glaszekering 15A 220V vs 32V (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 18:51 (1141 dagen geleden)

Waarom bestaan er glaszekeringen van 15A 32V (480W) en 15A 220V (3300W).

Bij gebruik in een auto van een gezekerde sigaretten aansluiting 15A kan ik toch beide zekeringen gebruiken? (12v 15A (180W)).

Domme vragen bestaan niet dus ....

mvg
Frans

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-08-2021, 19:21 (1141 dagen geleden) @ ffeilers

Frans

De formulles zijn
U=I x R
En
P =U x I.

U is de spannings val over de weerstand.
Wat is dus weerstand waarde van de zekering

Reken dan nog eens opgenomen vermogen van die zekering.

glaszekering 15A 220V vs 32V

door soundman2 @, Wouw, 16-08-2021, 19:30 (1141 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 16-08-2021, 19:32

Frans

De formulles zijn
U=I x R
En
P =U x I.

U is de spannings val over de weerstand.
Wat is dus weerstand waarde van de zekering

Reken dan nog eens opgenomen vermogen van die zekering.

In een zekering ontsaat een vlamboogje op het moment dat die doorbrandt. De ruimte in een moderne autozekering tussen de "polen" als hij doorgebrand is ,is klein maar door de lage spanning blijft het boogje niet staan. In een glaszekering voor 250 volt, is de opening na het doorbranden groter, waardoor ook het vlamboogje dooft.
Een autozekering heeft liefst een zo laag mogelijke weerstand vanwege eventueel spanningsverlies. Bij zekeringen die voor veel hogere spanningen bedoeld zijn, is een kleine spanningsval wel toelaatbaar. Beide zekeringen hebben daarom een verschillende constructie.

glaszekering 15A 220V vs 32V

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 20:02 (1141 dagen geleden) @ soundman2

Frans

De formulles zijn
U=I x R
En
P =U x I.

U is de spannings val over de weerstand.
Wat is dus weerstand waarde van de zekering

Reken dan nog eens opgenomen vermogen van die zekering.


In een zekering ontsaat een vlamboogje op het moment dat die doorbrandt. De ruimte in een moderne autozekering tussen de "polen" als hij doorgebrand is ,is klein maar door de lage spanning blijft het boogje niet staan. In een glaszekering voor 250 volt, is de opening na het doorbranden groter, waardoor ook het vlamboogje dooft.
Een autozekering heeft liefst een zo laag mogelijke weerstand vanwege eventueel spanningsverlies. Bij zekeringen die voor veel hogere spanningen bedoeld zijn, is een kleine spanningsval wel toelaatbaar. Beide zekeringen hebben daarom een verschillende constructie.

"Beide zekeringen hebben daarom een verschillende constructie"

de fysieke constructie van de zekeringen is hetzelfde, beide zijn glaszekeringen van 30mm.

Het is dus niet een modernere "blauwe" autozekering van 32v.

glaszekering 15A 220V vs 32V

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 20:12 (1141 dagen geleden) @ Maurice

Frans

De formulles zijn
U=I x R
En
P =U x I.

U is de spannings val over de weerstand.
Wat is dus weerstand waarde van de zekering

Reken dan nog eens opgenomen vermogen van die zekering.

Maurice, bedankt voor je antwoord, maar (vergeef mij) het brengt mij niet veel verder.
Immers ik had dat zelf ook aangegeven (480W vs 3300 W), maar wat brengt het nou voor verschil in de toepassing zoals ik schetste in "cigaretten aansteker cirquit zekering).
Ik wil niet eigenwijs zijn maar het proberen te volgen.

U is de spannng
I is de stroomsterkte
R is de weerstand
P is Watt

(U=IxR)32=15 x R (r= dan 2,13) (P=UxI) P=32x15 (P=480)
(U-IxR)220=15 x R (r= dan 14,6) (P=UxI) P=220x15) (P=3300)

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Peter1952 @, Almere, 16-08-2021, 20:38 (1141 dagen geleden) @ ffeilers

Wat misschien een verklaring kan zijn: Ik heb zekeringen gehad die inwendig bestonden uit een soort stripje met in het midden een klein dunner gedeelte. Die zekering was voor 32 V. Als je die voor een hogere spanning gebruikt en hij slaat door kan er tussen de twee dikkere delen een vlamboogje ontstaan zoals eerder beschreven. De 250 V. uitvoering heeft een dunne draad over de gehele lengte die in zijn geheel doorsmelt bij doorslaan zodat er geen vlamboogje onstaat.

Theoretisch is een 250 V. zekering ook bruikbaar voor laagspanning, echter als de zekering een zekere inwendige weerstand vertoont, zou je te veel spanningsval kunnen krijgen.

Groeten,
Peter

glaszekering 15A 220V vs 32V

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 20:41 (1141 dagen geleden) @ Peter1952

Wat misschien een verklaring kan zijn: Ik heb zekeringen gehad die inwendig bestonden uit een soort stripje met in het midden een klein dunner gedeelte. Die zekering was voor 32 V. Als je die voor een hogere spanning gebruikt en hij slaat door kan er tussen de twee dikkere delen een vlamboogje ontstaan zoals eerder beschreven. De 250 V. uitvoering heeft een dunne draad over de gehele lengte die in zijn geheel doorsmelt bij doorslaan zodat er geen vlamboogje onstaat.

Theoretisch is een 250 V. zekering ook bruikbaar voor laagspanning, echter als de zekering een zekere inwendige weerstand vertoont, zou je te veel spanningsval kunnen krijgen.

