris

Beste Kris,
Inderdaad zal daar de fout zitten maar hoe lossen we die op.
Het zit waarschijnlijk in dit gedeelte (zie foto) maar waar?
Is misschien makkelijk als weet wat en waar je naar moet zoeken.
Maar die kennis is niet aanwezig.

Groetjes,

Rob[image]

--
RvdZ

Philips radio 22RH732

door Peter1952 @, Almere, 14-08-2021, 14:00 (1143 dagen geleden) @ Robertino

Die voorversterker zit op een apart printje, ik denk dat het het printje is dat rechtop naast dat U-vormige koellichaam zit.
Erg servicevriendelijk is dit toestel inderdaad niet, met die enge dunne printspoortjes.

Groeten,
Peter

Philips radio 22RH732

door Robertino ⌂ @, Zutphen, 14-08-2021, 14:18 (1143 dagen geleden) @ Peter1952

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie, maar daarmee is de fout nog niet verholpen, tenzij jij zo'n printje hebt om te vervangen.
Het lijkt me ook heel moeilijk om op dat printje een defect onderdeel te zoeken, je kan er nauwelijks bij om iets te meten.

Groetjes,

Rob

--
RvdZ

Philips radio 22RH732

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 14-08-2021, 14:40 (1143 dagen geleden) @ Robertino

Zet hem eens op Tape stand
Is hij dan stil
Koop je een voorversterker met din aansluiting 5 polig firma HQ
Sluit hier je platenpeler op aan uitgang naar tape
En je kan platen draaien
Die printjes zijn regelrecht een ramp
In die tijd werd print vervangen niet op component basis
Omdat de banen aan je soldeerbout bleef hangen

Philips radio 22RH732

door Robertino ⌂ @, Zutphen, 14-08-2021, 14:49 (1143 dagen geleden) @ RenéDaemen

Beste René,

Bedankt voor je reactie.
Als je de bandrecorder toets indrukt is het apparaat inderdaad stil.
Ik heb er zelf ook aan gedacht om de PU aan te sluiten via een aparte voorversterker.
Maar aangezien ik een verzameling heb waarbij ik de radio's, grotendeels buizenradio's, origineel wil houden is dat alleen een optie als je hem wilt gaan gebruiken.
Maar bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Rob

--
RvdZ

Philips radio 22RH732

door Goldline @, Oranjedorp, 14-08-2021, 17:23 (1143 dagen geleden) @ Robertino

Het betreft het geel gemarkeerde printje op onderstaande foto.
voor complete documentatie neem je de 22RH702.
het printje zal je los moeten solderen van de hoofdprint en alle elko'tjes en 4 transistoren vervangen.
de kans is dan groot dat de kraak weg is.
Daar in tegen blijft meten met een scoop of luisteren met een signaaltracer een fraaiere benadering.
[image]

--
Cees PA1DBA

Philips radio 22RH732

door verbeek @, Zutphen, 15-08-2021, 08:17 (1142 dagen geleden) @ Goldline

Rob,

Je kan ook eerst proberen de aansluitpunten van de print op de hoofdprint opnieuw te solderen. Gewoon, met een fijne punt van de soldeerbout tot het tin vloeit. Desnoods met een klein beetje nieuw soldeertin erbij.
Mocht dat niet werken, kan je alsnog het printje loshalen.

Gr. Paul

Philips radio 22RH732

door Robertino ⌂ @, Zutphen, 15-08-2021, 11:58 (1142 dagen geleden) @ verbeek

Hallo Paul,

Zoals je kunt lezen in mijn vraag hebben ze dit al eerder geprobeerd.
Dit kun je zien aan het soldeerwerk.
Om bijna alle onderdelen te gaan vervangen op het voorversterkerprintje gaat mij wat te ver.
Dus ik neem maar genoegen met het feit dat deze radio niet helemaal goed werkt.
Ook jij bedankt voor het meedenken, zo kun je van elkaar wat leren.

Groetjes,

Rob

www.rzaudiovideo.nl

--
RvdZ

Philips radio 22RH732

door eric-radio @, Arnhem, 17-08-2021, 09:25 (1140 dagen geleden) @ Robertino

Gezien je toestel zoals je aangeeft niet constant dezelfde storing geeft kun je ook nog het volgende proberen:

Zet het toestel aan
Verwarm eerst de onderkant van de printplaat met een haardroger en luister of de verandering komt in het verstoringsbeeld.

Zo niet koel de printplaat aan de onderkant af met koelspray en luister weer wat er gebeurt.
Als er geen grote verandering is, kun je de onderdelen op de betreffende printplaat een voor een , (zover je er bij kunt) voorzichtig even verwarmen met een soldeerbout en kijken of er een verandering komt in het geluidsbeeld, zo niet dan proberen de onderdelen of een gebied op de printplaat afkoelen.
Soms kun je het defecte onderdeel hiermee lokaliseren.

Suc6

powered by my little forum