Condensators (Gezocht)

door delonalain @, 01-11-2021, 10:12 (1064 dagen geleden)

Hallo waar koop ik goede condensatoren voor renovatie van een NAD 216 eindversterker?

Condensators

door Piet van der Pol @, 01-11-2021, 13:42 (1064 dagen geleden) @ delonalain

Kijk eens bij Conrad. Die hebben een uitgebreide sortering. En kies dan 105 graden uitvoeringen van Panasonic of Wurth Elektronik.

Piet

Condensators

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-11-2021, 22:40 (1063 dagen geleden) @ delonalain

Reichelt, Mouser, DarisusGMBH (Darisus.eu) zo even uit m'n hoofd.

Bij deze bedrijven weet je in ieder geval dat je geen Chinese namaak krijgt.

Bram

Condensators

door Johan TEAC @, Steenbergen, 02-11-2021, 15:56 (1063 dagen geleden) @ delonalain

Condensators

door Dominic @, Breda, 03-11-2021, 08:04 (1062 dagen geleden) @ delonalain

Renovatie of een recap?

Ik zou kiezen voor:

https://www.astelectronica.nl/

of

https://www.okaphone.com

Dat zijn wel de betere in Nederland met ook enorm veel vakkennis en kennis van obscure onderdelen. Wat ze niet hebben in de webshop kunnen ze ook eenvoudig bestellen en de levertijd en verzendkosten liggen een stuk lager dan bij bijvoorbeeld conrad.


Dominic

Condensators

door delonalain @, 03-11-2021, 09:03 (1062 dagen geleden) @ Dominic

Met recap bedoel je alleen de condensators?
Ik heb geen idee, ben een absolute noob op dit gebied. Heb een 216 over die stoort en lijkt me een leuk projectje om die op te knappen. Dus alle tips zijn welkom. Wat is een goed merk, hoor veel goeds over Panasonic, Vishay en Nichicon.

Oh en wat is een fijne soldeerbout/station? Heb een oude 15W Weller.

Dank!

Condensators

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-11-2021, 11:45 (1062 dagen geleden) @ delonalain
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-11-2021, 11:50

Recappen is doorgaans alleen het vervangen van elco's en papiercondensatoren, omdat dat slijtagedelen zijn. Die laatste zitten er bij jou niet in denk ik, hooguit een RIFA-rookbom als netfilter of over de schakelaar. Door het vervangen van de elco's verleng je in elk geval de levensduur en verbeter je mogelijk de geluidskwaliteit, maar je lost niet alle mogelijke storingen op. Het kan dus dat je alsnog (eigenlijk liefst eerst) moet gaan foutzoeken.

Met 15W gaat het inderdaad niet lukken. Een soldeerstation met temperatuurregeling en minstens 50W (eventueel 48W) boutvermogen is wel nodig voor dit soort klusjes. Er zijn ook station en bouten met actieve punten, daar kun je wel met wat minder vermogen toe. Dan kom je op een TS80 of TS100 bijvoorbeeld. De TS80 is ook voor gebruik onderweg aan een powerbank maar haalt het qua vermogen ook maar net. Als je niet wilt wachten op een bestelling uit China, dan heeft Velleman prima soldeerstations van ongeveer 50W voor redelijke bedragen. Je kunt ook eens bij Eleshop kijken wat die hebben.

Condensators

door delonalain @, 05-11-2021, 11:19 (1060 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dank!

Ik zie bij diverse leveranciers zgn. 'snap in' condensators, kan je die wel monteren in een printplaat?

Condensators

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-11-2021, 11:38 (1060 dagen geleden) @ delonalain
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-11-2021, 11:43

Alleen als de gatafstand correct is en de gaatjes groot genoeg. De hoofd-afvlakcondensatoren zouden snap in kunnen zijn, dan zet je die er ook weer voor in de plaats. Als er condensatoren met gewone draadjes inzaten, kun je die ook weer beter terugplaatsen. Ik gebruik meestal Panasonic elco's uit de FC, FM of FR serie op plaatsen waar er redelijk stroom kan lopen, maar die zijn er niet in snap-in, dan kom je op een andere serie uit. Naast Panasonic zijn ook Vishay/BC, Epcos/TDK en Nichicon betrouwbare merken.

Condensators

door Armand @, België, 03-11-2021, 09:08 (1062 dagen geleden) @ delonalain

Had je deze al gevonden? 34 Nichicon condensators.
Uit Bulgarije/Europese unie, geen idee of het duur is en wat de verzendkosten zijn.
De 6 grote elco's van 4700µF zijn niet inbegrepen.
https://www.audio-high-store.com/product/nad-216-upgrade-kit-audio-capacitors/

Groeten, Armand

powered by my little forum