Groeten,
Peter

Dank voor de uitleg. Wel leuk om te constateren dat het helemaal niet zo n domme vraag was:-)

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Piet van der Pol @, 16-08-2021, 20:50 (1141 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Piet van der Pol, 16-08-2021, 20:52

Bij het kiezen van een zekering is niet allen de continue stroom belangrijk, maar ook het inschakelgedrag van de belasting. Als je een weerstandbelasting in moet schakelen, is de inschakelstroom gelijk aan de continue stroom. Schakel je een condensator in, (bijvoorbeeld de afvlak condensator in een omvormer...) dan kan de piekstroom heel hoog worden. Daarom zijn er snelle, normale en trage zekeringen. Die ook hun eigen constructie hebben.

Piet

glaszekering 15A 220V vs 32V

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 20:57 (1141 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bij het kiezen van een zekering is niet allen de continue stroom belangrijk, maar ook het inschakelgedrag van de belasting. Als je een weerstandbelasting in moet schakelen, is de inschakelstroom gelijk aan de continue stroom. Schakel je een condensator in, (bijvoorbeeld de afvlak condensator in een omvormer...) dan kan de piekstroom heel hoog worden. Daarom zijn er snelle, normale en trage zekeringen. Die ook hun eigen constructie hebben.

Piet

Het heeft inderdaad allemaal te maken met mijn post betreffende de (defecte) omvormer elders in dit forum. Er gingen twee zekeringen kapot. De zekering in het verlengsnoer was een glaszekering 220v 15a zekering, de zekering op de ebl kast in de camper is een 32v 15a type. Bij het vervangen van de glaszekering liep ik aan tegen het feit dat ik zowel een 32v15a glaszekering aantrof als een 220v15a glaszekering. Dat riep dus de vraag bij mij op. Ik denk op zich dat het in dit geval niet zoveel uit zal maken als ik de glaszekering vervang door een 220v of 32v exemplaar. Blijft voor een "leek" toch moeilijk te volgen.
Ieder wel bedankt voor zijn reactie !
mvg
Frans

glaszekering 15A 220V vs 32V

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-08-2021, 22:09 (1141 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 16-08-2021, 22:12

Frans

De formulles zijn
U=I x R
En
P =U x I.

U is de spannings val over de weerstand.
Wat is dus weerstand waarde van de zekering

Reken dan nog eens opgenomen vermogen van die zekering.

aah, Maurice, Nu vergeet je de formule die met name van toepassing is op zekeringen, zijnde I²R ! (eventueel vermenigvuldigd met de tijd om het doorbrandmoment te berekenen)

en ja de spanning komt daar niet in voor... omdat die voor de principiële werking van de zekering geen rol speelt, - dit binnen bepaalde marges-. vandaar de vraag van TS

In dit geval zal het ook met de prijs te maken hebben... een zekering rated voor 30V moet niet aan dezelfde eisen voldoen als eentje voor 250V. als je er een hoop van gebruikt gaat het uitmaken, leerde ome Philips ons :-)

glaszekering 15A 220V vs 32V

door MarcelvdG @, 16-08-2021, 23:07 (1141 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Maakt het nog wat uit of het wissel- of gelijkspanning is? Schakelaars kunnen meer wissel- dan gelijkspanning hebben omdat de vlamboog twee keer per periode dooft bij de nuldoorgang, zo heeft men mij wijs gemaakt.

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-08-2021, 00:39 (1141 dagen geleden) @ soundman2

Soms moet je met weinig info de vraag steller zelf tot
Conclusie laten komen.

Krijg je begrip van.
Dan kwam hij zelf tot de conclusie dat gekozen
Formule p=uxi voor de zekering niet geldt en dus
Spanning te maken heeft met veiligheid in overslag
E.d.

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-08-2021, 02:21 (1141 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-08-2021, 02:24

Wat ook handig kan zijn om te weten: een zekering mag (net als een schakelaar) soms een hogere wisselspanning afschakelen dan de maximale gelijkspanning.

Bijvoorbeeld 250VAC en 120VDC.

Dit komt doordat de vlamboog bij gelijkspanning de neiging heeft om in stand te blijven, terwijl hij bij wisselspanning 100 keer per seconde wil doven (dus dat vroeg of laat ook wel zal doen).

Hetzelfde doet zich voor bij zekeringen die inductieve lasten moeten kunnen afschakelen, want die vergroten ook de kans op een vlamboog. Sommige zekeringen zijn met zand gevuld (het zand smelt en vormt een isolator) of zelfs in een ceramisch buisje ondergebracht (het buisje spat niet uitelkaar als zich een vlamboog vormt).

glaszekering 15A 220V vs 32V

door verbeek @, Zutphen, 19-08-2021, 13:36 (1138 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dit komt doordat de vlamboog bij gelijkspanning de neiging heeft om in stand te blijven, terwijl hij bij wisselspanning 100 keer per seconde wil doven (dus dat vroeg of laat ook wel zal doen).

Precies Maarten, je slaat de spijker op de kop. Op het moment van de nuldoorgang is de vlamboog gedoofd bij ohmse belastingen.

Glaszekeringen zijn vaak voor maximaal 250Vac (wisselspanning dus) of 32Vdc (gelijkspanning).
Inhakende daarop, zie je regelmatig in voedingen of eindtrappen met hoge gelijkspanningen, 250Vac/32Vdc glaszekeringen geplaatst, die daar officieel niet geschikt voor zijn (hersteld door een reparatie werkplaats?)

Mij is ooit geleerd dat het zand in de glaszekering bedoeld is om de vlamboog te doven.

Gr. Paul

glaszekering 15A 220V vs 32V

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-08-2021, 19:48 (1138 dagen geleden) @ verbeek

We kennen allemaal die opgedampte glaszekeringen
Als flink fout gegaan is.
Dan slaat metaal neer op glas en zou in theorie
Weer een verbinding kunnen maken al is het wat hoog ohmig.

powered by my little forum