ITT junior 28A (Algemeen)

door jeroen @, 26-12-2021, 18:03 (1009 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb een IIT Junior 28A, die oorspronkelijk geen enkel teken van leven toonde. Waarschijnlijk is deze ooit eens in de grond gevallen. Er was een draadje los en een printspoor onderbroken. De radio speelt nu matig om AM maar de FM wil gaat niet goed. Op beide uiteinden van de band kan je hier en daar een post ontvangen met veel ruis en gefluit in het midden alleen een fluittoon. Er is ergens iets aan het oscilleren denk.
In de digitale elektronica kan ik mijn plan wel trekken, van transistorschakelingen wat DC instellen controleren. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik aan dit probleem moet beginnen om de fout te zoeken. De gegeven DC spanningen in het schema zijn juist. Hoe zoek je verder aan zo’n probleem?

Het schema is te vinden op de website van NVHR: https://nvhrbiblio.nl/schema/ITT_Junior28.pdf

Alvast bedankt!

Jeroen Vanelslande

ITT junior 28A

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 27-12-2021, 14:54 (1008 dagen geleden) @ jeroen

Dit is een fout die zo te zien is ontstaan na de val van dit toestel.
Het kan zijn dat er nog onderbrekingen in printsporen kunnen zitten.
Bijvoorbeeld bij de solderingen van onderdelen,zijn vaak heel moeilijk te zien.
Dit kun beter eerst controleren,evenals de elko's,welke door ouderdom een te kleine capaciteit kunnen hebben gekregen.
succes An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

ITT junior 28A

door jeroen @, 28-12-2021, 14:41 (1007 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Ik had al bijna opgegeven maar dankzij je bericht toch nog eens verder gezocht.
Op het zicht was er geen slechte soldering meer te zien. Daarna maar met de multimeter alle printsporen nagemeten en nog 1 gevonden die geen verbinding meer maakt. Draadje erop gesoldeerd en warempel de radio werkt weer. Geen gekraak en gepiep meer. Wel is het zo dat de radio zeer gevoelig is, met hand rond de radio bewegen en de radio speelt luider of stiller. Moet ook zeer goed op de post afgestemd staan om geen vervorming te hebben.
Blij dat de radio terug speelt!

ITT junior 28A

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 28-12-2021, 16:57 (1007 dagen geleden) @ jeroen

Proficiat dat het gelukt is!
Je bedoelt waarschijnlijk de FM band waar er kritisch afgestemd
moet worden.Kan zijn dat het detectiecircuit niet goed op de MF
staat afgesteld.Kun je met L 312 corrigeren,wel voorzichtig,deze
kerntjes zijn na vele jaren('76) vaak broos.
Op welke band is het handeffect merkbaar,op AM of FM of beide?
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

ITT junior 28A

door jeroen @, 28-12-2021, 19:43 (1007 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

L312 heb ik wat proberen te verdraaien, maar staat volgens mij redelijk ok.
Wat mij nu wel opgevallen is, alleen op de FM de zenders twee keer heel dicht op elkaar zitten. Alsof er een dipje zit in een doorlaatband filter. Afregelen van een radio heb ik nog nooit gedaan, en in het schema die ik heb gevonden zeggen ze hier niets over.

Hand effect was er alleen op de FM, maar kan ik nu niet reproduceren.

ITT junior 28A

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-12-2021, 20:14 (1007 dagen geleden) @ jeroen
Gewijzigd door kris, 28-12-2021, 20:16


Wat mij nu wel opgevallen is, alleen op de FM de zenders twee keer heel dicht op elkaar zitten. Alsof er een dipje zit in een doorlaatband filter. Afregelen van een radio heb ik nog nooit gedaan, en in het schema die ik heb gevonden zeggen ze hier niets over.


dat wijst op een verlopen MF / ratiodetector, wat op meestal veroorzaakt wordt door een verlopen condensator in een van de MF kringen of detector.
Het is niet altijd door afregelen weer in orde te krijgen. Soms moet het zieke c'tje er echt uit.

ITT junior 28A

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 28-12-2021, 20:21 (1006 dagen geleden) @ jeroen

Dan blijven L308 en L311 nog over om af te regelen,in eerste instantie kun
je ze op max signaal afregelen en dan zal je zien dat er nog maar een
frequentie overblijft met het juiste signaal.En als laatste L312 voor de
"finishing touch".
succes And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

ITT junior 28A

door jeroen @, 02-01-2022, 14:48 (1002 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Heb de kringen op het max afgeregeld. Het effect van de zenders twee maal te ontvangen is nu zo weg. Bedankt voor de tips.

Jeroen

ITT junior 28A

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 04-01-2022, 22:09 (999 dagen geleden) @ jeroen

Mooi dat de afregeling gelukt is,op deze manier blijven
de oudjes toch nog meedoen.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

powered by my little forum